تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 15:38
کد خبر : 113142

بهترین سهام در سال ۲۰۲۳ کدام‌اند؟

بهترین سهام در سال ۲۰۲۳ کدام‌اند؟

داستان اقتصادی ۲۰۲۲ یک عنوان بزرگ دارد آن هم تورم. پس از یک دوره تورم بسیار پایین، رشد سال به سال در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به ۹٫۰۶ درصد در سال جاری رسید. در پاسخ به این افزایش قیمت‌ها، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را هفت بار افزایش داد تا ۴٫۲۵ درصد افزایش یابد. هزینه‌های

داستان اقتصادی ۲۰۲۲ یک عنوان بزرگ دارد آن هم تورم. پس از یک دوره تورم بسیار پایین، رشد سال به سال در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به ۹٫۰۶ درصد در سال جاری رسید. در پاسخ به این افزایش قیمت‌ها، فدرال رزرو نرخ وجوه فدرال را هفت بار افزایش داد تا ۴٫۲۵ درصد افزایش یابد. هزینه‌های ورودی بالاتر و نرخ‌های بهره بالاتر بر مشاغل و بازارهای مالی تأثیر گذاشت. به عنوان مثال، S&P 500 در مسیر بدترین سال خود از سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

با رفتن به سال ۲۰۲۳، عدم اطمینان بیش از حد معمول در مورد آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد وجود دارد. فدرال رزرو ممکن است به افزایش نرخ بهره ادامه دهد و ایالات متحده اقتصاد ممکن است به عمق رکود فرو رود یا نه. گزارش اخیر مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند که تورم تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲٫۴ درصد کاهش می‌یابد، افزایش نرخ‌ها پایان می‌یابد و اقتصاد ثابت می‌شود اما منقبض نمی‌شود. انتخاب سهام مناسب برای سال ۲۰۲۳ در میان آن عدم اطمینان چالش برانگیز است. برای اکثر سرمایه‌گذاران، این زمانی است که محافظه‌کار باشند. این معمولاً به معنای انتخاب شرکت‌های بالغ و باثبات به جای سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر و زیرک‌تر است. همچنین می‌تواند به معنای رضایت از ظرفیت رشد کمتر باشد.

نقطه شیرین برای سال ۲۰۲۳ ممکن است شرکت تاسیس شده‌ای باشد که برای رشد در سال آینده آماده است. این رشد ممکن است ناشی از تمرکز مجدد بر کارایی، قدرت قیمت‌گذاری، روندهای مطلوب، عرضه محصول یا ترکیبی از آنها باشد. سهام‌های با قیمت نادرست در معرض دید عموم پنهان شده‌اند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری عالی را در سال ۲۰۲۳ ارایه می‌کنند. شش انتخاب سهام برای سال ۲۰۲۳ وجود دارد که متناسب با آن قالب است. همه رتبه‌بندی‌های خرید یا بالاتر از جامعه تحلیلگران و هدف‌های قیمتی توافقی که نشان‌دهنده افزایش ۵ تا ۵۶ درصدی است.

آمازون (AMZN)

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،    شما آمازون را به عنوان بزرگ‌ترین خرده فروش تجارت الکترونیک می‌شناسید. چیزی که ممکن است ندانید این است که آمازون بیشتر از فروش آنلاین محصولات انجام می‌دهد مثلا؛ آمازون بزرگ‌ترین ارایه‌دهنده رایانش ابری در جهان است. پلت فرم خدمات وب آمازون (AWS) سهم بازار بیشتری نسبت به Azure مایکروسافت یا Google Cloud آلفابت دارد. آمازون کمیسیون دریافت می‌کند و خدمات انبارداری و انجام خدمات را به فروشندگان شخص ثالث در Amazon.com می‌فروشد. آمازون همچنین از طریق Prime، Kindle Unlimited و سایر خدمات اشتراک درآمد ایجاد می‌کند. این غول تجارت الکترونیک صاحب فروشگاه‌های فیزیکی از جمله فروشگاه زنجیره‌ای Whole Food Market است که در سال ۲۰۱۷ خریداری شد.

