تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400 - 22:19
کد خبر : 63523

بازی سیاستFATF در زمین پاکستان یا هدایت به سوی بیراهه ها؟

بازی سیاستFATF در زمین پاکستان یا هدایت به سوی بیراهه ها؟

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: هنگامی که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در ماه ژوئن اعلام کرد که پاکستان در حوزه های قضایی خود تحت نظارت بیشتری قرارگیرد؛ منتقدان این تصمیم را با یک سوال پاسخ دادند. آیا انتقادات ناظر بین دولتی از پاکستان عمدتا سیاسی است؟

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
هنگامی که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در ماه ژوئن اعلام کرد که پاکستان در حوزه های قضایی خود تحت نظارت بیشتری قرارگیرد؛ منتقدان این تصمیم را با یک سوال پاسخ دادند. آیا انتقادات ناظر بین دولتی از پاکستان عمدتا سیاسی است؟
چنین استدلالی ممکن است به نظر برسد که حداقل به صورت سطحی، با واقعیت ها اثبات شده است. منتقدان خاطرنشان کردند ، پاکستان ۲۶ مورد از ۲۷ مرحله مورد نیاز خود را در قالب برنامه اقدام FATF 2018 انجام داده است. FATF در ماه ژوئن پس از تحسین تلاش های پاکستان تا کنون، از ملت خواست تا شش گام دیگر را بردارند ، از جمله افزایش همکاری بین المللی خود در تحقیقات مربوط به جرایم مالی ، افزایش تعقیب پولشویی و اطمینان از بررسی مشاغل و مشاغل غیر مالی و تحت نظارت مناسب و مجازات برای عدم رعایت قوانین.
به گفته منتقدان ، اعمال الزامات اعلامی، بنای سیاست بازی این سازمان مستقر در پاریس را علیه اسلام آباد عمل می کند. سفیر سابق پاکستان در ماه ژوئن در توییتی نوشت: “FATF اکنون به وضوح به عنوان یک ابزار سیاسی علیه پاکستان مورد استفاده قرار می گیرد.” پاکستان در مقایسه با ۳۹ کشور دیگر بسیار بهتر عمل می کند. تغییر دادن دروازه ها برای پاکستان بی شرمانه است. ”
با این حال ، بررسی دقیق حقایق نشان می دهد که تصمیم FATF بسیار پیچیده تر از تصور منتقدان است.
خروج از “لیست خاکستری”
برای درک واضحتر این تصمیم ، ابتدا باید به نحوه عملکرد سایر کشورها در “لیست خاکستری” FATF که معروف است به “صلاحیت های تحت نظارت بیشتر” توجه کرد.
به عنوان مثال ، بوتسوانا موافقت کرد که رژیم مبارزه با پولشویی (AML) و مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را در سال ۲۰۱۸ تقویت کند و بر اساس FATF تا ژوئن سال جاری “برنامه عملیاتی خود را به طور قابل ملاحظه ای کامل کرده بود”. با وجود چنین پیشرفتی ، سازمان ناظر بوتسوانا را از لیست خاکستری خارج نکرد و به دلیل نیاز به ارزیابی در محل برای تأیید اینکه اجرای اصلاحات مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم در این کشورآغاز شده و در حال تداوم است و تعهد سیاسی لازم همچنان باقی است.
مثال دیگر پاناما است که در ژوئن ۲۰۱۹ به برنامه اقدام FATF متعهد شد. اگرچه دولت پاناما برخی از تعهدات موردنیاز خود را بر اساس این برنامه انجام داد ، از جمله افزایش نظارت بر حواله کنندگان پول و افزایش استفاده از اطلاعات مالی برای راه اندازی پول. FATF نه تنها تحقیقات خود را در مورد پولشویی انجام داد ، بلکه به آمریکا توصیه کرد که برای رعایت باقی مانده تعهد خود “اقدام فوری” انجام دهد.
چنین نمونه هایی نشان می دهد که پیشرفت به تنهایی تضمین کننده حذف از لیست خاکستری نیست.
کمبودهای اساسی
تصمیم FATF برای حفظ پاکستان در فهرست خاکستری را می توان با یافته های سازمان منطقه ای آن ، گروه آسیایی/اقیانوسیه پولشویی (APG) توجیه کرد ، که در گزارش ارزیابی متقابل سال ۲۰۱۹ به کاستی های قابل توجهی در رژیم AML ملت اشاره کرد.برنامه FATF 2018 به طیف وسیعی از مسائل CFT با اولویت اشاره دارد و بر نیاز پاکستان برای اجرای اقدامات نظارتی و تعقیب کننده موثر برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم متمرکز است. تعهد فنی که اسلام آباد هنوز به آن عمل نکرده است. از آنجا که FATF ایجاب می کند که حوزه های قضایی تمام یا تقریباً تمام تعهدات خود را در قالب یک برنامه اقدام انجام دهند ، تصمیم برای حفظ پاکستان در لیست خاکستری منطقی است.
پاکستان همچنین موانع دیگری در پیش دارد ، به ویژه در مورد کارآیی.
اگرچه دومین گزارش پیگیری پاکستان به این نتیجه رسید که با توصیه های FATFدقیق و حساب شده عمل شود ، سازمان بین دولتی ،خاطرنشان کرد که موسسات مالی پاکستان اقدامات شناسایی و تأیید و انجام وظایف لازم را با اثربخشی محدود انجام می دهند.
افته ها تأکید فزاینده FATF بر اجرای موثر بر رعایت اصول فنی را نشان می دهد و نشان می دهد که موسسات مالی پاکستان هنوز پیشرفت های اساسی برای انجام دارند.
تقویت سیاستها و رویه ها
برای بانک های پاکستانی ، راه پیش رو است که از آنها می خواهد در مورد نحوه ارزیابی خطرات ناشی از AML خود تجدید نظر کنند ، به بررسی دقیق مشتریان بپردازند ، مشتریان پرخطر را زیر نظر بگیرند و فعالیت های مشکوک را کشف کنند. سرپرستان باید اطمینان حاصل کنند که بانک هایی که روش های مناسب و کنترل های داخلی را برای گزارش فعالیت های مشکوک و معاملات بزرگ ارزی اجرا نمی کنند ، به دلیل نقض انطباق آنها به اندازه کافی مجازات می شوند.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....