تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 اسفند 1400 - 19:17
کد خبر : 81584

بدهی ایران توسط انگلیس چگونه پرداخت شد؟

بدهی ایران توسط انگلیس چگونه پرداخت شد؟

روز گذشته و پس از گذشت ۴۳ سال، دولت انگلیس بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت کرد که شامل اصل و فرع بدهی این دولت بدلیل دریافت پیش پرداخت تانک‌های چیفتن و عدم تحویل آن به ایران می‌شد. دولت انگلیس به واسطه حکم دیوان بین‌المللی تجارت در ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی و

روز گذشته و پس از گذشت ۴۳ سال، دولت انگلیس بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت کرد که شامل اصل و فرع بدهی این دولت بدلیل دریافت پیش پرداخت تانک‌های چیفتن و عدم تحویل آن به ایران می‌شد.

دولت انگلیس به واسطه حکم دیوان بین‌المللی تجارت در ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی و همچنین تایید اصل این بدهی در دادگاه عالی انگلیس در سال ۲۰۱۹ ملزم به پرداخت اصل و فرع بدهی خود به ایران شد اما از پرداخت این بدهی به بهانه تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا سر باز زد.

 

جزئیاتی از پرداخت بدهی دولت انگلیس به ایران

یک منبع آگاه درباره جزییات پرداخت این بدهی از سوی دولت انگلیس اعلام کرد: مبلغ ۳۹۰ میلیون پوند بدهی انگلیس به ایران، به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز شده است و این مبلغ هم اکنون در دسترس ایران برای هزینه در قالب ارزهای مختلف است.

این منبع آگاه اضافه کرد که پیش از این مذاکرات در مورد بازپرداخت از طریق کانال سوییس و از طریق حساب بانک سامان نزد بانک مرکزی این کشور انجام شود که طرفین در این مورد به توافق نرسیدند.

درحال‌حاضر کل مبلغ بدهی از بانک مرکزی انگلیس به بانک مرکزی عمان منتقل شده و بانک مرکزی عمان این مبلغ را به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرده که با هر ارزی قابل برداشت است. این در حالی است که هزینه تسعیر پوند به سایر ارزهای مورد نظر ایران نیز از جانب ایران پرداخت نخواهد شد.

روزنامه گاردین در گزارشی مدعی شده بود که پس به جای آن توافق شد که این رقم ابتدا به عنوان یک اعتبار از طرف انگلیس به آمریکا داده شود و سپس از طریق توافق تجارت بشردوستانه سوئیس یعنی کانالی که در سال ۲۰۲۰ توسط دولت ترامپ برای اجازه دادن به تجارت بشردوستانه با ایران شکل گرفته بود، به ایران منتقل شود.

این در حالی است که بر خلاف گزارش گاردین این مبلغ هم اکنون از کانال بانک مرکزی عمان در اختیار ایران قرار گرفته است که ناظران حقوق بین‌الملل این اتفاق را یک دستاورد حقوقی بین‌المللی برای دولت سیزدهم قلمداد کرده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....