تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 آبان 1401 - 21:27
کد خبر : 105602

به بهانه توسعه بندر بصره

به بهانه توسعه بندر بصره

نظام سیاسی ایران در سیاست خارجی راهی را برگزیده که ستیز با غرب به ویژه نبرد با آمریکا در پله اول آن ایستاده است و این نبرد به مثابه چراغ راهنمای سیاست خارجی عمل می‌کند و چنین استنباط می‌شود که گویا هدف از انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ همین راهبرد بوده و هست. با توجه

نظام سیاسی ایران در سیاست خارجی راهی را برگزیده که ستیز با غرب به ویژه نبرد با آمریکا در پله اول آن ایستاده است و این نبرد به مثابه چراغ راهنمای سیاست خارجی عمل می‌کند و چنین استنباط می‌شود که گویا هدف از انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ همین راهبرد بوده و هست. با توجه به مقایسه سطح قدرت اقتصادی غرب و نیز سطح قدرت اقتصادی که نظام جمهوری اسلامی در اختیار دارد و با توجه به نفوذ سیاسی غرب و ایران و همچنین میزان قدرت نظامی ایران و غرب می‌توان حدس زد که ایران نمی‌تواند دست‌کم در آینده‌ای حتی تا نیم سده آینده و با توجه به ادامه وضعیت موجود غرب را شکست دهد. به همین دلیل است که نظام سیاسی ایران راهبردی با نام و ماهیت مقاومت را اختراع کرده که همه ارکان کشور و نیز سیاست خارجی را شامل می‌شود؛ به این معنی که در داخل سرزمین شهروندان باید در برابر فشار غرب که ایران را تحریم کرده‌اند مقاومت کنند‌، دولت باید اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهد و اقتصاد را با کمترین سرمایه‌گذاری عمرانی و توسعه‌ای اداره کند. بخش خصوصی نیز باید اقتصاد مقاومتی را قبول کند و سرمایه‌اش را زیر دست نهادهای نظارتی قرار دهد تا آنها تصمیم بگیرند کالاها را با چه قیمتی تولید کنند و با چه قیمتی بفروشند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت،   نتیجه اقتصاد مقاومتی در ده سال تازه‌سپری‌شده این بوده است که قیمت هر دلار آمریکا ۳۰ برابر قیمت پول ایران شده است‌، رشد تولید ناخالص داخلی به طور متوسط صفردرصد بوده است‌، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی شده و فرار سرمایه و نیروی انسانی شتاب گرفته و از همه مهم‌تر اینکه زیرساخت‌های ایران به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری ناکافی فرسوده شده و در حالی که دارنده دومین ذخایر گازی جهان هستیم در زمستان نمی‌توانیم گاز تامین کنیم. در ایران سال‌هاست بندرها نوسازی نمی‌شوند و جاده‌ها از افزایش مناسب برخوردار نیستند و راه‌های آهن و هواپیمایی با ظرفیت‌های پایین کار می‌کنند و نیز نیروگاه‌های برق از مدار خارج می‌شوند. در این شرایط است که هر روز خبر تازه‌ای از سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر به ویژه همسایه‌های ایران مثل ترکیه‌، عراق و عربستان و امارات منتشر می‌شود که با شتاب در حال توسعه زیربناهای خود هستند. برای مثال عراق در حالی که از نابسامانی سیاست داخلی رنج می‌برد اما سیاست خارجی‌اش گونه‌ای آرایش یافته که توانسته است ظرفیت تولید نفت خود را به نزدیک دو برابر ایران گسترش دهد و قطر کوچک با شتاب در حال توسعه بهره‌برداری از منابع گاز مشترک با ایران است و نیز عربستان سلطان نفت جهان شده و ترکیه بدون داشتن منابع انرژی به ‌هاب انرژی منطقه تبدیل شده است.
تازه‌ترین خبر اما این است که عراق می‌خواهد با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلار بندر بصره توسعه دهد و آن را رقیب کانال سوئز کند. این درحالی است که نظام جمهوری اسلامی به دلیل دور شدن از بخش مهم اقتصاد و قدرت جهانی در وضعیت نامناسبی قرار دارد و در حال از دست دادن مزیت‌ها است. این وضعیت می‌تواند ایران را در میان کشورهای منطقه به بدترین جایگاه برساند. معلوم است که ایرانی‌ها باید ناراضی باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....