تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 19:51
کد خبر : 66838

برای واگذاری سرخابی ها عجله ای نداریم

برای واگذاری سرخابی ها عجله ای نداریم

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: برای واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس نیاز به یک تضمین در مورد موفقیت بعد از واگذاری داریم. تا این تضمین اتفاق نیافتد ممکن است واگذاری آنها به سرنوشت بقیه بنگاه‌ها دچار شود. باید تکلیف حق پخش این بنگاه‌ها و تبلیغات محیطی آنها باید مشخص شده و سودآوری آنها تضمین شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: برای واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس نیاز به یک تضمین در مورد موفقیت بعد از واگذاری داریم. تا این تضمین اتفاق نیافتد ممکن است واگذاری آنها به سرنوشت بقیه بنگاه‌ها دچار شود. باید تکلیف حق پخش این بنگاه‌ها و تبلیغات محیطی آنها باید مشخص شده و سودآوری آنها تضمین شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا، حسین قربانزاده در حاشیه نشست امروز خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: آسیب‌شناسی گذشته اولویت کاری من بوده و بخش عمده آن هم متکی بر نحوه واگذاری‌ها است. هدف‌گذاری که در این مدت برای ما روشن شده این است که باید بتوانیم دارایی‌هایی دولت را به نحو شایسته‌ای اداره کنیم که بخش عمده آن با واگذاری اتفاق می‌افتد. در مورد بنگاه‌های چالشی تدبیری شده که بتوانیم این بنگاه‌ها را در یک مصالحه بین طرفین به نتیجه برسانیم. در مورد پالایشگاه‌هایی که بورسی نشدند درحال پیگیری هستیم که هیئت پذیرش بورس تشکیل شده، قواعد لازم اجرا و موانع برداشته شود.

وی افزود:‌ برای پالایشگاه شازند به زودی عرضه اولیه خواهیم داشت و هیئت پذیرش آن هم تشکیل شده است. یک سری الزامات مقدماتی وجود دارد که در حال انجام است. امیدواریم که در ماه آینده این اتفاق رخ دهد، برخی شرکت‌های دیگر مانند آلومینای ایران و شرکت‌هایی که مارکت گپ کمتری دارند در ماه آینده عرضه اولیه خواهند داشت. سه هلدینگ نیروگاهی در دست بررسی و اصلاح ساختار هستند و واگذار خواهند شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ بورسی هم که بخشی از سهام دولت در آنها باقی مانده مانند مس، فولاد، ایران خودرو، سایپا، بانک های تجارت، ملت و صادرات، هلدینگ خلیج فارس، مخابرات، کشتی‌رانی و … نحوه واگذاری باقیمانده سهام دولت در آنها در دست بررسی است و احتمالا تا پایان سال بخشی از آنها واگذار می‌شود. در مورد بخشی از سهام باقی مانده از پالایشگاه‌هایی که بورسی هستند باید در نحوه عرضه تجدید نظر کنیم. مدل ETF که در سال گذشته انجام شده نقایصی در تفکیک مالکیت از مدیریت داشته که برای آن باید تدبیری اندیشیده شود. ما تلاش می‌کنیم تا با تفکیک مالکیت از مدیریت، مالکیت را پاداشی برای مدیریت بهره‌ور بدانیم یعنی بهره‌وری و کارایی بنگاه برای ما اولویت باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش کلان، عدم اتفاق نظر و نگرش واحد در مورد مفهوم خصوصی سازی بوده است. این اتفاق در مورد نهادها و دست‌اندرکاران امر از جمله مجری، ناظر و سیاست‌گذار وجود داشته است. بخشی هم مربوط به مقاومت وزارتخانه‌های ذی‌ربط و شرکت‌های مادر تخصصی می‌شود. ما باید تلاش کنیم تا قانع کنیم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید راهی را برویم تا آن شرکت برای کشور آورده بیشتری داشته باشد. همچنین نیاز به یک استاندارد نظارتی واحد داریم. در بخش‌های مختلف واگذاری حتما در هر مرحله نیاز به بازنگری داریم. این راهکارها استخراج شده است.

