تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دی 1399 - 9:44
کد خبر : 31150

بورس روی دور فروش!

بورس روی دور فروش!

بازار سهام در نخستین روز کاری هفته، نتوانست در برابر فشار عرضه‌ها مقاومت کند و در نهایت موفق به حفظ کانال ۳/ ۱ میلیون واحد نشد و پس از ۳۶ روز کاری با افت ۹/ ۱ درصدی به محدوده ۲۸۵/ ۱ میلیون واحد تنزل یافت. درحال‌حاضر شاخص کل بورس تهران تنها ۶ درصد تا کف

بازار سهام در نخستین روز کاری هفته، نتوانست در برابر فشار عرضه‌ها مقاومت کند و در نهایت موفق به حفظ کانال ۳/ ۱ میلیون واحد نشد و پس از ۳۶ روز کاری با افت ۹/ ۱ درصدی به محدوده ۲۸۵/ ۱ میلیون واحد تنزل یافت.

درحال‌حاضر شاخص کل بورس تهران تنها ۶ درصد تا کف ۲۱۱/ ۱ میلیون واحدی که در ۲۰ آبان ماه ثبت شد، فاصله دارد. در این میان سهامداران حقیقی همچنان تمایلی به خرید سهام گروه‌های کامودیتی‌محور بازار ندارند.

سهامیکه درحال‌حاضر به سطوح جذابی از منظر قیمت و البته P/ E forwardرسیده‌اند.

فرار سرمایه‌ها در محدوده جذاب

  به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، در حالی شاهد تشدید هیجانات منفی در کلیت بازار سهام هستیم که از یک سو ریسک‌های مربوط به انتخابات امریکا و البته خطر درگیری نظامی مرتفع شده است و از سوی دیگر نرخ‌ها در بازارهای جهانی همچنان در سطوح مناسبی از منظر سودآوری شرکت‌ها قرار دارد. دلار آزاد نیز با وجود اینکه روز گذشته به کانال ۲۴هزار تومان نزول کرد اما همچنان از دلار در نظرگرفته شده در محاسبات مالی شرکت‌ها فاصله نگرفته است.

آخرین آمارها نیز نشان می‌دهد درحال‌حاضر نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر (P/ E forward) بازار سهام به کمتر از ۵/ ۹ مرتبه رسیده است که حکایت از جذابیت قیمت‌های تحلیلی دارد. با وجود این اما هراس از وضعیت آینده بازار و البته بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌گذار مانع از تقویت تقاضا در بازار سهام شده است. در این میان اما نگاهی به صف‌های خرید و فروش نشان می‌دهد که سهامداران متقاضی ورود به این بازار هستند اما همچنان مرددند.

در جریان دادوستدهای روز شنبه از ۳۳۶ نماد فعال در بورس، ۹۴ نماد (معادل ۲۸ درصد) صف خرید به ارزش ۶۲۸ میلیارد تومان داشتند و ۷۸ نماد (معادل ۲۳ درصد) صف فروش به ارزش ۴۷۴ میلیارد تومان تشکیل دادند. در معاملات فرابورس (بازار اصلی فرابورس) از ۱۳۱ نماد فعال، ۳۱ نماد (معادل ۴۰ درصد) صف خرید به ارزش ۹۴۵ میلیارد تومان و ۴۰ نماد (معادل ۳۱ درصد) صف فروش ۶۵۲ میلیارد تومانی داشتند.

از مجموع کل بورس و فرابورس حدود ۶/ ۴۵ درصد از نمادها قیمت پایانی مثبت و ۴/ ۵۰ درصد از نمادها با قیمت پایانی منفی معاملات روز شنبه را به پایان رساندند.

در این فضا روز گذشته شاخص کل هموزن نیز از افت در امان نماند. این نماگر به‌رغم اینکه در آغاز معاملات روز گذشته با افزایش تقاضا در نمادهای کوچک همراه شد و رشد ۲هزار واحدی را نیز تجربه کرد، اما متاثر از رفتار هیجانی در کلیات بازار در نهایت با افت ۲/ ۰ درصدی سرخ‌پوش شد.

افت کمتر این نماگر نیز به پرنکردن حجم مبنا در سهام با ارزش بازار پایین‌تر بازمی‌گشت. البته نکته‌ای که روز گذشته توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد، فشار فروش در سهام شناخته شده بازار در مقابل افزایش تقاضا در نمادهای کمتر شناخته شده بود.

حقیقی‌ها همچنان بر مدار فروش

روز گذشته نیز سهامداران خرد فروشنده بودند و خالص فروش ۷۸۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. از ابتدای دی‌ماه تاکنون یعنی در ۱۴ روز کاری گذشته تنها ۳ روز شاهد ثبت خالص خرید مثبت از سوی این دسته از معامله‌گران بودیم و در سایر روزها خروج حقیقی‌ها از گردونه معاملات سهام رقم خورد.

در این مدت سهامی به ارزش حدود ۸ هزار میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران خرد بازار به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شده است.

در این بازه زمانی اما بیشترین خروج پول حقیقی از صنایعی رقم خورده که عموما از بنیاد مناسبی برخوردارند و درحال‌حاضر در محدوده جذابی قرار گرفته‌اند اما سیاست‌های یک بام و دو هوای دولتی سبب شده تا شاهد کاهش اقبال به این گروه‌ها باشیم.

در این خصوص می‌توان به گروه فلزات اساسی اشاره کرد که در مدت مورد بررسی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه‌جایی در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی به یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان می‌رسد. پالایشی‌ها نیز در شرایطی مشابه شاهد ثبت خالص فروش یک هزار و ۱۷۰ میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بوده‌اند.

 این در حالی است که آخرین اجماع تحلیلگران نشان می‌دهد درحال‌حاضر نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر (P/ E forward) برای ۵ نماد از ۱۱۰ نماد مورد بررسی به کمتر از عدد ۶ رسیده است. در این میان برخی از صنایع کامودیتی‌محور بورس تهران به‌طور کل وضعیت بهتری از منظر P/ E دارند.

دیروز نیز «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» دو صنعت با بیشترین میزان خرید توسط سهامداران عمده بود. در مقابل حقیقی‌ها بیشتر به سهام دو گروه «کانی غیرفلزی» و «سیمانی» توجه نشان دادند. در این روز ارزش معاملات خرد بورس ۱۰ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد فرابورس ۳ هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان بود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....