تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1399 - 12:56
کد خبر : 27357

برنامه خودکفایی در تولید نهاده های دامی

برنامه خودکفایی در تولید نهاده های دامی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با واگذاری تمام اختیارات بازرگانی، کشاورزی، صادرات و غیره در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی آشفتگی بازار رفع می‌شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند برای جلوگیری از وابستگی به واردات نهاده های دام و طیور و رسیدن به مرز خودکفایی به نحو مقتضی باید تولید کننده را به خرید منصفانه محصول

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با واگذاری تمام اختیارات بازرگانی، کشاورزی، صادرات و غیره در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی آشفتگی بازار رفع می‌شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند برای جلوگیری از وابستگی به واردات نهاده های دام و طیور و رسیدن به مرز خودکفایی به نحو مقتضی باید تولید کننده را به خرید منصفانه محصول تشویق کرد و به مسئولین ذی ربط اختیارات بیشتری داد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  اسکناس،  در همین خصوص سید جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی قیمت یک محصول مثل مرغ افزایش می‌یابد، بخشی از این افزایش قیمت به نهاده‌های دامی مربوط می‌شود.  وی با بیان اینکه ۲۰ درصد نهاده‌های دامی در کشور تولید می‌شوند و ۸۰ درصد مابقی وارداتی هستند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، مطالعات نشان می‌دهد تا ۵۰ درصد نهاده‌های دامی مثل سویا و ذرت را می‌توان با یک برنامه‌ در کشور تولید کنیم، البته برنامه‌ای که با تغییر دولت‌ها تغییر نکند. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: اولین اقدامی که وزارت جهاد کشاورزی باید انجام دهد، این است که طی یک برنامه تولید نهاد‌های دامی در داخل کشور را در اولویت قرار دهد تا وابستگی به خارج از کشور کاهش یابد. ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی فوق‌العاده مهم است، گفت: کشاورز برای تولید به قیمت خرید دولت توجه می‌کند، اگر به صرفه نباشد کشت نمی‌کند. وی با تأکید بر اینکه نباید کشاورز و دامدار به ملت یارانه دهد؛ بلکه دولت باید یارانه دهد، گفت: یکی از اقدامات مجلس یازدهم اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی بود و در قانون تصویب شد، شورای قیمت محصولات کشاورزی با حضور ۳ کشاورز، ۳ نفر از دولت و ۳ نفر از تشکل‌های کشاورزی، قیمت محصول را تعیین کنند و این قانون از امسال اجرایی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از درخواست‌های اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از رئیس جمهور این است که با واگذاری تمام اختیارات بازرگانی، کشاورزی، صادرات و غیره در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی موافقت کند تا آشفتگی بازار رفع شود. کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز چندی پیش در این باره گفته بود: دو پاشنه آشیل بخش کشاورزی که در شرایط تحریم به کشاورزی کشور ضربه بیشتری می زند وابستگی به واردات خوراک دام و طیور( نهاده های ذرت، سویا و جو) و دانه های روغنی که علاوه بر صرف هزینه میلیون دلاری برای واردات امنیت غذایی کشور را نیز شکننده می کند. وی افزود: مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این موضوع ورود کردند و خواهان تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل کشور شدند. وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: حدود ۱۷ میلیون تن نهاده نیاز داریم که بخش قابل ملاحظه آن ذرت دانه‌ای بوده که گیاهی تابستانه است و به آب فراوانی نیاز دارد. خاوازی افزود: ما در خردادماه طرحی را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم که ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و این طرح توسط کارشناسان بسیاری دیده شد، همچنین مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی تاکید کردند و در این طرح با چند سناریو ورود کردیم تا در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، با تولید ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب‌بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله که می توانند در خوراک دام جایگزین ذرت شوند، میزان واردات ذرت را حداقل ۳٫۵ میلیون تن کاهش می‌یابد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....