تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 20:59
کد خبر : 67093

بازی جدید طالبان با کامیون‌داران ایرانی

بازی جدید طالبان با کامیون‌داران ایرانی

    ممنوعیت ۲۵ روزه ورود کامیون‌داران ایرانی به افغانستان برداشته شد جواد هدایتی، از مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به محدودیت ورود ۲۵ روز یکبار برای کامیون‌های ایرانی به افغانستان، با بیان اینکه این مشکل با رایزنی با طالبان حل شده است، گفته بود:‌ «این مشکل در واقع یک مشکل

 

 

ممنوعیت ۲۵ روزه ورود کامیون‌داران ایرانی به افغانستان برداشته شد

جواد هدایتی، از مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به محدودیت ورود ۲۵ روز یکبار برای کامیون‌های ایرانی به افغانستان، با بیان اینکه این مشکل با رایزنی با طالبان حل شده است، گفته بود:‌ «این مشکل در واقع یک مشکل داخلی در افغانستان به شمار می‌رفت که پس از روی کار آمدن طالبان، به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم، حجم تجارت افغانستان هم کاهش یافته و بسیاری از افرادی که کامیون‌دار بودند یا شغلشان را از دست داده‌اند یا بار کمتری جابه‌جا می‌کنند. آنها به طالبان شکایت بردند که قبلا هر ۱۰ روز بار جابه‌جا می‌کردیم و اکنون هر ۳۰ تا ۴۰ روز. طالبان هم برای ورود کامیون‌های ایرانی محدودیت گذاشته بود که بازار کار به نفع کامیون‌داران افغانستان تغییر کند.»

او به شیوه حل موضوع اشاره کرده و افزود: «در رایزنی‌ها اعلام کردیم که این اقدام چندان دوستانه نیست، علاوه بر اینکه بیشتر باری که به افغانستان منتقل می‌شود توسط ناوگان افغان جابه‌جا می‌شود زیرا در مرز، بار از کامیون ایرانی به کامیون افغانی منتقل می‌شود و ناوگان ایرانی سهم چندانی در این ماجرا ندارد و این اقدام شما می‌تواند اقدام متقابل داشته باشد. در نهایت مشکل در رایزنی‌ها حل شد و دیگر هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود کامیون‌های ایرانی به افغانستان وجود ندارد.»

فعالان اقتصادی و متولیان حمل و نقل بین‌المللی و انجمن‌های صنفی ایرانی از اعمال محدودیت برخلاف توافقات اقتصادی و تجاری در مرز دوغارون خبر داده بودند اما چند روز بعد با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، والی هرات هرگونه اعمال محدودیت را مردود دانست، اما حالا بر اساس گزارش‌های محلی و ویدئوهایی که از مرز توسط رانندگان ایرانی در فضای مجازی ارسال شده است به نظر می‌رسد مرغ گمرک افغانستان یک پا دارد و برخلاف گفته‌های طالبان، مدیران اجرایی گمرک روی حرفشان هستند و محدودیت رفت و آمد ۲۵ روزه کامیون‌های ایرانی را اعمال می‌کنند، موضوعی که معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز آن را تأیید کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه خراسان، سه شنبه دو هفته قبل نامه یکی از مقامات افغانستانی در فضای مجازی منتشر شد که در آن با امضا و نام مسئول ثبت واردات افغانستان نوشته شده بود: «قابل توجه راننده‌های محترم ایرانی به غیر از کامیون‌های گاز، رفت و آمد کامیون‌ها از ایران به افغانستان و برعکس آن از افغانستان به ایران باید به مدت ۲۵ روز طی شود و حق ورود در طی این ۲۵ روز را ندارند و بعد از آن می‌توانند ورود کنند. در این صورت اگر وارد شوند کامیون‌شان که ثبت سیستم است داخل پارکینگ انتقال داده خواهد شد.» نامه‌ای که باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما نیز خبر آن را منعکس کرد.

