تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 12:04
کد خبر : 34774

برنامه برای استفاده از فضای پساترامپ

برنامه برای استفاده از فضای پساترامپ

برای استفاده از فضای پساترامپ باید برنامه و تکلیف خودمان را روشن کنیم با پایان یافتن دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، فعالان بخش خصوصی از لزوم توجه به شرایط تازه به وجود آمده و استفاده حداکثری از فرصت احتمالی لغو تحریم‌ها سخن می‌گویند. نکته‌ای که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز

برای استفاده از فضای پساترامپ باید برنامه و تکلیف خودمان را روشن کنیم

با پایان یافتن دولت ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، فعالان بخش خصوصی از لزوم توجه به شرایط تازه به وجود آمده و استفاده حداکثری از فرصت احتمالی لغو تحریم‌ها سخن می‌گویند. نکته‌ای که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز از آن به عنوان «فضای پساترامپ» یادکرده و با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با درست اندر کاران مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی و خانواده ایشان، تاکید می‌کند: « اگر بتوان تحریم را رفع کرد حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم؛ البته باید توجه داشت که رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است؛ بنابراین باید بیش از آنکه به فکر تحریم باشیم بر خنثی‌سازی آن تمرکز کنیم.»
به گزارش اقتصاددان به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران ،   سیدحسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم با تاکید بر این موضوع که ایران در مقاطع مختلف تحریم‌های مختلفی را تجربه کرده است و از طرفی با توجه به دوران برجام، از این فرصت نتوانست به خوبی استفاده کند،  می‌گوید: متاسفانه در مقاطع مختلف، چه زمانی که تحریم بوده‌ایم و چه زمانی که تحریم‌ها لغو شده‌اند استراتژی مشخصی برای تجارت خارجی نداشتیم و به همین دلیل فعالان بخش خصوصی در این سردرگمی بوده‌اند که اگر برای مثال تحریم‌ها لغو شده است، با کدام کشورها می‌توانند روابط تجاری خود را برقرار کنند و اگر هم می‌خواهند گامی بردارند متناسب با همین استراتژی‌هایی باشد که دولت هدفگذاری کرده است.
او ادامه می‌دهد: از طرفی، ما یک رویکرد ثابت برای تجارت خارجی نداریم. این نکته مهمی است که استراتژی‌های تجارت خارجی در هر دولت به یک شکل است. به همین دلیل حتی اگر امروز به فعالان اقتصادی بگویند تحریم‌ها لغو شده است، اما مشخص نیست رویکرد دولت بعدی ایران در مقابل این تحریم‌ها چیست. تا زمانیکه بلاتکلیفی‌ها و بی‌ثباتی‌های این چنینی که در ایران وجود دارد که در هیچ کجای دنیا هم معمول نیست، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تصمیم‌ها و سیاست‌های خارجی منجر به بهبود اقتصاد داخلی شوند، بلکه تنها اتفاقی که می‌افتد فرصت‌سوزی است.
رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی در پاسخ به این سوال که دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی فعالیت خود چه استراتژی را می‌تواند پیاده‌سازی کند تا تجارت خارجی بهبود یابد، می‌گوید: اول اینکه این نکته برای فعالان بخش خصوصی باید مشخص شود که حتی اگر تحریم‌ها و مسائل سیاسی ما با آمریکا تا حدودی بهبود یافت و تحریم‌ها لغو شد، اقتصاد داخلی قرار است چه مسیری را در پیش گیرد و آیا مانند سال‌های اخیر متاثر از مسائل سیاسی، اقتصاد هم قرار است دچار تغییر و تحولات شود. علاوه بر این ما باید از الان تکلیف خودمان را مشخص کنیم که میخواهیم با آمریکا به عنوان اقتصاد اول دنیا رابطه برقرار کنیم یا خیر؟ اگر اینطور نیست، پس باید فعالان اقتصادی ما باید از الان تمرکز خود را روی کشورهای اروپایی و چین بگذارند و دولت هم برای تجارت با این کشورها برنامه‌‍ریزی و فرآیند تجارت را تسهیل کند.
سلیمی خاطرنشان کرد: هیچ‌چیزی مانند بلاتکلیفی نمی‌تواند اقتصاد و رشد اقتصادی را متاثر کند و متاسفانه اگر ما به این وضعیت رسیده‌ایم ناشی از همین سردرگمی و بلاتکلیفی بوده است.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....