تاریخ انتشار : دوشنبه 11 فروردین 1399 - 17:57
کد خبر : 7377

با ۵۰۰ هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

با ۵۰۰ هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری با ۵۰۰ هزارتومان امکان پذیر است؟ سرمایه گذاری یعنی پس انداز و عاقبت‌اندیشی. کسی هست که مخالف سرمایه گذاری و عاقبت‌اندیشی باشد؟ تقریباً همه ما معتقدیم که عاقبت‌اندیشی و به زبان اقتصادی، سرمایه‌گذاری یکی از بهترین تصمیم‌گیری‌ها در زندگی است. اما واقعیت این است که برخی از افراد فکر می‌کنند برای سرمایه‌گذاری باید

سرمایه گذاری با ۵۰۰ هزارتومان امکان پذیر است؟ سرمایه گذاری یعنی پس انداز و عاقبت‌اندیشی. کسی هست که مخالف سرمایه گذاری و عاقبت‌اندیشی باشد؟ تقریباً همه ما معتقدیم که عاقبت‌اندیشی و به زبان اقتصادی، سرمایه‌گذاری یکی از بهترین تصمیم‌گیری‌ها در زندگی است.

اما واقعیت این است که برخی از افراد فکر می‌کنند برای سرمایه‌گذاری باید در حد راکفلر (John D. Rockefeller) ثروتمند یا به اندازه استیو جابز (Steve Jobs) فقید، باهوش باشند. اما نکته مهم این است که این گونه نیست و ثروت و سرمایه اولیه یا هوش و استعداد تنها برخی از عوامل موفقیت هستند و نمی‌توان آنها را تنها راه شروع سرمایه‌گذاری دانست. چیزی که برای شروع سرمایه‌گذاری به آن نیاز داریم، هوشمندی است.

هوشمندی با باهوش بودن تفاوت‌های زیادی دارد. منظور از هوشمندی، واقف بودن بر شرایط و موقعیتی است که در آن قرار داریم. بسیاری از میلیاردرهای خودساخته با دست خالی شروع کرده‌اند؛ اما به خاطر هوشمندی، موقعیت‌شناسی و اراده محکمی که داشته‌اند، به دستاوردهای شگفت‌انگیزی رسیده‌اند. در این مقاله خواهیم گفت که با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توان شروع به سرمایه‌گذاری کرد؛ اما با هوشمندی.

بسیاری از افراد هستند که پول و سرمایه زیادی در اختیار دارند. اما متأسفانه به دلیل ناآگاهی، ترس‌ از سرمایه‌گذاری و البته عدم وجود هوشمندی، نمی‌توانند ارزش سرمایه خود را چند برابر کنند. روش‌هایی کلی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌‌شود:

۱.سپرده‌گذاری در بانک‌های مختلف
سپرده گذاری در بانک، تقریبا اولین گزینه‌ای است که به ذهن همه برای سرمایه‌گذاری می‌رسد. بیشتر افراد، ترجیح می‌دهند که پول خود را در بانک‌ها به صورت سپرده بلند مدت یا کوتاه مدت بگذارند و سود دریافت کنند. اما چنین سودی اصلاً جالب نیست و با توجه به اینکه درصد سود پرداختی به سپرده‌ها زیاد نیست، گذاشتن پول در بانک، فکر خوبی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه با وجود تورم و ارزش پول که ممکن است در سراشیبی سقوط قرار بگیرد، این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی که خواهان ایجاد تغییری در زندگی مالی‌شان هستند اصلا به صرفه نخواهد بود.

