تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 20:54
کد خبر : 68681

بورس تهران در مارپیچ مذاکرات

بورس تهران در مارپیچ مذاکرات

معاملات بازار سهام در اولین روز کاری هفته با ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص کل همراه بود. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار سهام سطح ۱.۳۸۰ هزار واحدی را که در هفته گذشته نقش موثری در تغییر روند بازار داشت از دست داد و اکنون به محدوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی نظر دارد.

معاملات بازار سهام در اولین روز کاری هفته با ریزش ۲۷ هزار واحدی شاخص کل همراه بود. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار سهام سطح ۱.۳۸۰ هزار واحدی را که در هفته گذشته نقش موثری در تغییر روند بازار داشت از دست داد و اکنون به محدوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی نظر دارد. ریزش بورس در ابتدای این هفته تا حدود زیادی مورد انتظار بود، با این حال رصد دقیق‌تر معاملات نشان می‌دهد سهامداران بار دیگر درگیر هیجان مازاد شده‌اند و چوب حراج بر پیکر دارایی خود می‌زنند.

 در پیش‌بینی بورس امروز اشاره شده بود که عوامل متعددی این هفته بورس را آزار خواهد داد. بیش از آن که اثر نهایی این عوامل بر بورس منفی باشد، معامله‌گران از ابهامات ایجاد شده پرهیز می‌کنند. به عبارتی ممکن است برآیند این تغییرات به کام بازار سهام باشد؛ اما از آن جا که هنوز برآورد دقیقی از این نتیجه وجود ندارد و هجمه اخبار نامساعد نیز سنگین است بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند از چرخه معاملات خارج شوند و تا صدور سیگنال قطعی برای صعود تنها شاهد بازار باشند.

توافق، ضروری اما بسیار سخت

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، تنها ۲ روز تا شروع دور هفتم مذاکرات برجامی باقیمانده است و پیش‌بینی قطعی نتیجه این گفتگوها تا حد زیادی ناممکن است. مساله آن‌جاست که ضرورت ایجاب می‌کند که این گفتگوها هر چه زودتر به نتیجه برسد و ایران قسمتی از توانایی‌های اقتصادی از دست‌رفته‌اش را احیا کند. با این حال موانع مهمی سر راه وجود دارد. قسمتی از این موانع به بدعهدی و رویکرد غیرقابل‌اطمینان دولت آمریکا باز می‌گردد و باید پذیرفت که ساختار حاکمیت آمریکا به گونه‌ای است که امکان تبدیل این توافق (با همین جزئیات)‌ به یک قانون را ندارد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت دست‌کم ۳ سال تا پایان کار دولت فعلی آمریکا راه باقی مانده و حتی توافق طی این ۳ سال می‌تواند فرجه بزرگی برای اقتصاد کشور باشد. این جاست که مشکل بعدی سر برمی‌کند و آن رویه‌ای است که سیاست‌مداران داخلی در پیش گرفته‌اند. از آن جا که اصرار بر ژست ضد مذاکراتی باعث شده تا تغییر روند پرهزینه جلوه کند، بعید نیست مذاکرات وین در آینده‌ای نزدیک به توافقی منجر نشود. گرچه برخی کارشناسان نیز بیشترین وزن را به یک توافق موقت می‌دهند با این حال این گزینه نیز موانع بسیار مهمی بر سر راه دارد و مطلوب هیچ کدام از طرفین در بلندمدت نیست.

به هر صورت، آن چه واضح است آن است که روند پیشرفت مذاکرات اثر قابل‌ملاحظه‌ای در تغییرات نرخ دلار و انتظارات تورمی خواهد داشت. اگر این نشست‌ها به توافقی (هر چند موقت)‌ در کوتاه‌مدت منجر شود می‌تواند، حتی از لحاظ روانی هم که شده، آرامش را جامعه بازگرداند و این موضوع محرک‌های صعود بورس را کم‌جان نگه خواهد داشت؛ اما در صورتی که عصیان دلار را به خاطر چشم‌انداز تیره وضعیت اقتصاد شاهد باشیم احتمالا بورس نیز با وقفه‌ای کوتاه به این انتظارات تن خواهد داد و با دلار همراه خواهد شد. به دنبال تمام تغییراتی که طی یک سال اخیر اتفاق افتاده، مجموعه‌ای از بی‌اعتمادی‌ها به سیاست‌گذار و ابهام فضای قانون‌گذاری، بورس فعلا با سناریوی محافظه‌کارانه پیش می‌رود و سعی می‌کند تن به صعودی ندهد که ممکن است با ریزش سنگین دیگری همراه باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....