تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 - 11:48
کد خبر : 85615

به گرانی اینترنت معترضند، به گرانی گوشت خیر

به گرانی اینترنت معترضند، به گرانی گوشت خیر

متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، ضمن بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت و موضوع افزایش تعرفه اینترنت، اظهار کردند درحالی مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنت حساس کرده‌ایم، آنقدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند. نشستی با حضور

متخصصان حوزه فناوری اطلاعات، ضمن بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت و موضوع افزایش تعرفه اینترنت، اظهار کردند درحالی مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنت حساس کرده‌ایم، آنقدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند.

نشستی با حضور نمایندگانی از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران‌‌، سندیکای صنعت مخابرات‌، شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی ثابت، به همراه نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد تا متخصصان حوزه ضمن بررسی مشکلات و چالش‌های اپراتورهای ثابت و موضوع افزایش تعرفه اینترنت، در این حوزه با یکدیگر همفکری کنند. فرامرز رستگار دبیر و عضو هیات‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران با ابراز نگرانی از وضعیت برگشت سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در طرح‌های توسعه مخابراتی گفت: اگر برگشت سرمایه در کشور به خاطر عدم تناسب درآمدها و هزینه‌ها اتفاق نیفتد، ثروتمندترین و قوی‌ترین اپراتورهای کشور اعم از همراه اول و ایرانسل هم همان روزگاری را تجربه خواهند کرد که شرکت مخابرات ایران به آن رسید.او که معتقد است این نگرانی‌ها در سال‌های گذشته هم به دولت هشدار داده شده، می‌گوید: کسب‌‌وکارهای حوزه ict زندگیشان به توسعه سرمایه‌گذاری در شبکه مخابراتی کشور وابسته است و اگر این اتفاق نیفتد همه دچار مشکل خواهند شد. کسی این سال‌ها هشدارهای ما را جدی نگرفت و امروزه به تحقق پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، بسیار نزدیکیم.

  افزایش ۲۰ میلیون پورت یک توهم است

احمدرضا نخجوانی با ابراز تاسف از جریان‌های هیجانی در کشور و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص سرویس‌دهی جدید به ۲۰ میلیون پورت در سه سال آینده از این گفته‌ها به عنوان یک توهم یاد کرد و گفت: طرح این موضوع در بازاری که کل ارتباطات ثابتش به ۱۰ میلیون پورت نمی‌رسد، یک شوخی محض است. او با انتقاد از تصویب طرح‌های توسعه شبکه فیبر نوری در فاصله زمانی کوتاه اظهار کرد: متاسفانه افرادی در سازمان تنظیم مقررات درباره این موضوعات تصمیم می‌گیرند که در زندگی یک پورت را هم ندیده‌اند و این افراد نمی‌توانند در چنین تصمیمات مهمی صاحب نظر باشند. نخجوانی با بیان اینکه نباید با مصوبه درمانی به فکر حل مشکلات سرمایه‌گذاران توسعه شبکه مخابراتی باشیم، گفت: ما در حال حاضر مصوبات خوبی داریم که هیچ ضمانت اجرایی ندارند و به جای مصوبات جدید بهتر است این مصوبات را اجرایی کنیم و از مصوبات هیجانی و غیرکارشناسی خودداری کنیم. در شرایطی که شرکت‌های اپراتور برای کوچک‌ترین حفاری هیچ فرقی با بقیه طرفین شهرداری ندارند و هیچ امتیازی برای ما در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که ما با اجرای پروژه‌هایمان زیرساخت‌های توسعه شهری را فراهم می‌کنیم اما شهرداری تعاملی با ما نمی‌کند.

  با سیاسی‎بازی مردم به تعرفه‌ها حساس شدند

داوود هادی‌فر، نیز ایجاد ۲۰ میلیون پورت جدید در کشور را یک عدد غیرواقعی دانست و گفت: درست است ما دوست داریم شاهد افزایش ۲۰ میلیون پورت در کشور باشیم اما این آرزویی محال است، آن هم در کشور ما که معضلات اقتصادی پیش رو این مهم را غیرممکن می‌سازد. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حتی اگر پول هم باشد موانعی مانند شهرداری‌ها و هماهنگی طولانی بین بخشی قطعا اجازه نمی‌دهد این عدد واقعی شود. وی که تجربه طولانی در حوزه IT دارد افزود: ما به عنوان سرمایه‌گذاران این بخش قدرت ریسک خود را از دست داده‌ایم. نمی‌توانیم هم تورم ۵۰ درصدی و افزایش هزینه‌های سرسام‌آور را تجربه کنیم هم به سوددهی کم رضایت بدهیم. در حالی که روز نخست به ما وعده آزاد بودن تعرفه‌ها را دادند، امروز به خاطر قوی بودن ابزار تعرفه‌ها حاضر به رها کردن آن نیستند و اجازه نمی‌دهند تا سرمایه‌گذاران در این بخش تصمیم بگیرند. سال‌های سال است که مردم را با کارهای سیاسی نسبت به تعرفه اینترنت حساس کرده‌ایم، آنقدر که دیگر کسی به گران شدن گوشت و کرایه تاکسی حساسیتی نشان نمی‌دهد اما به گران شدن اینترنت حساسیت نشان می‌دهند.

