تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اسفند 1401 - 12:21
کد خبر : 118540

بازگشت ثبات به بازار خودرو تا خرداد ۱۴۰۲

بازگشت ثبات به بازار خودرو تا خرداد ۱۴۰۲

مجوزی برای گرانی لوازم خانگی و شوینده ها صادر نشده است قالیباف سخنگوی وزارت صمت از بازگشت ثبات به بازار لوازم خانگی تا پایان خرداد سال آینده خبر داد و گفت: درخواست های افزایش قیمت تولیدکنندگان لوازم خانگی و شوینده در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است.  اسفند که از راه می رسد قیمت

مجوزی برای گرانی لوازم خانگی و شوینده ها صادر نشده است

قالیباف سخنگوی وزارت صمت از بازگشت ثبات به بازار لوازم خانگی تا پایان خرداد سال آینده خبر داد و گفت: درخواست های افزایش قیمت تولیدکنندگان لوازم خانگی و شوینده در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است.

 اسفند که از راه می رسد قیمت کالاها هم شیب صعودی به خود می گیرد. از تولیدکنندگان پوشاک و مواد غذایی گرفته تا لوازم خانگی و شوینده همه و همه خواهان تغییر قیمت می شوند. در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت هر گونه تغییر قیمتی در بازار را غیر قانونی می داند اما گشتی در بازار از واقعیت های دیگری حکایت می کند. فعالین صنفی مدعی اند که بسیاری از تولید کنندگان عرضه را متوقف کرده و حاضر به فروش با قیمت های قبلی نیستند. برخی هم بی اعتنا به دستور العمل ها محصولات خود را با قیمت های جدید روانه بازار کرده اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،    این در حالی است که وزارت صمت تیر ماه سال جاری بعد از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی اعلام کرده بود که فعلاً قیمت این محصول دستخوش تغییر نخواهد شد زیرا در صورت گرانی نه تنها بازار داخل بلکه بازار خارج هم از دست می‌رود. اما حالا حدود ۸ ماه بعد از گرانی های اخیر، بازهم دومینویی از افزایش قیمت در بین تولید کنندگان داخلی ایجاد شده و به نظر می رسد که بازار لوازم خانگی هم به سرنوشت بازار خودرو دچار شده است. با این وجود امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان تاکید می کنند که مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده و هر گونه تغییر قیمت تخلف بوده و با آنها برخورد می شود.

او همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود گریزی به وضعیت بازار خودرو زده و امیدوار است که با اجرای طرح هایی که در دستور کاز وزارت صمت قرار دارد تا پایان خرداد ثبات به این بازار همیشه پر تلاطم بازگردد. او در بخشی از گفتگوی خود تاکید می کند که در طرح جدید وزارت صمت تخصیص خودرو بدون قرعه کشی خواهد بود اما برای تعیین اولویت های تحویل خودرو همچنان قرعه کشی ادامه خواهد داشت. متن کامل گفتگوی با امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با خبرگزاری بازار را در ادامه می خوانید:

*بسیاری از کسبه بازار می گویند که تولیدکنندگان لوازم خانگی عرضه خود را متوقف کرده و برخی هم نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده اند. آیا مجوزی در این خصوص صادر شده است؟

درخواست تولید کنندگان لوازم خانگی در حال بررسی بوده و چنانچه در ستاد تنظیم بازار مصوبه ای لازم را اخذ کنند، اجازه افزایش قیمت را خواهند داشت. در غیر این صورت هر گونه افزایش قیمت غیر قانونی است.

به هیچ وجه تا امروز مجوزی برای گرانی لوازم خانگی و مواد شوینده صادر نشده و تولید کنندگان باید محصولات خود را بر اساس قیمت های مصوب قبلی عرضه کنند

*آیا تا حالا مجوزی صادر شده و با درخواستی موافقت شده است؟

به هیچ وجه تا امروز مجوزی برای گرانی صادر نشده و فقط درخواست های تولیدکنندگان در ستاد تنظیم بازار در حال بررسی است. بر همین اساس تولید کنندگان باید محصولات خود را بر اساس قیمت های مصوب تنظیم بازاری قبلی عرضه کنند در غیر این صورت با متخلفین برخورد خواهد شد.

