تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 آبان 1399 - 16:03
کد خبر : 23419

بزرگترین خودروساز ژاپنی چگونه شکل گرفت؟

بزرگترین خودروساز ژاپنی چگونه شکل گرفت؟

تاریخ نگاران بر این باورند دلیل مو فقیت تویوتا در سرمایه گذاریهای اصولی و توجه به نیاز بازار مصرف است. سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تازه که به این شرکت امکان داد در زمانیکه تقاضا رشد کرد، تولید را متناسب با آن افزایش دهد و سهم خود را در بازار بیشتر کند.هنوزهم تویوتا یکی

تاریخ نگاران بر این باورند دلیل مو فقیت تویوتا در سرمایه گذاریهای اصولی و توجه به نیاز بازار مصرف است. سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تازه که به این شرکت امکان داد در زمانیکه تقاضا رشد کرد، تولید را متناسب با آن افزایش دهد و سهم خود را در بازار بیشتر کند.هنوزهم تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا است و محصولاتش در تمامی بازارهای جهانی مورد استقبال قرار می گیرد.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از کارخانه دار ،   شرکت تویوتا یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی دنیا که کارش را از سال ۱۹۳۳ در کشور ژاپن آغاز کرد. این شرکت در ابتدا به تولید  انواع ماشین آلات نساجی مشغول بود ولی در سال ۱۹۲۹، کیچیرو تویودا پسر بنیانگذار شرکتی که تولید ماشین آلات نساجی تویوتا را برعهده داشت، سفری به دور دنیا شروع کرد تا تکنولوژی تولید خودرو را مورد مطالعه قرار دهد. او سفرش را در کشورهای اروپای غربی انجام داد و انتهای مسیر به آمریکا رفت.

 

کیچیرو بعد از بازگشت به ژاپن در سال ۱۹۳۰، مطالعه روی  ساخت موتورهای بنزین سوز را شروع کرد. در این زمان به دلیل دانش و اطلاعات زیادی که در نتیجه مطالعات و سفرهایش به دست آورده بود، دولت ژاپن رسما به او پیشنهاد داد که با اضافه کردن خط تولید خودرو در کارخانه پدرش، به تولید خودرو بپردازد. قرار بر این شد که دولت سرمایه اولیه این کار را در اختیار کیچیرو قرار دهد و با همین پیشنهاد بود که ایده ایجاد بزرگترین خودروساز ژاپنی مطرح شد.

 

در تاریخچه شرکت تویوتا آمده است: «در آن زمان ژاین نیاز داشت که در داخل کشور خودرو تولید کند زیرا جنگ بین ژاپن و چین، هزینه زیادی به اقتصاد ژاپن تحمیل کرده بود و این کشور امکان وارد کردن خودرو به کشور را نداشت.»

 

در نهایت در سال ۱۹۳۳ این واحد راه اندازی شد و در سال ۱۹۳۴ اولین  موتور خودرو با نام موتور تایپ یک ساخته شد. این موتور در خودروی A1 که اولین خودروی شخصی تولید شده توسط  تویوتا بود و در می سال ۱۹۳۵ به بازار عرضه شد، مورد استفاده قرار گرفت. در اوت همین سال بود که تویوتا اولین کامیون با نام G1 را ساخت و در آن هم از موتور تایپ یک استفاده کرد.

 

تویوتا به طراحی و تولید خودروهای تازه ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۳۶ میلادی خودروی مدل AA  را به بازار عرضه کرد. این خودرو شباهت زیادی به خودروهای تولید دو شرکت داج و شورلت امریکا داشت. در وب سایت تاریخچه صنعت خودرو آمده است:« کیچیرو تویودا در سفری که برای مطالعه تحولات صنعت خودرو در دنیا انجام داد، بیشترین تاثیر را از خودروهای امریکایی گرفت. او همیشه در مورد قدرت خودروهای امریکایی صحبت می کرد و به همین دلیل  بخش هایی از خودروی مدل AA کاملا مشابه خودروهای شورلت و داج بود.»

 

 رشد این صنعت در دهه ۴۰ و ۵۰

در جریان جنگ جهانی دوم، اقتصاد و صنعت در کشور ژاپن آسیب زیادی دید و تحول بزرگی در تولید خودروهای تویوتا مشاهده نشد. اولین خودروی  تویوتا بعد از پایان جنگ جهانی در سال ۱۹۴۷ به بازار عرضه شد که SA نام داشت.

 

تولید این خورو هم نتوانست تاثیر مثبتی در درآمد زایی این شرکت داشته باشد و  تاثیرات جنگ و ناتوانی مردم در خرید خودرو، تویوتا را در آستانه ورشکستگی قرار داد. در تاریخچه شرکت تویوتا آمده است:« در اواخر سال ۱۹۴۹، شرکت در آستانه ورشکستگی بود ولی در نتیجه تلاشهای زیاد توانستیم وامی از کنسرسیوم بانکهای مستقل ژاپن دریافت کنیم که بخشی از مشکلات را برطرف کرد ولی نیاز به اجرای طرح های تازه ای وجود داشت از جمله تعدیل نیروی وسیع و کاهش میزان دستمزد کارگران. این سیاست اعتراضات زیادی را به همراه داشت و زمینه را برای برکناری کیچیرو تویوتا مدیرعامل این شرکت فراهم کرد.»

 

تغییر سیستم مدیریتی در این شرکت باعث نشد تا نیروها به کار باز گردند. این شرکت در وضعیت بحرانی قرار داشت تا اینکه جنگ آمریکا و کره ناجی شرکت تویوتا شد. در اولین ماه های جنگ، ارتش امریکا بالغ بر ۵ هزار خودرو به تویوتا سفارش دادند و این سفارش، شرکت تویوتا را احیا کرد. مدیر عامل تازه تویوتا در همین سالهای بحرانی سرمایه گذاری های زیاد در توسعه تجهیزات و تاسیسات شرکت انجام داد که نمونه ان را می توان در راه اندازی کارخانه ای در شهر موتوماچی در سال ۱۹۵۹ دید. راه اندازی این کارخانه تازه، باعث شد تا تویوتا از رقبایش در آن زمان پیشی بگیرد و این فاصله در دهه ۱۹۶۰ بیشتر هم شد.

 

رشد تویوتا از دهه ۱۹۶۰ بیشتر شد

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی بود که یک شرکت مجزا برای فروش محصولات تویوتا راه اندازی شد و این شرکت تا سال ۱۹۸۲ فعال بود. در سال ۱۹۵۷ ، خودروی crown اولین خودروی تولید ژاپن بود که به بازار امریکا صادر شد و نام تویوتا را برای همیشه در تاریخ صنعت خودروی دنیا ثبت کرد. استقبال زیاد از خودروهای تویوتا در بازار کشورهای امریکا و برزیل و دیگر کشورهای قاره امریکا باعث شد تا واحدهای فروش تویوتا در این کشورها به طور مستقل راه اندازی شود و موتور رشد تویوتا روشن شود.

 

تاریخ نگاران بر این باورند دلیل مو فقیت تویوتا در سرمایه گذاریهای اصولی و توجه به نیاز بازار مصرف است. سرمایه گذاری در ساخت کارخانه های تازه که به این شرکت امکان داد در زمانیکه تقاضا رشد کرد، تولید را متناسب با آن افزایش دهد و سهم خود را در بازار بیشتر کند.هنوزهم تویوتا یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا است و محصولاتش در تمامی بازارهای جهانی مورد استقبال قرار می گیرد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....