تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 - 11:35
کد خبر : 29809

بودجه اصلاح می‌شود؟

بودجه اصلاح می‌شود؟

جلسه سران سه قوه که در ماه‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله شیوع کرونا ویروس کرونا متوقف شده بود از هفته قبل بار دیگر با یک برنامه‌ریزی متراکم آغاز شده و پس از آنکه سران سه قوه هفته قبل به میزبانی رییس‌جمهور، به بررسی مسائل کلان کشور پرداختند، روز گذشته نیز این جلسه به

جلسه سران سه قوه که در ماه‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله شیوع کرونا ویروس کرونا متوقف شده بود از هفته قبل بار دیگر با یک برنامه‌ریزی متراکم آغاز شده و پس از آنکه سران سه قوه هفته قبل به میزبانی رییس‌جمهور، به بررسی مسائل کلان کشور پرداختند، روز گذشته نیز این جلسه به میزبانی رییس مجلس برگزار شد. با رسیدن به فصل بررسی بودجه سالانه در مجلس، از هفته‌های قبل، گمانه‌زنی درباره ابعاد این سند اقتصادی و نحوه توافق میان دو قوه مجریه و مقننه در این رابطه به صدر اخبار آمده و در جلسه اخیر نیز محور اصلی صحبت‌های سه طرف بوده است. همچنین موضوع واکسن کرونا و نحوه ورود آن به کشور نیز در جلسه مشترک میان روحانی، قالیباف و رییسی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

در اقتصاددان به نقل از  تعادل ،  رییس‌جمهور در پایان این نشست گفت: مردم بدانند که نخست سلامت آنها، دوم شکستن تحریم و سوم معیشت مردم مهم‌ترین مسائل مورد نظر دولت است که در همکاری با دو قوه دیگر تحقق این اهداف را دنبال می‌کنیم. حسن روحانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: قبل از هر چیزبه مردم عزیز ایران به خاطر شهادت حضرت زهرا(س) تسلیت می‌گویم، امروز جلسه بسیار خوب و سازنده‌ای با روسای دو قوه قضاییه و مقننه داشتیم. در این روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ به مردم عزیز می‌گویم که دو نمره ۲۰ در سالی که تمام می‌شود، ملت کسب کرده‌اند، اما در مورد دولت این‌گونه نیست. نخست، نمره ۲۰ مردم برای مقاومت و ایستادگی در جنگ اقتصادی و تحریم ضدبشری امریکا و دیگری در برابر ویروس کرونا که مردم با ایستادگی، هماهنگی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی موفقیت کسب کردند. رییس جمهوری افزود: در جلسه امروز در مورد سه موضوع صحبت کردیم؛ نخست فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اینکه تحریم را باید بی‌اثر کنیم و در قدم دوم تحریم را بشکنیم. در این زمینه گفت‌وگوی خوبی داشتیم، همه اتفاق‌نظر داشتند، در ارتباط با شیوه اجرای آن نظرات نزدیک و مشابه است. این بحث را در جلسات آینده نیز ادامه خواهیم داد. روحانی ادامه داد: نکته دوم در ارتباط با لایحه بودجه ۱۴۰۰ بود که تقدیم مجلس شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است و نمایندگان مشغول بررسی آن هستند. پیرامون این نکته که مجلس و دولت چه همکاری‌هایی می‌توانند داشته باشند و درباره اصلاحات احتمالی در تنظیم نهایی بودجه با هم انجام دهند. در این زمینه نیز اتفاق نظر بین سران قوا وجود دارد، در ارتباط با شیوه آن نیز قرار شد تیم اقتصادی دولت با نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه و سایر نمایندگان بررسی‌ها را انجام دهند. رییس‌جمهور در توضیح نکته سوم این نشست مشترک، گفت: در پایان درباره موضوع واکسن کرونا مباحثی مطرح شد. نوعی دوقطبی در جامعه به وجود آمده که سازنده، درست و مفید نیست. مردم بدانند ما از چند طریق دنبال تهیه واکسن هستیم. نخست تهیه واکسن داخلی که تقریبا سه مرکز در این زمینه فعال هستند، البته مراکز دیگری هم کارهایی انجام داده‌اند، ولی دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان اقداماتی انجام داده‌اند که دولت هم کمک‌های لازم را به آنها کرده است. وی تصریح کرد: برای تهیه واکسن مسیر دوم ساخت واکسن با کشور دیگر است، همکاری‌ها شروع شده و در این زمینه اگر بخواهیم کاری انجام دهیم، ایران به همراه یک کشور دیگر واکسن را تهیه خواهند کرد. روحانی همچنین یادآور شد: مسیر سوم خرید واکسن از خارج است، که یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی (کواکس) است که برای بحث تامین مالی آن اقدامات لازم صورت گرفته، در عین حال با یکی، دو کشور دیگر در حال مذاکره هستیم. مردم بدانند که اگر واکسن خریداری کنیم با اطمینان کامل خریداری می‌شود و در استفاده از واکسن داخلی زمانی مجوز واکسیناسیون صادر می‌شود که همه مراحل طی شده باشد.

رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: امیدواریم همان‌ طور که مردم با آرامش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مسیر مقابله با ویروس کرونا را طی کرده‌اند، مردم مطمئن باشند که سلامت آنها مهم‌ترین مساله مسوولان جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع مورد توجه دولت و سایر قواست. در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم نیز مردم بدانند که نخست سلامت آنها، دوم شکستن تحریم و سوم معیشت مردم مهم‌ترین مسائل مورد نظر و در اولویت است و با دو قوه دیگر همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم.

رییس مجلس نیز در اظهارات خود به موضوع بودجه و تحریم‌های اقتصادی علیه مردم اشاره کرد و از همکاری میان قوا سخن گفت. رییس مجلس شورای اسلامی اولویت‌های کاری قوای سه‌گانه در سال آینده را تشریح و تأکید گرد: بحث رفع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد. وی همچنین گفت که مجلس تلاش می‌کند در هماهنگی با دولت بودجه‌ای را تنظیم کند که تورم‌زا نباشد و اولویت آن معیشت مردم، رسیدگی به محرومین و توجه جدی به بخش تولید باشد. وی با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست مشترک سران قوا اظهار داشت: موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند موثر باشد. رییس دستگاه قانونگذاری کشور ادامه داد: اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است، همین اکنون که ما در نشست سران قوا هستیم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در حال بررسی این لایحه هستند. بودجه سند مالی سالانه است ولی واقعیت این است این سند مالی در واقع سند حکمرانی است که در سیاست‌های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می‌زند. قالیباف گفت: بودجه برنامه سالانه‌ای است که در راستای برنامه ۵ ساله عمل می‌کند، سعی ما این است که بودجه با هماهنگی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی و کارشناسان با همکاری و همفکری تهیه شود. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست‌جمهوری بیان کرد: در آن جلسه بر روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق شد و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند. وی در این باره توضیح داد: به دنبال روش‌هایی هستیم که ضمن حفظ سیاست‌ها، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد چرا که هر چقدر کسری تراز عملیاتی بالا رود فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.  قالیباف با اشاره به اینکه بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا است که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مدنظر قرار دهیم به‌ طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن در نظر گرفته شود. رییس دستگاه قانونگذاری کشور تأکید کرد: در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم.

رییس قوه قضاییه نیز ابراز امیدواری کرد با همکاری قوای سه‌گانه بخش مهمی از مشکلات مردم برطرف شود. رییس قوه قضاییه افزود: این مردم عزیز با ایستادگی و مقاومت انتظارشان هماهنگی و همراهی همه مسوولان است، امروزه وحدت و انسجام بین قوا و نهادهای حاکمیتی یک ضرورت و یک راهبرد اساسی است. امروزه مردم با مشکلات معیشتی و کرونا روبرو هستند و باید همه دستگاه‌ها با این دو مشکل مقابله کنند، یقین داریم که می‌توانیم و این «ما می‌توانیم» را از شهید قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم. رییسی تاکید کرد: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیاری که دارد، قادر است با نیروی متراکم جوانی بر مشکلات فائق‌ آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی‌سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند. ما این را نه در سخن، بلکه در عمل، شهدا و مجاهدان این میدان نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نیز نشان داده شده که امکان فائق آمدن بر همه مشکلات و خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود دارد و این راهبرد را باید دنبال کرد. رییس قوه قضاییه اظهار کرد: سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان از این بود که باید همکاری بین سه قوا در جهت اجرای منویات رهبری حکیم فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همه ما روشن کردند. امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم، اعتمادآفرینی و رضایت مردم و اجرای منویات رهبری باشد. رییس قوه قضاییه در پایان گفت: یقین داریم که بودجه ۱۴۰۰ هم با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و تمامی آن مسائلی که در جلسه بیان شد، با همکاری و مساعدت‌ها، این مشکلات رفع خواهند شد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....