۲۰۲۲ سال سختی برای آمازون بوده است. در پایان سه ماهه سوم، این شرکت حدود ۸ میلیارد دلار در تجارت الکترونیکی خود در سراسر جهان از دست داد. بخش AWS با حاشیه بالا سودآور است، اما رشد در سه ماهه سوم کند شد و انتظارات تحلیلگران را از دست داد. این شرکت همچنین اعلام کرد که قصد دارد تا ۲۰ هزار کارمند را در مراکز توزیع، بخش‌های فناوری اطلاعات و کارکنان اجرایی اخراج کند. از اول ژانویه، قیمت سهام آمازون حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و این خبر بد است.

خبر خوب این است که سال ۲۰۲۲ چالش برانگیز آمازون را برای سال ۲۰۲۳ بهتر قرار می‌دهد و مقایسه سود برای یک نفر آسان‌تر خواهد بود. مهم‌تر از آن، اندی جاسی، مدیرعامل، بر ساده کردن ساختار هزینه شرکت متمرکز است. آمازون پول زیادی را در زمینه‌هایی که سودآور نیستند، از جمله بخش‌های بین‌المللی و دستگاه‌های خود، خرج می‌کند. تمرکز بر بهره وری باید تغییرات استراتژیک در آن زمینه‌ها را به همراه کاهش هزینه در فعالیت‌های جاری مانند تحویل بسته ایجاد کند.

آمازون همچنین در سال ۲۰۲۲، برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۲، میلیاردها سهام عادی را خریداری کرد. این شرکت ۶ میلیارد دلار از مجوز بازخرید سهام خود باقی مانده است. ادامه بازخرید سهام می‌تواند از سود بیشتر هر سهم در آینده حمایت کند. علاوه بر این عوامل، قیمت سهام آمازون در حال حاضر نسبت به تاریخچه آن ارزان به نظر می‌رسد. قیمت هدف اجماع آمازون حدود ۱۴۰ دلار است، در حالی که سهام در حال حاضر زیر ۹۰ دلار معامله می‌شود.

گریل مکزیکی چیپوتل (CMG)

چیپوتل مالک و اداره‌کننده بیش از ۳ هزار رستوران سریع معمولی است که تاکو، بوریتو و کاسه‌های سفارشی سرو می‌کنند. این زنجیره در ایالات متحده، کانادا، فرانسه، آلمان و بریتانیا شعبه دارد و همه آن مکان‌ها متعلق به شرکت‌ها هستند.

سهام Chipotle از آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است. رستوران‌های زنجیره‌ای همان بادهای مخالفی را مدیریت می‌کند که بر بودجه خواربار فروشی خانوار شما فشار وارد می‌کند: قیمت‌های بالاتر لبنیات، آووکادو، و تورتیلا هزینه‌های بسته‌بندی نیز در حال افزایش بوده است.

با این حال، هزینه‌های غذا، نوشیدنی و بسته‌بندی Chipotle  به عنوان درصدی از کل درآمد، در سه ماهه سوم در مقایسه با ۵۰ واحد کاهش یافت. سال قبل این امکان‌پذیر بود زیرا این زنجیره قدرت قیمت‌گذاری داشت به این معنی که می‌تواند قیمت منو را برای جبران هزینه‌های فزاینده افزایش دهد. تا چه حد Chipotle می‌تواند قیمت منوهای خود را افزایش دهد، باید دید. برایان نیکول، مدیرعامل شرکت، گفته است که ممکن است برخی از مشتریان کم‌درآمد را از دست بدهند، اما در عین حال در حال به دست آوردن خانواده‌های با درآمد بالاتر هستند.

Chipotle همچنین به بازگشایی مکان‌های جدید ادامه می‌دهد، که بسیاری از آنها دارای قالب زنجیره‌ای، Chipotlane  هستند. این تلاش‌های توسعه همراه با افزایش قیمت‌ها به رشد درآمد ۱۳٫۷ درصدی سه ماهه سوم نسبت به سال قبل کمک کرد. حاشیه عملیاتی نیز از ۱۲٫۳ درصد به ۱۵٫۱ درصد افزایش یافته است. سه ماهه سوم سود کاهش یافته هر سهم را ۹٫۵۱ دلار تعدیل کرد که برآوردهای تحلیلگران را ۰٫۴۰ دلار شکست داد. ادامه تورم در سال ۲۰۲۳ می‌تواند برای Chipotle چالش برانگیز باشد؛ اما این زنجیره قدرت قیمت‌گذاری خود را نشان داده است و باند طولانی برای گسترش جغرافیایی دارد. مدیریت انتظار دارد در سال آینده ۲۵۵ تا ۲۸۵ رستوران جدید افتتاح کند. سهام Chipotle در حال حاضر زیر ۱۵۰۰ دلار معامله می‌شود و میانگین قیمت مورد توافق حدود ۱۷۷۵ دلار است.