بعضی از افراد نه میلی به بیشتر کردن سرمایه خود دارند و نه توانایی روحی و روانی لازم برای مدیریت ریسک‌های انواع دیگری از سرمایه‌گذاری را در خود می‌بینند. برای چنین افرادی، سپرده‌گذاری در بانک مناسب است. اما اگر پولی که در دست دارید، خیلی کمتر از آن باشد که بتوان، سودی از آن را با سپرده‌گذاری دریافت کرد، چه؟ مثلا با ۵۰۰ هزار تومان سپرده در بانک، هیچ نفع و سود خاصی نصیب‌تان نخواهد شد. پس چه باید کرد؟

۲. سرمایه گذاری و خرید طلا و سکه
خرید طلا هم فکر بدی نیست. طلا کالای ارزشمندی است و می‌تواند به مرور زمان بر مبلغ سرمایه‌تان اضافه کند. اما مگر با مبالغ اندک چقدر طلا می‌توان خرید؟ مثلا اگر فقط ۵۰۰هزار تومان در اختیار داشته باشید، خرید طلا برایتان سرمایه‌گذاری به صرفه‌ای محسوب می‌شود؟ طلا اگر چه باعث می‌شود تا ارزش پول‌تان که در معرض از دست دادن ارزش خود است، حفظ شود اما با این حال نه قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد و نه در کوتاه‌مدت، ایده خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

اگر بخواهید به سود حاصل از خرید طلا دست پیدا کنید باید مدتی طولانی صبر کنید تا ارزش آن افزایش پیدا کند. بنابراین، برای مبالغ اندک، سرمایه‌گذاری جالب‌توجهی به شمار نمی‌رود. ضمن اینکه بازار سکه و طلای ایران هم تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که قابلیت پیش‌بینی وضعیت سرمایه‌گذاری را کمی پیچیده می‌کند. در تبدیل قیمت هر اونس طلای بازار جهانی به نرخ طلا در بازار ایران، دو متغیر به کار می‌رود: قیمت طلا در بازار ایران وابسته به قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی و قیمت دلار در بازار آزاد است.

در واقع، هم عوامل بیرونی یعنی نوسانات و تغییرات قیمت طلای جهانی و هم عوامل درونی یعنی نوسانات و تغییرات ارزش دلار در تعیین قیمت طلا نقش دارند. فقط تغییرات ارز و قیمت طلای جهانی نیست که بازار سکه و طلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ متغیرهای اقتصاد کلان مانند:‌ تولید ناخالص داخلی، نرخ بیکاری و خیلی عوامل دیگر که خود ریشه در مسائل سیاسی و اجتماعی و… دارند هم بر تغییرات ارزش طلا و سکه در ایران اثر می‌گذارند. پس نخست اینکه با مبالغ اندک کمتر از یک میلیون‌ تومان، سود چندانی از سرمایه‌گذاری در بازار طلا نصیب‌تان نمی‌شود و دیگر اینکه سرمایه‌گذاری در این قسمت از بازار می‌تواند با ضرر و شکست توام باشد.

۳. خرید دلار و ارزهای دیگر
دیگر حتما می‌دانید که دلار یکی از پرنوسان‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری است. کاهش و افزایش‌هایی که در این زمینه از سرمایه‌گذاری تجربه می‌شود به شدت می‌تواند سرمایه‌تان را تحت تأثیر قرار بدهد. فرض کنید که قیمت دلار، روند صعودی را در پیش بگیرد. باید دقت کنید که چنین روندی قطعا تا جایی ادامه پیدا می‌کند و امکان دخل و تصرف دولت برای کنترل‌ آن هم بسیار زیاد است، به طوری که اگر به صعود قیمت دل ببندید، امکان دارد که کنترل خارجی دولت مقابل این صعود بایستد و به شما ضربه‌ای شدید وارد شود.

از همه این‌ها گذشته، سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و شاخص‌های اقتصادی این کشور هم روی تعیین ارزش دلار اثر می‌گذارند. سایر ارزهای مهم دنیا هم روی افزایش یا کاهش دلار تاثیرگذار هستند و به عبارتی، این روش سرمایه‌گذاری به دلیل وابسته بودن به عوامل متعدد و بسیار زیاد نمی‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری، آن هم با مبالغ اندک باشد. بسیاری از افرادی که به شکلی ناآگاهانه برای سرمایه‌گذاری به سراغ خرید دلار می‌روند، در نوساناتی که برای قیمت آن پیش می‌آید، سرمایه خود را از دست می‌دهند.

