تاریخ انتشار : یکشنبه 12 بهمن 1399 - 11:19
کد خبر : 33459

برای حل مشکلات مردم، برنامه بلندمدت نیاز است

برای حل مشکلات مردم، برنامه بلندمدت نیاز است

معاون اول رییس‌جمهور گفت: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهرهای کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام (ره)، این مساله را برای همه مسوولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات بازسازی ۵ هزار

معاون اول رییس‌جمهور گفت: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهرهای کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام (ره)، این مساله را برای همه مسوولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی مناطق آبگرفته خوزستان که روز ۱۱ بهمن‌ماه به صورت نمادین در بندر امام خمینی (ره) انجام شد، اظهار کرد: وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهرهای کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام (ره)، این مساله را برای همه مسوولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل،  وی افزود: اینکه مردم یک منطقه و شهری مانند بندر امام که در یک نقطه حساس و در کنار مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور قرار دارند، از سرپناه مناسبی برخوردار نیستند؛ برای همه ما دردآور است. معاون اول رییس‌جمهور گفت: در جمهوری اسلامی ایران برای هیچ مسوولی افتخار نیست که در کنار سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ملی و عظیمی که در کشور انجام شده است، مردمی زندگی می‌کنند که از حداقل‌های امکانات زندگی برخوردار نیستند.

جهانگیری ادامه داد: مردم ایران در تاریخ نشان داده‌اند که از تبعیض، فساد و فقر رنج می‌برند و همواره از حکومت‌ها انتظار دارند برای از بین بردن مشکلات‌شان، قدم‌های واقعی بردارند و اقدامات اساسی انجام دهند. وی بیان کرد: زمانی که به ما گفتند در کنار بزرگ‌ترین بندر کشور یعنی بندر امام خمینی (ره) که مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز سراسر کشور را از این بندر وارد می‌کنند، خانه‌هایی وجود دارد و مردمی زندگی می‌کنند که از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند، دولت تصمیم گرفت اقدام بزرگی در این راستا انجام دهد بنابراین روز چهارشنبه در هیات دولت دو مصوبه در این زمینه داشتیم.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: یکی از این مصوبات برای بازسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شهری و بافت غیررسمی نابسامان و در معرض خطر بندر امام بوده است. وی بیان کرد: به ما گفته شد علاوه بر یک هزار واحد مسکونی که در مرحله قبل به عنوان منازل آسیب‌دیده در پی آبگرفتگی شناسایی شده‌اند، چهار هزار واحد مسکونی دیگر نیز باید در این شهر بازسازی، نوسازی و احداث شود. اعتبار مورد نیاز برای این کار، ۷۸۴ میلیارد تومان است که در دولت تصویب شده است و به عنوان بلاعوض در این منطقه هزینه خواهد شد. جهانگیری گفت: برای هر واحد، ۳۰ میلیون تومان و برای کمک‌های معیشتی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین برای مدت زمان بازسازی به منظور اسکان موقت هر خانوار، ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. در مجموع به هر خانوار، ۷۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: ۴۵۰ میلیارد تومان نیز در اختیار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت تا تسهیلات زیربنایی مورد نیاز برای احداث این واحدها آماده‌سازی شود. ۵۲۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی پیش‌بینی شده است که برای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت و ساز و ۳۰ میلیون تومان برای تامین لوازم مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون اول رییس‌جمهور بیان کرد: اصل بر این است که مانند یک حادثه غیرمترقبه که به همه زندگی یک فرد آسیبی وارد می‌کند برای مردم امکانات اسکان موقت، لوازم مورد نیاز، لوازم معیشتی و تسهیلات بلاعوض تصویب کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این واحدها احداث و چهره این منطقه متحول شود.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: در شورای اقتصاد تصویب کردیم که ۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌های همه بنگاه‌های بزرگ که کار صنعتی می‌کنند باید در کنار منطقه‌ای که قرار گرفته‌اند، انجام شود و مسائل اجتماعی را حل و فصل کنند. مردمی که در کنار این واحدها قرار دارند، نباید احساس کنند که با مسائل ابتدایی زندگی درگیر هستند و این موضوع پیگیری می‌شود.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....