تاریخ انتشار : شنبه 21 خرداد 1401 - 22:44
کد خبر : 90673

بنزیــن نریزیـــد روی قیمت بنزیــن!

بنزیــن نریزیـــد روی قیمت بنزیــن!

در هفته‌های اخیر اخبار زیادی در رابطه با احتمال اتخاذ تصمیم دولت در راستای افزایش نرخ بنزین، مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین سوخت در کشور مطرح شده که هم فضای مجازی و هم فضای حقیقی جامعه را با التهاباتی همراه کرده است. در هفته‌های اخیر اخبار زیادی در رابطه با احتمال اتخاذ تصمیم دولت در راستای افزایش

در هفته‌های اخیر اخبار زیادی در رابطه با احتمال اتخاذ تصمیم دولت در راستای افزایش نرخ بنزین، مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین سوخت در کشور مطرح شده که هم فضای مجازی و هم فضای حقیقی جامعه را با التهاباتی همراه کرده است.

در هفته‌های اخیر اخبار زیادی در رابطه با احتمال اتخاذ تصمیم دولت در راستای افزایش نرخ بنزین، مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین سوخت در کشور مطرح شده که هم فضای مجازی و هم فضای حقیقی جامعه را با التهاباتی همراه کرده است. این اخبار به باور برخی از کارشناسان در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و روانکاوی اجتماعی؛ بخشی از عملیات روانی سنجش باورپذیری مردم و اعتماد آنها به دولت بوده و ممکن است هیچ اتفاقی هم در آینده نزدیک برای بنزین نیفتد، ولی در مقابل به باور برخی با توجه به سابقه افزایش نرخ بنزین در کشور، شایعات در این حوزه بی‌جهت نبوده و گاهی به دنبال طرح مباحث جدیدی هستند که مورد توجه دولت قرار دارند.

با این حال ورود رسانه‌های حامی‌ جریان دولت با انتشار اخباری از گرانی بنزین در جهان و دادن نرخ‌های بالا؛ نشان از تشکیل کمپینی برای هدایت و آماده‌سازی افکار عمومی‌ برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین دارد حتی اگر سیاست دولت برای تغییر قیمت سوخت در آینده نزدیک نیز نباشد. نرخ بنزین موضوعی بسیار حساس و تنش‌زا در کشور است و در دوره‌های قبلی افزایش نرخ بنزین تبعات گسترده‌ای را به لحاظ انتقادات اجتماعی و تسری آن به سبد خانوار به‌همراه داشته است.

با گذشت زمان و افزایش نرخ تورم و رشد هزینه‌های مردم و مواد اولیه و تولید و… شاید بتوان گفت که نرخ بنزین لابه‌لای هزینه‌های مردم کمرنگ‌تر شد ولی همواره نگرانی‌ها از احتمال افزایش مجدد قیمت بنزین آن هم در شرایطی که دولت‌ها بارها اعلام کرد‌اند نرخ بنزین بر اساس فوب خلیج فارس در محدود ۱۷ هزار تومانی قرار دارد وجود داشته است. همین نگرانی باعث شد تا در شروع دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی به این نگرانی‌ها پاسخ و اطمینان داده شود که دولت در سال‌های اول و دوم خود قصدی برای افزایش نرخ بنزین ندارد.

با این حال هنوز به پایان سال اول دولت ‌نرسیده‌ایم که رسانه‌های حامی‌ با بهانه‌هایی دست به راه‌اندازی کمپینی زده‌اند که نشان می‌دهد یا موضع دولت درباره این موضوع عوض شده یا عده‌ای با نفوذ و قدرت قصد القای این موضوع را به دولت و جامعه دارند.

هر باک بنزین ۴ میلیون تومان!

در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا یکی از رسانه‌های حامی‌ دولت در مطلبی با اشاره به اثرگذاری جنگ روسیه علیه اوکراین در آن به تنش میان روسیه و اروپا پرداخته و از تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه و در نهایت افزایش نرخ بنزین در این کشورها پرداخته است.