۴. خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین
چند سالی است که گزینه جدیدی هم به زمینه‌های سرمایه‌گذاری اضافه شده است: خرید و معامله ارزهای دیجیتالی. ارزهای دیجیتالی، به شکل الکترونیکی و در بستر شبکه‌ای غیرمتمرکز موسوم به بلاک‌چین در قالب کُدهای صفر و یکی معامله می‌شوند. خرید و فروش این ارزها به شکل آنی و بدون نیاز به واسطه میان افراد صورت می‌گیرد. اگر کمی با این زمینه نوظهور از ارز آشنا باشید، حتما نام «بیت‌کوین» به گوش‌تان خورده است. بیت‌کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. ارزهای دیجیتالی مختلفی مانند: اتریوم، لایت‌کوین و … هم در بازار وجود دارند که می‌توان اقدام به خرید و فروش آنها کرد.

حرف و حدیث‌های زیادی درباره این نوع جدید از ارز در دنیا وجود دارد. در طی سالیان گذشته این ارزهای دیجیتالی به رشد زیادی رسیده اند، اما نمی‌توان روی آنها به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری مناسب حساب کرد. مثلا در اواخر سال ۲۰۱۷، تبلیغات و اخبار متعددی که درباره ارزهای دیجیتالی منتشر می‌شد، باعث بروز حباب قیمت در بازار ارزهای دیجیتالی شد. حبابی که در سال ۲۰۱۸ ترکید و به بسیاری از کسانی که به دنیای دیجیتال دل بسته بودند، ضررهای فراوانی وارد کرد.

از طرفی تحریم هایی که علیه برخی کشورها از جمله ایران ایجاد می‌شود، ممکن است دسترسی به سرمایه و دریافت وجه را با مشکل مواجه کند یا حتی سرمایه وارد شده از بین برود. از طرف دیگر باتوجه به ممنوعیت داخلی موجود درباره معاملات ارزهای دیجیتال، در صورت بروز مشکل امکان پیگیری از مقامات انتظامی و نظامی نیز وجود ندارد. به جز موارد گفته شده، مسئله بعدی این است که ۵۰۰ هزارتومان برای سرمایه گذاری در بیت کوین یا ارزهای دیجیتال سرمایه مناسبی نیست.

۵.سرمایه‌گذاری با ۵۰۰ هزار تومان در بورس امکان پذیر است؟
سرمایه‌گذاری در بورس همان گزینه ایده‌آلی است که با سرمایه‌ای کم‌تر از یک میلیون تومان هم می‌توانید به آن فکر کنید. روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری که تاکنون گفته شد، یا به پول و سرمایه اولیه بیشتری نیاز داشتند یا همراه با خطرات و ریسک فراوانی بودند که موجب بروز نوسانات متعدد در آنها می‌شد. اما سرمایه‌گذاری در بورس، یکی از همان فکر‌های هوشمندانه‌ای است که اگر در به کارگیری آن شجاعت، آگاهی و اراده را چاشنی کنید، قطعا به موفقیت‌های مالی خوبی خواهید رسید.

شاید فکر می‌کنید که ورود به بازار بورس، سرمایه و پول زیادی می‌خواهد و به همین خاطر است که به آن فکر هم نکرده‌اید. با ۵۰۰هزار تومان یا مبالغ کمتر از یک میلیون تومان، مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری‌تان، بورس خواهد بود. بورس بازار بزرگی است و فعالیت در آن توأم با ریسک‌هایی است اما با به کارگیری همان هوشمندی که در ابتدا از آن صحبت شد به راحتی می‌توان تحولات اقتصادی خوب و مثبتی را در زندگی مالی خود به وجود آورد. اما چگونه می‌توان با مبلغی اندک وارد بورس شد و چرا این بازار می‌تواند سودآور و مفید باشد؟