دلار عمومی (DG)

Dollar General  یک زنجیره تاسیس از فروشگاه‌های تخفیف‌دار است که کالاهای اساسی مصرف‌کننده را با قیمت‌های پایین در مکان‌های محله می‌فروشد. این شرکت کالاهای با برند خصوصی خود را در کنار محصولات معروف کلروکس، پروکتر‌اند گمبل، کوکاکولا، کلوگ، جنرال میلز و غیره به فروش می‌رساند. بیش از ۱۸ هزار فروشگاه Dollar General در ۴۷ ایالات متحده وجود دارد. ایالت‌ها. سهام دلار جنرال در سال ۲۰۲۲ ۳ درصد افزایش یافته است، حتی در حالی که S&P 500 نزدیک به ۲۰ درصد سقوط کرده است. در طول سال جاری، این زنجیره افزایش در ترافیک پیاده و میزان خرج مشتریان در هر تراکنش را گزارش کرده است.

با این حال، دلار جنرال فشارهزینه‌های بالاتر را احساس می‌کند. در پاسخ، رهبران شرکت بر جریان زنجیره تامین خود متمرکز هستند. این تلاش‌های کارآیی می‌تواند به روند تورم فعلی کمک کند، اما مزیت‌های بلندمدتی نیز ایجاد خواهد کرد. در همین حال، دلار جنرال از طریق توسعه از رشد درآمد حمایت می‌کند. افزایش درآمد سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱٫۱ درصد ناشی از افتتاح فروشگاه‌های جدید به علاوه افزایش ۶٫۸ درصدی در فروشگاه‌های همان فروشگاه است که تا حدی با تعطیلی فروشگاه‌ها جبران شده است. درآمد خالص سه ماهه سوم علیرغم برخی فشارهای حاشیه ناخالص مربوط به هزینه‌های بالاتر محصول، ۸ درصد رشد کرد.

Dollar General به‌طور فعال ارزش را از طریق بازخرید سهام و سود سهام به سهامداران باز می‌گرداند. بازخرید سهام در سه ماهه سوم مجموعاً ۲٫۳ میلیون سهم بود و شرکت ۲٫۵ میلیارد دلار از مجوز بازخرید سهام خود باقی مانده است. سود تقسیمی حدود ۰٫۹درصد است که در جهان شکست نمی‌خورد، اما نرخ رشد سالانه سود سه ساله دلار جنرال بیش از ۱۳درصد است. شرایط سخت اقتصادی برای دلار جنرال خوب است. اگر اقتصاد در سال ۲۰۲۳ دچار رکود یا بدتر شود، روند افزایش ترافیک و میانگین معاملات بالاتر باید ادامه یابد. این شرکت همچنین انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ ۱۰۵۰ فروشگاه از جمله ۳۵ فروشگاه در مکزیک افتتاح کند. قیمت هدف اجماع در دلار جنرال ۲۶۵ دلار است که از قیمت فعلی آن حدود ۲۴۸ دلار است.

الی لیلی (LLY)

Eli Lilly  یک شرکت داروسازی است که درمان‌های مهمی برای دیابت، چاقی، بیماری آلزایمر، اختلالات سیستم ایمنی، سرطان‌های خاص و کووید-۱۹ توسعه می‌دهد. این شرکت محصولات خود را در سراسر جهان از طریق توزیع‌کنندگان عمده‌فروشی و قراردادهای بازاریابی با سایر شرکت‌های داروسازی توزیع می‌کند.

سهام Eli Lilly در سال ۲۰۲۲ ۳۱ درصد افزایش یافت، یک نقطه درخشان غیر معمول در بازار نزولی. این شرکت از عرضه داروی دیابت نوع ۲ خود، مونجارو در سه ماهه سوم، به علاوه رشد داروی سرطان سینه Verzenio، داروی دیابت Trulicity، داروی میگرن Emgality و غیره بهره برد. درآمد شرکت داروسازی بر مبنای ارز ثابت در سه ماهه سوم ۷ درصد رشد کرد. سود هر سهم در سه ماهه مشابه ۱۲ درصد بر مبنای غیر GAAP افزایش یافت.

