تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مرداد 1401 - 19:35
کد خبر : 97384

بورس در دوراهی مثبت شدن یا منفی ماندن

بورس در دوراهی مثبت شدن یا منفی ماندن

بورس تهران در هفته ای که تنها ۳ روز معاملاتی داشت، بالاخره توانست عملکرد مثبت و رو به بالا را ثبت کند. اقتصاددان: بورس تهران این هفته رشد کرد. در سه روز معاملاتی و با ثبت رکوردهایی قابل توجه، بازار سهام توانست کمی رشد کند. شاخص کل بورس این هفته بیش از ۱۱ هزار واحد

بورس تهران در هفته ای که تنها ۳ روز معاملاتی داشت، بالاخره توانست عملکرد مثبت و رو به بالا را ثبت کند.

اقتصاددان: بورس تهران این هفته رشد کرد. در سه روز معاملاتی و با ثبت رکوردهایی قابل توجه، بازار سهام توانست کمی رشد کند. شاخص کل بورس این هفته بیش از ۱۱ هزار واحد معادل ۷۷ صدم درصد رشد کرد.

شاخص هم وزن نیز بیش از ۵۵۰۰ واحد معادل ۱٫۴۴ درصد رشد داشت و شاخص فرابورس ۲۸۹ واحد معادل ۱٫۵۳ درصد افزایش یافت.

گرچه رشد شاخص ها در این هفته چندان زیاد نبود، اما پس از ثبت چند هفته نزولی، همین میزان رشد هم امیدوارکننده بود.

ارزش معاملات؛ آغاز خوب و ادامه ناامید کننده

ارزش معاملات خرد بازار سهام در ابتدای این هفته با یک رشد خوب همراه بود. در روز شنبه ۲۶۰۰ میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته رقم خوبی بود. اما پس از دو روز تعطیلی و در روز سه شنبه، ارزش معاملات خرد کاهش یافت و ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید. در روز چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد دوباره کم شد و این بار به زیر ۲۰۰۰ میلیارد تومان سقوط کرد.

وقفه در خروج پول حقیقی ها

این هفته یک اتفاق مثبت در ورود و خروج پول حقیقی ثبت شد. در روز شنبه پس از ۳۵ روز معاملاتی بالاخره حقیقی ها پول به بازار سهام تزریق کردند که رقم آن ۱۸۰ میلیارد تومان بود.

البته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوباره خروج پول حقیقی ثبت شد اما همین که خروج پول حقیقی ها پس از ۳۵ روز معاملاتی با یک وقفه مواجه شد، نکته امیدوارکننده ای بود.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه جمعا بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ها به ثبت رسید.

سردرگمی حقیقی ها درمورد درآمد ثابت ها

درباره تزریق پول حقیقی ها به اوراق بدهی و صندوق ها، این هفته دو روز ورود پول اتفاق افتاد و یک روز خروج پول. در روز شنبه حقیقی ها ۱۳۰ میلیارد تومان به این ابزارهای مالی نقدینگی تزریق کردند.

سه شنبه ۱۲۰ میلیارد تومان خروج پول به ثبت رسید و در روز چهارشنبه مجددا ۱۹۰ میلیارد تومان پول به این اوراق و صندوق ها وارد شد.

قدرت خریداران فقط یک روز افزایش یافت

در بخش شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز این هفته یک روز مثبت وجود داشت. در روز شنبه عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی به ۱٫۱۷ رسید که قدرت بیشتر خریداران حقیقی در مقابل فروشندگان حقیقی را نشان می داد.

البته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دوباره این عدد به زیر یک برگشت و رقم های ۰٫۸۴ و ۰٫۸۶ ثبت شد. با این حساب قدرت گرفتن خریداران حقیقی بسیار کوتاه مدت بود و نتوانست ادامه دار باشد.

توجه حقیقی ها به کدام گروه ها بود؟

این هفته خریداران حقیقی با توجه به اخباری که از مذاکرات هسته ای مخابره می شد، توجه زیادی به دو گروه خودرو و بانک داشتند. البته مثبت و منفی بودن خبرها درباره نتایج مذاکرات باعث می شد که حقیقی ها یا در سمت تقاضا یا در سمت عرضه ای دو گروه فعال باشند اما در کل این دو گروه را می توان از صنایع پرمعامله در هفته جاری دانست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....