تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 12:46
کد خبر : 105283

بنیادهای قدرتمند اقتصادی فراهم کننده زیربنایی پایدار برای توسعه با کیفیت

بنیادهای قدرتمند اقتصادی فراهم کننده زیربنایی پایدار برای توسعه با کیفیت

تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳٫۹ درصد افزایش داشته که جهشی قابل توجه نسبت به رشد ۰٫۴ درصدی سه ماهه دوم محسوب می‌شود و به همین دلیل نشان دهنده نیروی فزاینده احیا و انعطاف پذیری اقتصاد ملی چین است. با اینکه شاخص تولید ناخالص

تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه سوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳٫۹ درصد افزایش داشته که جهشی قابل توجه نسبت به رشد ۰٫۴ درصدی سه ماهه دوم محسوب می‌شود و به همین دلیل نشان دهنده نیروی فزاینده احیا و انعطاف پذیری اقتصاد ملی چین است.

با اینکه شاخص تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم نسبت به رشد ۴٫۸ درصدی سه ماهه اول پایین‌تر است اما این به معنای آن است که اقتصاد چین در ۹ ماه اول سال سه درصد رشد داشته است.

علی‌رغم اینکه کرونا اخیرا باز هم موج افزایشی داشت اما اکنون در بیشتر نقاط کشور تحت کنترل در آمده، نه تنها از افت محسوس رشد اقتصادی جلوگیری شده بلکه شرایط اقتصادی دوباره شاهد افزایش سرعت احیای خود بوده است.

با توجه به شرایط پیچیده داخلی و بین‌المللی و تاثیر عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی چندگانه که چین با آن مواجه شده، دستاورد اقتصادی فوق قابل ملاحظه است.

یکی از عواملی را که می‌توان به حصول نتیجه فوق نسبت داد تلاش‌های مجدانه دولت در تمام سطوح برای اجرای صادقانه سیاست‌های حامی رشد است؛ این سیاست‌ها در واقع پایبندی به اصل مهم در جستجوی پیشرفت بودن در عین حفظ ثبات و هماهنگی موثر تدابیر پیشگیری و کنترل اپیدمی با توسعه اقتصادی و اجتماعی را نشان می‌دهد.

با کاهش یافتن فشار ناشی از پاندمی کووید-۱۹،‌ چشم‌اندازهای سه ماهه چهارم خوش‌بینانه‌تر به نظر می‌رسند چرا که تقاضای بازار بهبود یافته و قیمت کالاهای عمومی در کل ثابت مانده است. لازم به ذکر است شاخص قیمت مصرف کننده در ۹ ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافت و درآمد خالص ۳٫۲ درصد رشد داشته است.

موارد فوق، شرایط مطلوب‌تری را برای کشور به منظور تحقق توسعه با کیفیت فراهم کرده است.

«شی جین پینگ» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست روز یکشنبه به هنگام معرفی اعضای ارشد رهبری حزب به رسانه‌ها، گفت: اقتصاد چین با داشتن پایه‌های مستحکم و ثابت در طولانی مدت در مسیری مثبت باقی خواهد ماند.

به اعتقاد رئیس جمهور چین اقتصاد این کشور انعطاف پذیری، ظرفیت و گستره عظیمی دارد.

در مجموع، شاخص‌های اصلی اقتصاد چین به حالت با ثبات بازگشته‌اند و در یک رنج معقول قرار دارند. همچنین فاکتورهای مثبت افزایش یافته به گونه‌ای که تولید غلات، تولید صنعتی و سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت طی ۹ ماه ابتدایی امسال به ترتیب ۳٫۸، ۳٫۹ و ۵٫۹ درصد رشد داشته است.

اما با توجه به پیچیده و دشوارتر شدن محیط خارجی و محکم نبودن بنیاد احیای اقتصادی داخلی، مهم است که دولت همچنان در سیاست‌های خود فعال باقی بماند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....