تاریخ انتشار : جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 0:33
کد خبر : 43956

بانوان، همانند سایر نقش های مدیریتی، نقش خود را….

بانوان، همانند سایر نقش های مدیریتی، نقش خود را….

سارا هاشم پور رستمی -از اقشار، دو قشر در کشور ما خیلی مورد توجه هستند و می‌خواهند با ورود به این عرصه ی انتخاباتی و این کارزار، خود را مورد بازنمایی و بازیابی قرار دهند و آن هم زنان و جوانان این مرز وبوم کهن هستند. -وقتی بانویی کاندیدا می‌شود این رابدانیم که خواسته ی

سارا هاشم پور رستمی

-از اقشار، دو قشر در کشور ما خیلی مورد توجه هستند و می‌خواهند با ورود به این عرصه ی انتخاباتی و این کارزار، خود را مورد بازنمایی و بازیابی قرار دهند و آن هم زنان و جوانان این مرز وبوم کهن هستند.

-وقتی بانویی کاندیدا می‌شود این رابدانیم که خواسته ی هویتی،تشخیصی،جنسیتی،توانمندی خود او بوده نه شخص وجناح دیگر و بر خود تکلیف دانسته، او که هیچ وجه تمایزی از لحاظ جنسیتی، ساختار مدیریتی،ساختار شهری در بعد توسعه پایدار،عمران و عملکردی با مردان نداشته و با توجه به پتانسیلی که داشته،در این ماراتن های خدمتی،حاکمیتی پا به میدان نبرد سیاسی و شهری براساس نظام شایسته سالاری دینی و عقلانیست که وارد این عرصه شده است.

– و اینکه در این نظام، در بعد عملکردی وکارآمدی ،جایگاه خانم و آقا نمی شناسد‌.دیدگاه ؛اگر دیدگاه انقلابی وجهادگری با نیت خیرخواهانه باشد،لزومی نمی بینیم که در آن بحث جنسیت را به میان بیاوریم که این مقوله کمی منافات با منش و بینش آدمی دارد.

– چطور زن هم به توانمندی خودش و هم به توانمندی بقیه زنان اعتقاد داشته باشد ؛ولی سیاست اشتباه بعضی سیاسیون بر این ادعا که زن در این عرصه ی مدیریتی ،بافت شهری،ساختار زیربنایی شهر کمی ضعیف هست و این دیدگاه و این نظریه از دیدگاه زنان نابرابر وناعادلانه است.

– وقتی ما دیدگاه مان مردسالارانه باشد و یکی ازدو جنسیت رابرتر بدانیم ،دیدگاه ابزاری محسوب می‌شود و بیشترین نمود این دیدگاه در بحث قدرت و انتخابات است واین انتخاب شایسته را از ما می گیرد.

-چراکه خلاء زنان چون به وضوح براساس نیاز، پدیدار و آشکار است.

-در آستانه انتخابات شورای شهر، کم نیستند شعارهایی که به مطالبات حقوق شهروندی یکسان در هر محله، بانگ بر می آورند، کم نیستند که بحث از ساختار یک شهری زیبا و دیدگاه قومی دم می زنند و نقل وحکایت داغ مبلمان شیک ،که واقعآ درخور شهرمان هست، دم می زنند.

-اگر در مخیلات خودمان کمی واقع بینانه فکر کنیم واگر بتوانیم ازحداقل هایمان بیشترین ظرفیت ها را ببریم،درآنجاست که در روند بهسازی شهرمان کمی به جلو پیش رفته ایم.

-اگر هر کدام از ما، بتوانیم از اینهمه سطر وسطور به هم تنیده ،که گاهآ به بیست سطر، ازچنین میکنم وچنان می کنم ،حداقل بتوانیم درچندمورد مثل؛ یک آسفالت اصولی با چندین مرحله ی زیر سازی که کیفیت مطلوب وبازده چندین ساله به شهروندان ارائه دهد،بدهیم و نکته ی مهم بحث حق وحقوق کارگران زحمت کش شهرداری که به یک معضل چندین ماهه، و در دیر باز به یک چالش چندساله مبدل خواهدشد،اگر بتوانیم در دو مورد اولی موفق شویم ،کاری بسیار بزرگ و شایانی انجام داده ایم .