در این مطلب که به نقل از راشاتودی قیمت یک باک بنزین در انگلیس را ۴ میلیون تومان عنوان کرده مدعی شده «براساس اعلام شرکت خدمات خودرویی «آر‌ای سی» RAC، قیمت سوخت در انگلیس همچنان روبه ‌افزایش است و پر کردن باک یک خودرو متوسط در این کشور در حال حاضر بیش‌از ۱۰۰ پوند (۱۲۵ دلار) هزینه دارد.» مطالبی از این دست در دوره‌های قبلی تصمیم برای افزایش نرخ بنزین هم منتشر می‌شده و تازگی ندارد، اما نکته مهم این است که در شرایط اقتصادی حاضر که وضعیت معیشتی مردم در سخت‌ترین حالت قرار دارد؛ افزایش نرخ بنزین چه پیامدهایی برای کشور خواهد داشت. یکی دیگر از رسانه‌های حامی‌ دولت با وجود اینکه یکی دوماه دیگر دولت سیزدهم وارد یک سالگی خود می‌شود؛ به گرانی و تورم ایجاد شده در دولت حسن روحانی پرداخته و گرانی‌ها و تورم امروز کشور را حاصل مدیریت دولت قبلی می‌داند.

امنیت معیشتی مردم در آتش افروزی نرخ بنزین!

 

ایران یکی از کشورهای دارای منابع نفت و گاز وسیع در جهان است که اگر می‌توانست از منابع خودش درست بهره‌برداری کند؛ وضعیت کاملا متفاوتی داشت. افزایش تنش با غرب، کاهش فروش نفت، افزایش کسری بودجه تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، افزایش هزینه دورزدن تحریم‌ها و… باعث شده تا هزینه‌های کشور به‌شدت افزایش پیدا کند. هرچند که دولت در ابتدای شروع به کار شائبه افزایش نرخ بنزین را رد کرده، اما اخبار منتشر شده در فضای مجازی و همچنین رسانه‌های حامی‌ جریان دولت؛ این نگرانی را بین افکار عمومی‌ ایجاد کرده است که آیا قصدی برای افزایش نرخ مهم‌ترین ماده سوختی کشور وجود دارد یا نه. جوسازی رسانه‌های حامی‌ در پلتفرم‌های مختلف در زمینه ضرورت افزایش نرخ بنزین به سبب بار سنگین یارانه سوخت برای دولت حرکتی نامناسب است.

اثرات جنگ روسیه

یکی از مواردی که پس از حمله نظامی‌ روسیه به اوکراین مورد بحث قرار گرفت این است که هر تغییری در نرخ اقلام از مقصد این دو کشور اول در ایران مورد مباحثه قرار می‌گیرد! درحالیکه کشورهای همسایه ایران نه تنها متاثر از این وضعیت نشده‌اند که با ثبات اقتصادی به راه خود ادامه می‌دهند! اینکه نرخ بنزین در اروپا افزایش پیدا کند تنها می‌تواند فرصتی برای ایران در صادرات بنزین یا نفت یا مشتقات آن باشد. اگر قرار است از روند افزایش نرخ در اروپا بهره‌برداری شود چرا از روند افزایش نرخ دستمزد در آلمان به ساعتی ۱۲ یورو تاثیرپذیری‌ای وجود ندارد؟ حرکت به سمت افزایش نرخ بنزین با رقم‌های اعلام شده بین ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد هر چند در حد شایعه باقی بماند.

آیا نشانه‌ها به گرانی بنزین ختم می‌شود؟

لازم به ذکر است در مورد افزایش قیمت بنزین که همزمان با جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی رقم خورده شاهد اظهارنظرات متفاوت زیادی هستیم، به گونه‌ای‌که علی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفته است که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و در سال ۱۴۰۱ همین لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می‌ماند. حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: «قیمت واقعی بنزین، ۲۰ هزار تومان است.»

با این حال پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفته: «در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده‌های آن مدیریت دقیق‌تری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت آنها در دستور کار مجلس و دولت نیست.» این نماینده مجلس اعلام کرد که ما با اجبار قیمت بنزین را در این رقم نگه داشتیم. قیمت بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه‌ است.

حال در شرایطی که تمامی اظهارات نشان دهنده برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین است جوسازی رسانه‌ها نیز مزید بر علت شده تا این شائبه که تا سال آینده قیمت بنزین با رشد چند برابری مواجه خواهد شد تقویت شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....