تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 - 18:08
کد خبر : 113071

باید مدیران اثربخش و کارآمد انتخاب کرد

باید مدیران اثربخش و کارآمد انتخاب کرد

  امروزه انتخاب مدیران کارآمد و اثرگذار ، الزامی و ضرورت است . پس از سال‌ها تلاش و کار  مستمر  توسط موسسه ها و پژوهش های مختلف در اقصی نقاط دنیا و با مطالعه بسیاری از سازمان ها و شرکتهای موفق و دارای برند و بررسی ترازنامه های مالی و صورت های سود و زیان

 

امروزه انتخاب مدیران کارآمد و اثرگذار ، الزامی و ضرورت است .

پس از سال‌ها تلاش و کار  مستمر  توسط موسسه ها و پژوهش های مختلف در اقصی نقاط دنیا و با مطالعه بسیاری از سازمان ها و شرکتهای موفق و دارای برند و بررسی ترازنامه های مالی و صورت های سود و زیان آنها توسط اندیشمندان و متفکرین حوزه مدیریت ، نتایج زیر حاصل شده است :

۱- داشتن بهترین برنامه و قوانین و اهداف و استراتژی ، نمی تواند عامل موفقیت و رشد و توسعه کشورها باشد و فقط نیاز ، به مدیران با صلاحیت و حرفه ای است تا اجرای دقیق و صحیح و کارآمد داشته باشند .

۲- آنچه که در دنیای امروز در تمامی حوزه ها اعم از اقتصاد ، سرمایه گذاری ، فرهنگی ، اجتماعی ، مهندسی و پزشکی باعث دستیابی و حصول نتایج مطلوب و شایسته می شود ، استفاده و بکارگیری از مدیران با صلاحیت حرفه ای است .

۳- شغل مدیریت مثلثی است با سه ضلع:

الف ) هنر یا شهود

ب) صناعت یا  craft

ج ) علم

منظور از هنر یعنی اینکه مدیر باید همانند یک هنرمند با بصیرت های خلاقانه و حس هنری و آینده نگری به خلق و ایجاد همبستگی و تعهد و بهره وری و ایجاد انگیزه و نوآوری در سازمان بپردازد .

منظور از صناعت اینست که یک مدیر همانند یک صنعتگر نظیر یک کوزه گر یا  craft  باید با ورز دادن مداوم گل رس تا ایجاد کوزه دلخواه با سازمان خود نیز اینچنین رفتار و مدیریت کند .

در شغل مدیریت شاهد میزان قابل توجهی دانش ضمنی یا ناملموس در کنار دانش ملموس هستیم .

وآنچه ضمنی است به آسانی قابل دسترسی نخواهد بود و بهمین دلیل است که مدیریت یک عمل – مهارت می باشد و برای انتخاب مدیران  باید به این موضوع بسیار مهم توجه کرد.

مدیران باید کلیات دانش مدیریتی که شامل علوم :

مالی – اقتصاد- سرمایه گذاری- آی .تی – بازرگانی – بودجه ریزی- حقوقی- امور بین الملل- مذاکره- بازاریابی – سرمایه انسانی و آمار

مطلع باشند تا در زمان مورد نیاز از آنها استفاده کنند و بهمین دلیل است که می گویند،  مدیریت علم میان رشته ای است یعنی از خود چیزی ندارد و از سایر علوم بهره می برد .

همچنین مدیران نیاز به داشتن مهارت های ۷ گانه شامل هوش هیجانی، مدیریت زمان، نظارت، فرآیندهای تصمیم گیری، تیم سازی، سخنوری و انگیزه سازی هستند و از همه مهتر نیاز به تجربه دارند.

آیا فردی با خواندن کتاب های پزشکی ، پزشک خواهد شد؟

آیا با خواندن درس های خلبانی ، خلبان پرورش یافته می شود ؟

برای یک بیمارستان باید مدیر انتخاب کرد و نه لزوما یک پزشک و برای مدیریت یک فرودگاه یک مدیر نیاز است نه یک خلبان و برای مدیریت یک پالایشگاه نفت باید از یک مدیر استفاده کرد نه لزوما یک مهندس نفت و امثال آن .

و درصورتیکه مدیران انتخاب شده دارای تحصیلات پزشکی و یا مهندسی نیز بودند که خیلی بهتر و عالی تر  .

 

حکایت امروز اوضاع اقتصادی کشور ما نتیجه برخی مدیریت های ضعیف  سالیان متمادی بوده است و همه ما تعداد زیادی از این نوع مدیران را می شناسیم که چه زیان های سنگینی را به اقتصاد و نظام کشور وارد کرده اند .

چه اصراری است که فردی بدون دانش و تجربه و مهارت های مدیریتی  را باید به عنوان وزیر یا مدیر عامل و یا استاندار و غیره انتخاب و انتصاب کرد ؟ و بعد از مدتی وا مصیبت ها کنیم و  سایر داستانهایی که ایجاد می شود.

با انتخاب مدیران کارآمد و اثرگذار و دارای صلاحیت حرفه ای ، آنگاه شاهد نتایج مطلوب خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....