و اینکه چرا با این همه شعار آمده ایم؟آیا با وجود مشکلات عدیده ای که کشوراز لحاظ تآمین بودجه وتورم وتحریم اقتصادی و…. درگیر هست ودرآن دست وپا می زند،و آیا صلاح هست که وعده هایی که عملآ نمایندگان مجلس در آن تاحدودی باز ماندند،چرا ما کاندیدای شورای شهر ،اینهمه شعار انتخاباتی دهیم؟

-پس بایک بازنگری اجمالی وکوتاه درخواهیم یافت که شعار انتخاباتی دیگر بس است واگر مابتوانیم ازعهده ی آن دو مورد ذکر شده برآئیم،ِآسیاب به نوبت،از عهده ی سایر امورات اجرائی به تفکیک علائم اولویت دار،نیز بر می آییم به شرط اینکه اساس کار همه ی خدمتگزاران واقعی، شفافیت، کارآمدی، تعهد خالصانه و متواضعانه و فروتنانه و خداترس بودن افراد در رآس امور شورا هست، باشد.

-شورای شهر، جایگاهی نیست که جنسیتی کار کند و زنان و مردان را تفکیک کند، باید برای مدیریت شهر و پیشبرد برنامه‌های عمرانی، خدماتی و توسعه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شهر صرف نظر از زن بودن یا مرد بودن برنامه‌ریزی کند.

-اگر شده‌ در قالب کمیسیون امور بانوان یا مشاور زنان؛ البته با وجود کمیسیون بانوان در شورای شهر به شرط آنکه رویکردش توانمندسازی زنان باشد نه جداسازی جنسیتی؛ می تواند کارآمدی و خروجی خوبی هم داشته باشد.

-به صورت کلی بهترین دیدگاه، فراجنسیتی است ولی با توجه به عملکرد فعلی شوراها، برای اینکه حقوق و مطالبات خانم‌ها را از جهاتی، لحاظ کنیم، نگاه جنسیتی بهتر است چرا که در حال حاضر در مسایل شهری حقوق زنان ضایع شده است.برای مثال طراحی وفضاهای شهر، مردانه هستند و با توجه به سنت، فرهنگ و اعتقاداتی که ما داریم ؛آیا در مکان‌های عمومی جایی برای خانم‌ها در نظر گرفته شده که بتوانند فرزندانشان را در آن به گردش و پرورش برای رشد، به منصه ی ظهور بنمایانند؟

-وقتی این برنامه‌ها برای آحاد مردم و فراجنسیتی باشند،کمیسیونی برای بانوان در بطن شورا می تواند در حوزه ی توانمند سازی بانوان موثر واقع شود. وقتی بانوان توانمند باشند خودشان جایگاه شان را احراز می کنند و اگر قرار است کاری انجام شود باید برنامه‌هایی متناسب با وظایف شهرداری در جهت توانمندسازی با ایجاد انگیزه مضاعف در بانوان ،میتوان آن را تعریف کرد.

– در ادوار گذشته شورا، ضمن اینکه تاحدودی حرف حق را می زنم و شاید کسانی ازاین مقوله ناراحت شوند، مردان تا حدودی نتوانستند از پس کار بر بیایند. فقط تاحدودی دنبال کار نمایشی بودند. اگرچه برنامه‌های خوبی نوشته شد ولی کمتر به نتیجه رسیدند و درگیری‌های شخصی و مال خود کردن کارها بزرگ‌ترین ضربه را به کارهای عمرانی وشهری زد.

– انتظار می‌رفت وقتی بحث،لایحه ای ومصوبه ای در شورا مطرح می‌شود انتظار بیشترین درصد موافقت،( درصورت لزوم)با مصوبات این شورا بود ؛که این مورد باز می گردد به درگیرهای شخصی و گاهآ قومیتی که زیر بنای همین بدآموزی ها به نسل های دیگر است.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....