تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1399 - 21:18
کد خبر : 13871

بورس و یک سوال بنیادین

بورس و یک سوال بنیادین

اقتصاددان : آیا این روند ادامه می‌یابد؟ نقطه توقف کجاست؟ افزایش قیمت، ناشی از خرید‌های جمعی در بورس، باعث شده است بین قیمت بازاری شرکت‌ها و ارزش واقعی آنها شکاف عمیقی ایجاد شود. این شکاف در ادبیات مرسوم اقتصادی به حباب معروف است. این شکاف به حدی زیاد شده است که صنایع مختلف داخلی به‌رغم

اقتصاددان : آیا این روند ادامه می‌یابد؟ نقطه توقف کجاست؟

افزایش قیمت، ناشی از خرید‌های جمعی در بورس، باعث شده است بین قیمت بازاری شرکت‌ها و ارزش واقعی آنها شکاف عمیقی ایجاد شود. این شکاف در ادبیات مرسوم اقتصادی به حباب معروف است. این شکاف به حدی زیاد شده است که صنایع مختلف داخلی به‌رغم تولید و سودآوری چند صدم درصدی شرکت‌های بین‌المللی مشابه، ارزشی قابل رقابت با آنان پیدا کرده‌اند؟! این تصویر نشان‌دهنده آن است که افراد در بورس فارغ از اینکه واقعا بدانند یا بخواهند که بدانند چه چیزی را می‌خرند، صرفا با این اطمینان که فردا می‌توانند آن را گران‌تر بفروشند، امروز اقدام به خرید می‌کنند و این، علت اصلی ایجاد بازدهی خیره‌کننده در چند ماه گذشته بازار سهام بوده است.

اگر فرض کنیم نقطه توقفی بر این رویه نباشد و خرید به دلیل اطمینان از فروش به قیمتی بالاتر، همچنان رهبری‌کننده معاملات بورس باشد، در نهایت حباب زمانی می‌تواند از بین برود که ارزش واقعی شرکت افزون شود و به ارزش بازاری آن برسد. این امر یا به‌واسطه افزایش کارآیی و تولید بیشتر شرکت محقق می‌شود که در مورد ما تاکنون صادق نبوده است یا به‌واسطه افزایش قیمت محصول و در نتیجه افزایش سود اسمی شرکت. اما اگر رشد قیمت محصول شرکت‌ها بخواهد شکاف کنونی را پر کند، ما دچار تورمی بسیار بالا در آینده خواهیم شد. از همین روست که برخی از اقتصاددانان معتقدند اگر روند فعلی بورس متوقف نشود، ما به‌زودی شاهد تورم‌هایی فراتر از قبل خواهیم بود.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....