تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1400 - 12:24
کد خبر : 66264

بعید است اوپک پلاس به فریادهای بازار نفت توجه کند!

بعید است اوپک پلاس به فریادهای بازار نفت توجه کند!

«احسان خمان» می گوید: با عدم توجه به تقاضاهای بازار برای افزایش تولید بیشتر به منظور پیشرفت قابل توجه در کاهش کسری نفت، اوپک پلاس با خطر افزایش واکنش از سوی آمریکا، چین، ژاپن و هند مواجه است.  اعضای اوپک عصر روز پنجشنبه (۱۳ آبان) بیست و دومین نشست خود را برای تصمیم گیری در

«احسان خمان» می گوید: با عدم توجه به تقاضاهای بازار برای افزایش تولید بیشتر به منظور پیشرفت قابل توجه در کاهش کسری نفت، اوپک پلاس با خطر افزایش واکنش از سوی آمریکا، چین، ژاپن و هند مواجه است.

 اعضای اوپک عصر روز پنجشنبه (۱۳ آبان) بیست و دومین نشست خود را برای تصمیم گیری در خصوص میزان تولید نفت در ماه دسامبر در فضای مجازی و به صورت وبینار برگزار کردند. در پایان این نشست اعضا توافق کاهش تولید را برای ماه بعد تمدید کردند که بر این اساس تولید نفت اوپک پلاس در دسامبر سال جاری، ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

همچنین، امریکا درخواستی مبنی بر افزایش روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه‌ای بر تولید را مطرح کرد در حالی که مقامات ژاپن و هند نیز درخواست‌های مشابهی را اخیرا مطرح کرده بودند.

در همین راستا، «احسان خمان» رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات  در خصوص نشست چهارم نوامبر اوپک پلاس اظهار کرد: از زمان آخرین نشست ماهانه اوپک پلاس در چهارم اکتبر، این گروه تأیید کرد که به سیاست فعلی خود برای افزایش تدریجی تولید نفت به میزان ۰.۴ میلیون بشکه در روز در هر ماه پایبند خواهد بود تا ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش تولید فعلی را حذف کند.

وی گفت: این گروه با وجود پیش‌ بینی خود مبنی بر افزایش بالقوه قابل‌ توجه برای رشد تقاضای نفت در فصل زمستان، به دلیل روی آوردن کاربران صنعتی به محصولات نفتی با توجه به قیمت‌های بالای گاز طبیعی، این دستورالعمل را حفظ کرد.

خمان افزود: تصمیم برای محدود کردن عرضه اضافی نفت به بازارهای جهانی به وضوح تلاشی برای به حداکثر رساندن درآمدهای کوتاه مدت در زمانی بود که تقاضا افزایش یافته و ذخایر همچنان رو به کاهش است. پیش از نشست آتی پنجشنبه (چهارم نوامبر)، تولیدکنندگان این ائتلاف تاکنون فشار خارجی از سوی ایالات متحده، هند، چین و ژاپن برای افزایش بیشتر تولید را رد کرده‌اند و چشم‌ انداز تقاضای نامطمئن فزاینده‌ای را در زمستان امسال به ویژه با توجه به آخرین شیوع ویروس دلتا در چین نشان می‌دهند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار  ،    رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG اضافه کرد: با حمایت از چشم انداز محتاطانه آنها، ترازهای خود اوپک پلاس نشان می دهد که اگر این گروه طبق برنامه ریزی به افزایش تولید ادامه دهد، ذخایر نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی دارد.

وی گفت: تحلیل اصلی ما در خصوص نشست چهارم نوامبر اوپک پلاس این است که این گروه باید به دستورالعمل و متن بیانیه پایبند باشد و استراتژی موجود خود را برای افزایش تولید ماهانه ۰.۴ میلیون بشکه در روز برای تحویل در دسامبر دنبال کند.

خمان ادامه داد: با عدم توجه به تقاضاهای بازار به منظور افزایش تولید بیشتر برای کاهش کسری نفت (۱.۸ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ و تنها کاهش یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول ۲۰۲۲)،  اوپک پلاس با افزایش واکنش هایی از سوی آمریکا، چین، ژاپن و هند مواجه است؛ در حالی که همه آنها کمپینی را به راه می اندازند که این گروه باید بیش از مسیر فعلی خود پیشرفت کند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن افزود: در حالی که اوپک پلاس از نظر تاکتیکی فراخوان‌ ها برای اقدام شدیدتر را نادیده می‌گیرد که باعث خوشحالی گاوهای نفتی خواهد شد، ما برنامه‌ ریزی اضطراری ایالات متحده را با انتشار احتمالی ذخایر استراتژیک نفت (SPR) در تلاش برای جلوگیری از قیمت‌ های بالاتر انرژی در دوره ای که به نظر می رسد یک دوره زمستانی حاد در پیش است، رد نمی کنیم.

خمان گفت:  ادامه روند کار اوپک پلاس در حال ارزیابی است، اما بازارها با توجه به فشار شدید برای تسریع سرعت افزایش تولید، مراقب هرگونه امتیازی از سوی گروه خواهند بود زیرا قیمت های بالای انرژی، پایداری بازیابی های در حال انجام در اقتصادهای توسعه یافته را تهدید می کند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس تحت فشار شدید دیپلماتیک برای تسریع سرعت افزایش تولید خود قرار گرفته‌ اند، زیرا قیمت‌ های بالای نفت و گاز پایداری بهبود در حال انجام در اقتصادهای بزرگ را تهدید می‌ کند

احسان خمان تصریح کرد: تولیدکنندگان اوپک پلاس تحت فشار شدید دیپلماتیک برای تسریع سرعت افزایش تولید خود قرار گرفته‌ اند، زیرا قیمت‌ های بالای نفت و گاز پایداری بهبود در حال انجام در اقتصادهای بزرگ را تهدید می‌ کند.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا MUFG افزود: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در جریان حضور در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد، به طور خاص ائتلاف اوپک پلاس را مورد انتقاد قرار داد و گفت که قیمت بالای نفت و گاز پیامد امتناع روسیه یا کشورهای اوپک از پمپاژ بیشتر نفت است.