  عدم تغییر تعرفه  عامل اصلی عدم توسعه ارتباطات ثابت کشور

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ، بهروز نصراللهی، نیز در این نشست با اشاره به قدمت توسعه شبکه ارتباطی فیکس از نوع دیتا در کشور طی یک دهه گذشته گفت: نکته اصلی این است که تعرفه اینترنت ثابت از سال ۹۲ تا ۹۶ نزولی بوده و از سال ۹۶ تاکنون بدون تغییر باقی مانده، در حالی که هزینه‌های زنجیره تامین خدمات در این سال‌ها همواره صعودی بوده است. این رویکرد وزارت ارتباطات در چند سال اخیر منجر به کوچک‌تر شدن بازار ارتباطات ثابت و عدم بازگشت سرمایه در توسعه ارتباطات و تغییر نسل شده است، به‌نحوی که امروز سازمان به دنبال توسعه ارتباطات ثابت از طریق اپراتورهای تلفن همراه است. تغییر نکردن این مصوبه در طول این سال‌ها و افزوده شدن انتظارات مردم هر روز کار را برای فعالین حوزه IT سخت‌تر کرد. الان با مرور این تاریخچه تن و بدنمان حتی از فکر سرمایه‌گذاری هم می‌لرزد. با چه امیدی و چه پشتیبانی قرار است نسبت به سرمایه‌گذاری فکر کنیم؟

  توسعه ۲۰ میلیون پورت کاری غیرمنطقی است

جهانگیر آقازاده، هم که با زیر و بم کار توسعه شبکه در کشور اشناست، می‌گوید: افزایش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور یک کار غیرمنطقی است و تمام صاحب‌نظران این حوزه هم‌نظر هستند. برای بررسی بیشتر این طرح باید جلسات کارشناسی دقیق و میزگردهای علمی برگزار شود تا از همه زوایا مورد ارزیابی قرار بگیرد.او با بیان اینکه طرح‌های غیرعلمی و غیرتخصصی صرفا هزینه‌های گزاف به کشور وارد می‌کنند، گفت: روزی اعلام شد اینترنت به ۱۰ درصد باقیمانده روستاهای کشور هم خواهد رسید اما آیا واقعا مطالعه‌ای شد که این روستاها امکان این مهم را دارند؟ در همه جای دنیا نقاطی از کشور است که امکان انتقال شبکه اینترنت را ندارند از جمله در ایران ما. به جای این هزینه اگر جاده دسترسی برای روستا تامین شود خیلی از مشکلات مردم حل می‌شود. آقازاده در ادامه با اشاره به موضع‌گیری دولت علیه افزایش تعرفه‌ها گفت: حال که دولت خواستار کاهش تعرفه‌هاست از خود شروع کند. هم تعداد مجوزها را کم کند هم حق‌السهم‌ها را حذف کند و از افزایش خودتحریمی‌ها در کشور جلوگیری کند. اگر تعرفه‌گذاری توسط بازار انجام شود هم کیفیت قابل قبول می‌شود، هم نوع خدماتی که عرضه می‌شود. کمیت نباید مورد توجه باشد. وقتی ما محتوایی برای اینترنت ۱۰۰ کیلوبایت نداریم چرا اصرار داریم این اینترنت را به خانواده‌ها عرضه کنیم؟او همچنین همکاران را به وحدت رویه و همدلی با هم دعوت و تاکید کرد: حالا که سازمان تنظیم مقررات و وزارتخانه می‌خواهند توپ را در میان ثابت و سیار بیندازند و رقابتی را ایجاد کرده و از آن منتفع شوند، بهتر است حواسمان باشد که اجرای طرح صیانت از طریق اپراتورها و کاهش حجم اینترنت و کاهش سرعت عملی نشود.

  اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT ضروری است

شهاب لطفعلی، معاون پشتیبانی و زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران معتقد است اصلاح اکوسیستم کسب و کار صنعت ICT یک ضرورت است و این انتظار از حاکمیت و تمامی بازیگران این صنعت می‌رود که به این اصلاح کمک کند. او با بیان اینکه روابط حاکم در کسب‌وکارها مبتنی‌بر معادلات، قوانین و منطق رایج در آن کسب‌وکار است و در هیچ جای دنیا این روابط دستوری ‌نیست، گفت: در سال‌هایی که حاشیه سود کار در حوزه ICT در مقایسه با سایر حوزه‌ها ناچیز بود عاشقان این حوزه بودند که در میدان ماندند. اما الان اگر هم کسی بخواهد در ICT سرمایه‌گذاری کند به‌دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌ها، نه توجیه دارد و نه بازگشت سرمایه وجود دارد. زمانی با دلار هزار تومانی سرمایه‌گذاری می‌کردیم و امروز باید با دلار ۲۸ هزار تومانی و حجم وسیعی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها این کار را انجام دهیم.

  آخرین نوسازی شبکه با دلار ۳۰۰۰ تومان

حسین ریاضی، رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز در این نشست اظهار کرد: آخرین نوسازی شبکه با دلار ۳۰۰۰ تومان انجام شده و سال‌های سال است که دیگر این اتفاق رخ نداده، به خاطر همین الان دیگر کسی توان نوسازی این شبکه را ندارد. وظیفه سنگینی در انجمن‌های صنفی داریم تا روشنگری کنیم و جامعه را نسبت به ضرورت نوسازی شبکه اینترنت کشور حساس کنیم. مردم وقتی واقعیت‌ها را بدانند حتما همراهی می‌کنند‌. او تاکید کرد: دولت قطعا بدون این روشنگری‌ها نسبت به اخذ تصمیماتی برای مردم اقدام می‌کند و ما در این زمنیه نباید کوتاهی صنفی داشته باشیم. اگر به مردم توضیح دهیم که عدم نوسازی شبکه چه خطر بزرگی برای زندگی آنها در عصر دیجیتال دارند قطعا با ما همراه خواهند شد. البته ۹۰ درصد مردم مصرف اینترنت معمول و اندکی دارند و تنها ۱۰ درصد از محل اینترنت به بیزنس مشغولند و افزایش هزینه‌ها در زندگی آنها تاثیری ندارد.

  ضرورت تدوین برنامه راهبردی و اتحاد  با تشکل‌های ذی‌نفع

داوود ادیب، رییس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران هم در این نشست با اشاره به برنامه هشت ماده‌ای وزیر ارتباطات گفت: این برنامه از سوی اتحادیه مورد ارزیابی و نقد منصفانه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد ضرورت دارد که وزیر را نسبت به برخی موضوعات مهم و‌ اساسی در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها و چالش‌های پیش رو‌ی بند به بند این برنامه‌ها مطلع کنیم. اتفاقات پیش رو و ‌برخی موضوعات مطروحه در ماه‌های اخیر حکایت از آن دارد که یا اطلاعات مناسبی در این راستا ارایه نشده یا از شرایط موجود اطلاعات کافی در دست نبوده است. بنابراین این یک تکلیف است که در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها کمک‌های لازم را انجام دهیم. وی با بیان اینکه برخی تصمیمات سازمان تنظیم مقررات می‌تواند مشکلات پیش روی اپراتورهای ثابت و‌ موبایل را افزایش دهد و برخی تصمیمات و اظهارنظرها می‌تواند به عنوان یک گلوگاه عمل کند، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در صنعت ICT، نوع برنامه‌ریزی و نگاه حاکم بر سازمان تنظیم مقررات است. زیرا یک ‌رابطه حاکمیتی بین وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم وجود‌ دارد. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته سازمان تنظیم یک نهاد مستقل است اما متاسفانه در ایران اینطور نیست و ‌طبیعی است که استقلال سازمان تنظیم می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد توسعه کمی و کیفی اپراتورها کند.

  طرح عریان افزایش قیمت‌ها یعنی شکست

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز از همکاران خود خواست تا با تشکیل دبیرخانه‌ای مشترک بین تشکل‌ها زمینه اطلاع‌رسانی دقیق در حوزه فعالیت‌هایشان و موضوعات حساس پیش رو را فراهم کنند. اگر بحث افزایش قیمت را به‌صورت عریان مطرح کنیم، محکوم به شکست خواهیم بود. باید برای موفقیت در این بخش از تجارب تشکل‌های دیگر بهره‌مند شویم و موضوع افزایش تعرفه‌ها را پیش ببریم. برای مثال باید یا به سمت هوشمندسازی قیمت‌ها برویم یا عادلانه کردن آن. اتفاقی که در حوزه افزایش حمل و نقل درون شهری افتاد و با پذیرش مردم هم روبرو شد. با توجه به مطالبه‌گری‌هایی که در جامعه اتفاق افتاده امروز موضوع کیفیت مورد توجه مردم است و باید با توجه به این مهم اقدام کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....