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟
قبل از هر چیز باید بگوییم که یکی از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری در بورس، این است که شما با هر مبلغی که در اختیار داشته باشید، امکان شروع فعالیت دارید. فرقی نمی‌کند که یک میلیون تومان دارید، ۵۰۰ هزارتومان یا چندین میلیون‌ تومان؛‌ در هر حال محدودیتی برای وارد شدن به بازار بورس برای‌تان وجود ندارد. البته باید یادتان باشد که خرید آنلاین سهام در بورس با حداقل ۱۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است که آن هم به هیچ‌وجه، مبلغ قابل‌تأملی برای سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. پس شما حتی با ۱۲۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان یا مبالغ دیگر هم می‌توانید، سهام یک شرکت در بورس را خریداری کنید. چیزی که برای فعالیت در بورس باید در نظر داشته باشید، هوشمندی و مدیریت صحیح سرمایه است. سرمایه‌گذاری در بورس برای سرمایه‌گذارانی که قصد کرده‌اند از روشی شفاف و قانونی وارد دنیای اقتصاد شوند، مزایای زیادی به همراه دارد. مثلا:

اگر به درستی در بازار بورس، سرمایه‌گذاری کنید، ارزش دارایی‌تان را در مقابل تورم حفظ خواهید کرد. چون شما در دارایی شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، سهیم می‌شوید و به مرور زمان، با رشد سهام آن شرکت، ارزش پول‌تان هم حفظ خواهد شد.
امکان نقدشوندگی سرمایه در بازار بورس بسیار بیشتر از سایر انواع سرمایه‌گذاری است و هر زمان که بخواهید، با فروش سهم‌تان می‌توانید به پول برسید.
بورس مکانی قانونی برای معاملات است و سرمایه‌گذاران از حمایت قانونی برخوردار هستند. در واقع، امنیت و شفاف‌سازی موجود در بورس بسیار زیاد است.
با خرید سهام شرکت‌ها، امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های آنها هم وجود خواهد داشت. هر شخص بنا به مبلغ سرمایه‌گذاری خود در جلسات شرکت، حق اظهار نظر و تصمیم‌گیری دارد.
و… .
نتیجه‌گیری
قبل از شروع سرمایه‌گذاری در بورس باید بپذیرید که امکان ضرر کردن هم در کنار سود کردن کاملا طبیعی است. در همه انواع سرمایه‌گذاری، شکست و پیروزی مانند سایه هم را دنبال می‌کنند. آنچه باعث می‌شود تا از شر سایه‌های سیاه ضرر کردن و از دست دادن سرمایه جلوگیری کنید، آگاهی و تجربه است. هر چقدر آموزش بورس را گام به گام طی کرده باشید و اطلاعات بیشتری از بورس داشته باشید، در تصمیم‌گیری‌ها هم موفق‌تر عمل خواهید کرد.

البته کسب تجربه نیازمند، سال‌ها فعالیت کردن در بورس است. پس یعنی، شخصی که برای نخستین بار به این عرصه وارد می‌شود و تجربه کافی ندارد، محکوم به شکست است؟ قطعاً خیر. این روزها به مدد فناوری و ارائه امکانات و خدمات آموزشی مختلف در قالب آموزش مجازی و حضوری بورس، خبرگانی در عرصه بورس وجود دارند که می‌توان با بهره‌گیری از تجارب آنها، فضای تازه بورس را به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری به خوبی درک کرد. با پشتوانه تلاش و آگاهی می‌توان در بورس سود کرد. امکان ضرر وجود دارد؛ اما باید طوری هوشمندانه رفتار کنید که میزان سودی که دریافت می‌کنید همیشه از ضررتان بیشتر باشد.

برای شروع با مبالغ خیلی کم، وارد بورس شوید و سعی کنید که با فضای آن به خوبی آشنا شده و بر آن تسلط پیدا کنید. یادتان باشد که تمام سرمایه‌ای که به سختی پس‌انداز کرده‌اید وارد بازار سرمایه‌گذاری بورس نکنید و ابتدا با زیر و بم‌ کار آشنا شوید و به مرور به فکر سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر در بورس باشید.

اگر با مبالغ خیلی کم به بازار بورس وارد شوید و تصمیماتی درست بگیرید، با همان مبلغ اندک می‌توانید به تدریج سود کرده و از پولی که بیشتر شده است برای شرکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر در بورس استفاده کنید. شک نکنید که بورس این ظرفیت رشد را در اختیارتان قرار می‌دهد. فقط باید بخواهید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....