خمان اذعان کرد: هدف از توافق اولیه دو ساله اوپک پلاس که در آوریل ۲۰۲۰ به امضا رسید، همسو کردن مشخصات تولید این گروه با تقاضا بود، تا اطمینان حاصل شود که این ائتلاف به تامین نیمی از بشکه‌های مورد نیاز جهان، مطابق با سهم بازار،  ادامه داده و همزمان سطوح متورم را کاهش می‌دهد.

وی اظهار کرد که با وجود ذخایر کمتر از میانگین پنج ساله و اینکه تقاضا به سرعت در حال عادی شدن است، استراتژی این گروه منعکس کننده اتحادی است که به طور قابل توجهی نسبت به قیمت های بالاتر تحمل بیشتری دارد. همچنین، مدیریت عرضه اوپک پلاس به دلیل غیرمنتظره بودن و ناگهانی بودن ارتباطات، همچنان بسیار موفق است.

از آغاز سال جاری تا به امروز، قیمت نفت حدود ۶۵ درصد افزایش یافته در حالی که ذخایر مازاد همچنان در حال کاهش بوده است

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی گفت: از آغاز سال جاری تا به امروز، قیمت نفت حدود ۶۵ درصد افزایش یافته در حالی که ذخایر مازاد همچنان در حال کاهش بوده است. در همین حال، تولید اوپک پلاس در حال افزایش است و تعداد دکل‌های حفاری نفت ایالات متحده در ۴۴۴ واحد همچنان ۴۰ درصد کمتر از سطح قبل از ویروس است.

کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: این امر در تضاد شدید با استراتژی قبل از سال ۲۰۲۰ است، زمانی که اوپک پلاس خود را بانک مرکزی بازار نفت می‌دانست و با کاهشهای قابل پیش‌بینی اطمینان بیش از حد ایجاد می‌کرد.

خمان همچنین گفت: فراتر از قیمت‌ های لحظه‌ای، محدودیت عرضه در بازارهای نفت در بازارهای آتی نشان داده می‌شود که در آن زمان‌ بندی‌ های سریع که یکی از بهترین شاخص‌ های تنگنای بازار هستند، با توجه به عوامل بنیادی قیمت‌ ها و نه انتظارات، مؤید این انقباض بازار، باقی ماندن در عقب ماندگی است. بنابراین، این ساختارهای صعودی هستند که در آن قراردادهای نزدیک به تاریخ با بالاترین قیمت نسبت به قراردادهای دیرتر معامله و منعقد می شوند.

وی افزود: این موضوع به قلب استراتژی بهینه سازی اوپک پلاس در دستیابی به ثبات مالی از طریق درآمدهای بالاتر و سهم بازار ضربه می زند. در اصل، عقب ماندگی به نفع اوپک پلاس است، زیرا انگیزه مالی ذخیره نفت را در طول زمان از بین می برد و تولیدکنندگان شیل ایالات متحده را از قفل کردن قیمت ها برای تولید آتی منصرف می کند (زیرا قیمت های پایین به تعویق افتاده از طریق ساختار عقب ماندگی می تواند توانایی تولید کننده با هزینه بالاتر را برای تامین امنیت آینده جریان های نقدی و جذب منابع مالی محدود کند.)

این کارشناس همچنین اذعان نمود: علاوه بر این، این مسئله عقب ماندگی درآمد تولیدکنندگان کم‌هزینه (یعنی اوپک پلاس) را نسبت به تولیدکنندگان با هزینه بالاتر (مانند شیل) که پوشش می‌دهند، به حداکثر می‌رساند، زیرا آنها در عوض سطوح بالاتر تولید را با قیمت‌های لحظه‌ای به فروش می رسانند.

احسان خمان تصریح کرد: کلید این دیدگاه و اعتقاد ما این است که این عقب ماندگی می تواند رشد شیل را با کاهش انتظارات بازده و افزایش انتظارات اهرمی منطقی کندکه هر دو باعث افزایش هزینه های تامین مالی و تخصیص سرمایه کند می شوند.

خمان: ما معتقدیم که رشد عرضه نفت (۶.۳ میلیون بشکه در روز) به طور قابل توجهی از رشد تقاضا (۴.۷ میلیون بشکه در روز) در سال ۲۰۲۲ پیشی خواهد گرفت که منجر به افزایش موجودی نفت خام و محصولات در طول سال می شود

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی گفت: آخرین تخمین‌ های مدل‌ سازی ما نشان می‌دهد که تراز کلی بازار نفت از کسری ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به نزدیک به ۰.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ کاهش خواهد یافت. در واقع، ما معتقدیم که رشد عرضه نفت (۶.۳ میلیون بشکه در روز) به طور قابل توجهی از رشد تقاضا (۴.۷ میلیون بشکه در روز) در سال ۲۰۲۲ پیشی خواهد گرفت که منجر به افزایش موجودی نفت خام و محصولات در طول سال می شود.

وی در پایان تصریح کرد: انتظارات ما این است که ذخایر جهانی مایعات با نرخ متوسط ‌۰.۹ میلیون بشکه در روز برای کل سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و به ۱.۸ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال آینده رشد داشته باشد. این شتاب در ساخت موجودی است که پیش بینی قیمت ما را از میانگین ۸۳ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ کاهش می دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....