قربانزاده بیان کرد: از دو هفته پیش سایت سازمان خصوصی‌سازی، پروسه زمانی از مرحله واگذاری تا بررسی اختلاف حقوقی از جمله صورت جلسه، قرارداد، مصوبه هیئت واگذاری، نحوه قیمت‌گذاری و رای قضایی در مورد بنگاه‌های پرچالش قابل مشاهده است. در ادامه هم ما این روند را خواهیم داشت تا شفافیت وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: برای واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس نیاز به یک تضمین در مورد موفقیت بعد از واگذاری داریم. تا این تضمین اتفاق نیافتد ممکن است واگذاری آنها به سرنوشت بقیه بنگاه‌ها دچار شود. باید تکلیف حق پخش این بنگاه‌ها و تبلیغات محیطی آنها باید مشخص شده و سودآوری آنها تضمین شود. البته ما ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری برند آنها را انجام داده‌ایم و آماده پذیرش هستند. با این حال در مذاکره با دست‌اندرکاران امر باید حتما اطمینان خاطر ایجاد شود. چراکه این دو باشگاه طرفداران چند ده میلیون نفری دارند و عاقبت برخی از بنگاه‌ها که به خاطر برخی از غفلت‌ها شکل گرفته، اگر در مورد این دو باشگاه اتفاق بیافتد حتما عواقب خطرناک‌تری خواهد داشت. هیچ تعجیلی نداریم و با آرامش این باشگاه‌ها را در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهیم داد.

قربانزاده گفت: بازپس‌گیری‌هایی که اتفاق افتاد، بازه وسیعی دارد و نمی‌توان در مورد آنها حکم کلی صادر کرد، در مورد اموال دولتی و بیت‌المال باید حساس باشیم. باید نسبت به آنچه واگذار شده دقت و بررسی صورت بگیرد. ولی ما باید به هدف نهایی خصوصی‌سازی دقت کنیم. ما برای رشد اقتصادی پروسه‌ای را طی می‌کنیم که باید سرانجام آن حتما باید بهره‌وری باشد. کشورهای زیادی این مسیر را رفتند و روشن است که ما باید در این مسیر غایت کار را که افزایش اشتغال به واسطه بهره‌وری بیشتر است را مدنظر قرار دهیم. اگر در این بین نکاتی مبنی بر اختلاف نظر در مورد واگذاری وجود داشته یا دولت در این مورد ایراداتی داشته نباید به بخش خصوصی تصری پیدا کند. باید بخشی را که در مورد آن غفلت شده اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: در مواردی که عدم تعهدات در مورد واگذاری‌ها وجود دارد یعنی بنگاهی واگذار شده اما تعهدات انجام نشده، باید حتما بر اساس تعهدات قراردادی دقت نظر داشته باشیم. دولت به دنبال آن نیست که حداکثر سود را از یک معامله داشته باشد، بلکه بنگاهی را واگذار می‌کند که یک شهر با آن در ارتباط هستند. وضعیت اجتماعی و فرهنگی را باید در نظر بگیرد چراکه آینده اقتصادی کشور با آن مرتبط است. ما امیدواریم که یک بار در مورد فرهنگ خصوصی‌سازی و نحوه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی بازنگری شود تا برای همه بدیهی و روشن شود که ما به چه مقصدی می‌رسیم و برای رسیدن به آن چه مسیری را باید طی کنیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در پایان تصریح کرد: واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در دست بررسی هیئت داوری است و به دلیل مشکلات در حوزه ارزش‌گذاری دارایی‌های این شرکت بررسی ادامه دارد. پالایشگاه نفت کرمانشاه هم جزو موارد چالشی است که یک بار باید در مورد برآیند مواردی از این دست که فسخ در مورد آنها انجام شده یا در دست انجام است، صورت بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....