این نامه خیلی زود با واکنش جدی انجمن های صنفی و رانندگان و فعالان اقتصادی ایرانی و به‌ویژه خراسان رضوی همراه بود اما امید جهانخواه، ناظر گمرکات خراسان رضوی درباره صحت و سقم این نامه به خراسان رضوی گفت: من این نامه را در فضای مجازی دیده‌ام اما هیچ نامه رسمی و دستورالعمل مشخصی از هیچ نهاد مسئولی در داخل و خارج از کشور درباره آن صادر نشده است و بخشنامه‌ای ارسال نکرده‌اند. او در همان گزارش تاکید کرد، در تماسی که با مدیر کل گمرک دوغارون داشته، بیان شده در مرز نیز هیچ‌گونه محدودیتی برای کامیون‌های ایرانی به وجود نیامده و چیزی که واضح و مشخص است این است که رانندگان ایرانی و مدیر کل گمرک که در محل مرز هستند هیچ گزارشی از محدودیت تردد برای کامیون‌ها ارسال نکرده‌اند.

پس از آن گزارش و پیگیری رسمی از مقامات ایران و استان خراسان رضوی، والی هرات به نامه منتشر شده در فضای مجازی درباره محدودیت تجاری کامیون‌های ایرانی در افغانستان با انتشار ابلاغیه‌ای رسمی واکنش نشان داد و هر گونه مسئله‌ای را که باعث تضعیف روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و افغانستان شود مردود دانست.

مرتضی اشرفی، معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با اعلام خبر تکذیب محدودیت‌های اقتصادی برای کامیون‌های ایرانی در مرز دوغارون با اشاره به نامه رسمی والی امارت اسلامی افغانستان در استان هرات گفت: نامه اولی که در فضای مجازی منتشر شده بود رسمیت نداشته و از سوی یکی از نیروهای دسته پایین گمرک صادر شده بود که توسط بالاترین مقام ولایت هرات تکذیب و بر تحکیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید شد.

 

تکذیب در هرات، سرپیچی در مرز

با این حال اکنون فیلمی از سوی یک راننده ایرانی در گمرک اسلام قلعه در فضای مجازی منتشر شده که در این تصویر چندین کامیون ایرانی در پارکینگ متوقف شده است و راوی فیلم می‌گوید: این‌ها کامیون‌هایی هستند که دوره ۲۵ روزه آن‌ها طی نشده و توسط مسئولان گمرک افغانستان اجازه ورود به آن‌ها داده نشده و در پارکینگ متوقف شده‌اند. این راننده که از همکارانش می‌خواهد تا با انتشار ویدئو برای جلوگیری از این کار افغانستان پیگیری‌هایی را انجام دهند، تاکید می‌کند: با این‌که والی هرات محدودیت ۲۵ روزه را تکذیب کرده بود، گمرک همچنان این کار را ادامه می‌دهد.

دوگانگی تصمیم‌گیری در کابل و هرات

مرتضی اشرفی با تایید اعمال محدودیت‌ها برای کامیون‌های ایرانی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با وجود آن که والی هرات هرگونه محدودیت را تکذیب و نامه‌ای رسمی ارسال کرده بود، اما مسئولان گمرک اسلام قلعه بر اساس دستوری که از سوی مقامات کابل دارند محدودیت ۲۵ روزه برای کامیون‌های ایرانی را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس پیگیری‌های سرکنسولگری ایران در هرات که شب گذشته (دو شب قبل) در تماسی به ما اعلام کرد، مقامات هرات هر گونه محدودیت را رد می‌کنند اما مسئولان گمرکی در کابل به بهانه‌هایی مبنی بر درخواست کامیون‌های افغانستانی برای اجرای عدالت این محدودیت را اعمال کرده و دوگانگی تصمیم‌گیری در هرات و کابل باعث این شده است که محدودیت در هرات تکذیب اما در کابل تایید می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم و رایزنی‌های خود را از هر دو طرف هرات و کابل انجام می دهیم و امیدواریم در چند روز آینده این مشکل رفع شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....