تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 20:23
کد خبر : 32768

بودجه مهم‌ترین سند کشور

بودجه مهم‌ترین سند کشور

    هیچ سندی، هیچ حرفی، هیچ شعاری، هیچ ژستی، هیچ عقیده‌ای، هیچ راستی، و هیچ دروغی، هیچ بیانیه‌ای، هیچ قانونی و هیچ ایدئولوژی نمی‌تواند بیش از بودجه یک کشور معرفی حکمرانی و توزیع قدرت و نفوذ در سیاست و اقتصاد باشد. جوزف شومپیتر اقتصاددان گفته: بودجه استخوان‌بندی حاکمیت است، صرف‌نظر از هر گونه ایدئولوژی

 

 

هیچ سندی، هیچ حرفی، هیچ شعاری، هیچ ژستی، هیچ عقیده‌ای، هیچ راستی، و هیچ دروغی، هیچ بیانیه‌ای، هیچ قانونی و هیچ ایدئولوژی نمی‌تواند بیش از بودجه یک کشور معرفی حکمرانی و توزیع قدرت و نفوذ در سیاست و اقتصاد باشد.

جوزف شومپیتر اقتصاددان گفته: بودجه استخوان‌بندی حاکمیت است، صرف‌نظر از هر گونه ایدئولوژی گمراه‌کننده.

و ماکس وبر جامعه‌شناس نوشته: «… در جائیکه عقلانیت به حداکثر رسیده است، مبنای چنین عقلانیتی برای افراد یا گروه‌ها در چارچوب بودجه تجلی می‌یابد.»

پس بودجه‌ای که اکنون در حال بررسی و تصویب است، صرف‌نظر از هر شعار و ایدئولوژی، بیانگر ساختار واقعی قدرت و نفوذ است؛ و از طرفی حداکثر عقلانیت حکمرانی را نشان می‌دهد، حداکثر!

ریشه تورم، رکود، فقر، فساد، رانت، نابرابری، رشد، عقب‌ماندگی، شادی یا ناشادی ملی در همین بودجه است. شایسته است ملت بیشتر، بیشتر، بیشتر و عمیق‌تر درباره بودجه بداند؛ درباره تأثیراتش بداند؛ تا موقع تورم‌، رکود، فساد، تعمیق نابرابری، فقر و ناکارآمدی بیشتر در سال آینده، دنبال نخود سیاه ندود، و اگر این‌ها کمتر شد، علت‌اش را بداند.

لای خط به خط سند بودجه، هزاران واقعیت و داستان خفته است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....