تحلیلگران تا حد زیادی انتظار دارند که حرکت لیلی به لطف خط لوله قوی محصول ادامه یابد. قبل از پایان سال ۲۰۲۳، لیلی باید چهار محصول دیگر به اضافه یک نشانه مهم دیگر برای Mounjaro عرضه کند. یکی از محصولاتی که باید تماشا کنید Donanemab است، درمانی برای بیماران در مراحل اولیه آلزایمر. لیلی EVP و مدیرعامل آنات اشکنازی می‌گوید که سبد محصولات می‌تواند از «رشد درآمد بر اساس حجم بالا» تا سال ۲۰۳۰ پشتیبانی کند.

در سال ۲۰۲۳، این شرکت انتظار دارد ۳۰٫۳ تا ۳۰٫۸ میلیارد دلار درآمد و درآمد غیر GAAP به ازای هر سهم ۸٫۱۰ تا ۸٫۳۰ دلار باشد. هر دو دامنه رشد را از نتایج مورد انتظار پایان سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهند – ۲۸٫۵ تا ۲۹ میلیارد دلار درآمد و ۷٫۷۰ تا ۷٫۸۵ دلار درآمد غیر GAAP هر سهم.

لیلی سود سهام پرداخت می‌کند، بازدهی حدود ۱درصد. سهامداران در هر یک از هشت سال گذشته از افزایش سود سهام برخوردار بوده‌اند. رشد سود سهام سالانه سه ساله شرکت نزدیک به ۱۵٪ است. قیمت هدف اجماع در Eli Lilly حدود ۳۷۸ دلار است که از قیمت فعلی آن در حدود ۳۶۰ دلار است.

تی موبایل (TMUS)

T-Mobile خدمات صوتی، پیام رسانی و داده را به بیش از ۱۰۰ میلیون مشتری در ایالات متحده، پورتوریکو و ایالات متحده ارایه می‌دهد. جزایر ویرجین. دو برند این شرکت T-Mobile و Metro by T-Mobile، سابقا MetroPCS هستند. سهام T-Mobile در سال ۲۰۲۲ به دلیل قدرت جذب مشتریان پیشرو در صنعت، ۲۰ درصد افزایش یافت. دو سال پس از ادغام با Sprint، T-Mobile در حال رشد سریع‌تر از همیشه (و سریع‌تر از همتایان Verizon و AT&T) است. این شرکت همچنین در کسب و کار اینترنتی پرسرعت خود شتابی را نشان می‌دهد و از سال تا به امروز نزدیک به ۱٫۵ میلیون مشتری اضافه کرده است.

درآمدهای سه ماهه سوم نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است، در حالی که جریان نقدی آزاد ۳۲ درصد افزایش یافته است. درآمد خالص ۵۰۸ میلیون دلاری در سه ماهه سوم به دلیل هزینه‌های ۹۷۲ میلیون دلاری مربوط به ادغام، ۲۶٫۵ درصد کاهش یافت. این شرکت همچنان در حال کار بر روی طرح ادغام Sprint خود است. با پیشرفت پیش از موعد مقرر، T-Mobile  اخیراً دستورالعمل‌های هم افزایی ادغام خود را افزایش داده است. این شرکت قبلاً کاهش هزینه‌های مربوط به ادغام را بین ۵٫۴ تا ۵٫۶ میلیارد دلار برآورد کرده بود. برآورد جدید ۵٫۷ تا ۵٫۸ میلیارد دلار است.

T-Mobile  همچنین اعلام کرده است که شبکه ۵G آن اکنون ۳۲۳ میلیون نفر را پوشش می‌دهد. این شامل ۲۶۰ میلیون نفر می‌شود که تحت پوشش شبکه فوق سریع فوق سریع ۵G T-Mobile قرار دارند. پوشش بیشتر و سرعت‌های سریع‌تر، همراه با برنامه‌های با قیمت رقابتی، ریزش مشتریان کم و ترازنامه درجه سرمایه‌گذاری، تنها می‌تواند به حرکت رو به جلو T-Mobile کمک کند. قیمت هدف اجماع در T-Mobile 177.87 دلار است که معادل ۲۵ درصد افزایش قیمت سهام فعلی مخابرات است.