*در مواد شوینده چطور؟ آیا با درخواست افزایش قیمت ها موافقت شده است؟

در این محصولات هم شرایط همین گونه بوده و هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمت صادر نشده است.

*در طرح جدید فروش خودرو وزارت صمت شرایط چگونه بوده و زمان تحویل خودرو به متقاضیان حداکثر تا کی مشخص خواهد شد؟

طرح تخصیص یکپارچه خودرو از دیروز ۲۰ اسفند شروع شده و ۲۳ ادامه خواهد داشت. متقاضیان می توانند در طول اجرای این طرح نسبت به افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام کنند. بعد از این انجام راستی آزمایی ها و احراز شرایط از ۲۶ تا ۲۸ اسفند متقاضیان قادر خواهند بود که خودروی مورد نظر خود را در سامانه یکپارچه خرید خودرو انتخاب کنند. حداکثر تا پایان فروردین با گرفتن برنامه تولید از خودوسازان مشخص خواهد شد که متقاضیان ثبت نامی در چه بازه زمانی قادر به تحویل خودرو خود خواهند بود.

*اما ممکن است تعداد متقاضیانی که خواهان شرکت در این طرح باشند از ظرفیت تولید بیشتر باشد. در این حالت اوضاع چطور خواهد بود و متقاضیان چقدر باید برای دریافت خودرو انتظار بکشند؟

چنانچه میزان تقاضای ثبت شده از مقدار تولید و عرضه بیشتر باشد، یک لیست انتظار تشکیل خواهد شد. به عبارت دیگر به تناسب تولیدات در فاصله زمانی بیشتری خودرو تخصیص داده خواهد شد. بنابر این قرعه کشی حذف خواهد شد اما لیست انتظاری تشکیل خواهد شد. البته همه باید مطمئن باشند که خودروی ثبت نامی خود را دریافت خواهند کرد. اما اگر در اولویت بندی رتبه های آخر را کسب کنند زمان بیشتری را برای دریافت خودرو باید منتظر باشند. لازم است که تاکید کنم که برای تعیین اولویت یعنی تقدم و تاخر دریافت خودروها از روش قرعه کشی استفاده خواهد شد؛ اما این این مساله ربطی به قرعه کشی خودرو ندارد.

با توجه به طرح فروش خودرو بدون قرعه کشی و ثبت نام خودروهای وارداتی تا آخر خرداد شاهد ایجاد ثبات در بازار خودرو خواهیم بود

*فکر می کنید با اجرای طرح تخصیص بدون قرعه کشی بازار خودرو به ثبات می رسد؟

جدای از طرح اختصاص خودرو بدون قرعه کشی، تقاضای دریافت ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی هم ثبت شده است. ضمن اینکه خودروهای از مناطق آزاد اجازه ورود داشته و شرکت ایران خودرو هم طرح های فروش خود را ادامه می دهد. با توجه به مجموع اجرای این طرح ها می تواند گفت که در ماه های آینده بازار از نظر عرضه به ثبات خواهد رسید.

*شما پیش از این هم چنین وعده هایی را مطرح کرده بودید، اما محقق نشد و شاهد رشد افسار گسیخته قیمت ها در بازار بودیم؟

من پیش از این هم گفته بودم که بازار در مدت ۶ ماه به ثبات می رسد. با توجه به صحبت های گذشته خود تاکید می کنم تا آخر خرداد شاهد ایجاد ثبات در بازار خودرو خواهیم بود.

*اما در روزهای گذشته شاهد بودیم که بسیاری از متقاضیان خرید در طرح فروش ایران خودرو، با وجود افتتاح حساب وکالتی و تکمیل موجود قادر به ثبت نام نبودند.!

بله متاسفانه مشکلاتی در مراحل مختلف ثبت نام برای ایران خودرو وجود داشت. اما این شرکت با تمدید فرصت برای متقاضیان به نوعی فرصت جبران را فراهم کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....