شرکت والت‌دیزنی (DIS)

شرکت سرگرمی والت‌دیزنی دارای دو بخش است. Disney Parks, Experiences and Products  پارک‌های موضوعی را در سراسر جهان اداره می‌کند. Disney Media and Entertainment Distribution  شبکه‌های تلویزیونی را اداره می‌کند، استودیوهای فیلم را اداره می‌کند، محتوای تلویزیونی را تولید و توزیع می‌کند و شبکه‌های پخش مستقیم  Disney+، ESPN+، Hulu  و دیگران را راه‌اندازی می‌کند. دیزنی همچنین مجوز نام‌های تجاری و شخصیت‌ها را برای استفاده در کالاها و بازی‌ها به اشخاص ثالث می‌دهد.

سهام دیزنی از ژانویه سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است. این شرکت سرگرمی در تجارت استریم خود ضرر می‌کند و پول نقد کافی برای کاهش معنادار بار بدهی خود تولید نمی‌کند. بازخرید سهام و سود سهام نیز در حال حاضر از جدول خارج شده است. پس از اینکه دیزنی در سه ماهه سپتامبر به میزان ۰٫۲۰ دلار برآوردهای درآمدی را از دست داد، این شرکت جایگزینی باب چاپک، مدیرعامل شرکت را اعلام کرد. چاپک برخی اقدامات نامطلوب انجام داده بود. ایگر که اکنون قراردادی دو ساله دارد، به عنوان مدیرعامل دیزنی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ محبوبیت زیادی داشت.

در میان مجادلات رهبری و درآمدهای ناامیدکننده، نقاط روشنی برای دیزنی وجود دارد. رشد مشترکین در تجارت پخش جریانی آن چشمگیر بوده است. این شرکت در سال مالی گذشته ۵۷ میلیون مشترک اضافه کرد. این تعداد مشترکین را به ۲۳۵ میلیون نفر می‌رساند – که نتفلیکس را شکست می‌دهد. دیزنی همچنین اخیراً Disney+ Basic را راه‌اندازی کرده است، یک پیشنهاد اشتراک تبلیغاتی با قیمت پایین‌تر.

درآمد پارک‌های موضوعی پس از تعطیلی کووید-۱۹ در حال افزایش است که به نتیجه نهایی کمک می‌کند. در سال مالی ۲۰۲۲، کسب و کار پارک موضوعی درآمد کمتر اما درآمد عملیاتی بالاتری نسبت به تجارت رسانه داشت.

در سه ماهه آینده، انتظار می‌رود دیزنی به رشد درآمد استریم خود ادامه دهد، اما با تمرکز بیشتر بر سودآوری. چاپک، در آخرین انتشار درآمد خود، پیش‌بینی کرد که Disney+ در سال مالی ۲۰۲۴ سودآور خواهد بود. ایگر بر راه‌اندازی Disney+ در سال ۲۰۱۹ نظارت داشت و احتمالاً نمی‌خواهد پیش‌بینی چاپک را از دست بدهد. قیمت پایین سهام دیزنی، همراه با بهبود درآمدهای پارک موضوعی، یک پایگاه مستحکم در جریان، و یک مدیرعامل محترم در راس کار، فرصت خرید خوبی در سال ۲۰۲۳ ایجاد می‌کند. قیمت هدف اجماع دیزنی ۱۲۴٫۰۵ دلار است؛ این سهام در حال حاضر حدود ۸۵ دلار معامله می‌شود.

سرمایه‌گذاری برای سال ۲۰۲۳

۲۰۲۳ مطمئناً شگفتی‌های اقتصادی و مالی را در بازار به همراه خواهد داشت. خوشبختانه، یک استراتژی وجود دارد که می‌تواند شما را از سقوط غیرمنتظره بازار سهام محافظت کند. شرکت‌های خوب را بخرید و آماده نگه داشتن آنها برای طولانی‌مدت باشید. اگر اقتصاد در سال آینده منحرف شود، در نهایت شرکت‌های خوب باید از رکود خارج شوند. منتظر بهبودی باشید و هر گونه کاهش قیمت در این دوره تا حد زیادی بی‌ربط خواهد شد. از سوی دیگر، اگر زمانی که قیمت سهام در حال کاهش است، بی‌تاب شوید و بفروشید، بی‌جهت ضرر می‌کنید. بنابراین، مهم نیست که سال ۲۰۲۳ چه زمانی فرا می‌رسد، همین مسیر را ادامه دهید. این سخت‌ترین کار سرمایه‌گذاری است، اما مطمئن‌ترین راه برای رشد ثروت است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....