تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1401 - 10:28
کد خبر : 89691

بازگشت ایران به دوره قطعنامه‌ها؟

بازگشت ایران به دوره قطعنامه‌ها؟

صدور قطعنامه ضدایرانی کلید خورد رویترز امروز خبر داد پیش‌نویس یک قطعنامه ضدایرانی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی تهیه و به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است . آخرین بار ۱۲ اسفند ۹۹، درست یک ماه قبل از آغاز مذاکرات وین پیش‌نویس مشابهی به شورای حکام فرستاده شده بود. اما در آن زمان، به

صدور قطعنامه ضدایرانی کلید خورد

رویترز امروز خبر داد پیش‌نویس یک قطعنامه ضدایرانی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی تهیه و به اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است . آخرین بار ۱۲ اسفند ۹۹، درست یک ماه قبل از آغاز مذاکرات وین پیش‌نویس مشابهی به شورای حکام فرستاده شده بود. اما در آن زمان، به دلیل سیگنال‌هایی که ایران برای مذاکره داد و همچنین توافق همکاری تهران با آژانس برای بستن یک پرونده مورد اختلاف قدیمی، اروپایی‌ها با حمایت آمریکا از صدور قطعنامه منصرف شدند. در سوی دیگر، سیدحسین موسویان، مذاکره‌کنندگان ارشد سابق هسته‌ای ایران بار دیگر ایده «توافق موقت» به جای احیای کامل برجام را مطرح کرده است و می‌گوید واشنگتن نمی‌تواند تضمین‌هایی موردنیاز درباره سپاه و تحریم‌ها را به تهران بدهد، اما یک طرح موقت می تواند برای هر دو طرف کارساز باشد. یادداشت او موجب برخی گمانه‌زنی‌ها از تغییر موضع ایران درباره توافق موقت شد.

شوک بورس کالا به بازار خودرو

از امروز در بورس کالا امکان ثبت سفارش خرید خودرو از گروه بهمن فراهم شده است. دوره ثبت سفارش یک هفته و تا صبح روز چهارشنبه آینده بوده و هر کد بورسی می‌تواند در یکی از کدهای عرضه ثبت سفارش کند. نکته بسیار مهم اختلاف قیمت بورس کالا و بازار این خودروها است. بین قیمت پایه عرضه این خودروها با قیمت بازار اختلاف ۴۰ درصدی وجود دارد. سناریوهای مختلفی با عرضه خودرو در بورس کالا مطرح می‌شود و اما سوال مهم این است که آیا بورس کالا می‌تواند با سامان بخشیدن به تقاضای خودرو به قیمت‌ها شوک وارد کرده و باعث افت قیمت در بازار شود؟

چه کسانی دلار ۲۵ هزارتومانی می‌گیرند؟

اغلب ما با علم به تمام سختی‌هایی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه‌مدت برای مردم ایجاد خواهد کرد با این تصمیم دولت موافق بودیم. یکی از دلایل این موافقت رانت پررنگ و گسترده‌ای بود که در اختصاص این ارز جریان داشت اما حالا می‌توان گفت که این رانت به کلی برچیده شده؟ با توجه به آنچه در بازار ارز نیمایی جریان دارد به سختی می توان به چنین سوالی جواب مثبت داد. خبر مهم دیگری که امروز در حوزه ارز شنیده شد به حرف‌های رئیس کل بانک مرکزی بر می‌گردد که از دادن اختیارات تازه به این نهاد برای مدیریت وضعیت ارز خبر داد.

اقبال کشورهای کم‌درآمد از بیت کوین زیر ذره‌بین

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت بلاک که، افرادی که از سطح دانش بیشتری در مورد کریپتوکارنسی برخوردار هستند، نسبت به رمزارزها دیدگاه خوشبینانه‌تری دارند. در این نظرسنجی که در ژانویه سال ۲۰۲۲ صورت گرفته ۹۵۰۰ نفر از سراسر جهان شرکت کرده‌اند. طبق این نظرسنجی، به صورت میانگین افراد در کشورهایی که سرانه درآمد آنها پایین‌تر است اقبال بیشتری به کریپتوکارنسی نشان داده‌اند و به همین واسطه سطح دانش افراد در این حوزه در این کشورها بالاتر رفته است.

تغییر جایگاه روسیه در تجارت ایران پس از جنگ اوکراین

با نگاهی به آمارهای تجارت دوماهه نخست امسال به نکته جالبی برمی‌خوریم. روسیه که پیشتر نامش را در بین رتبه‌های پایین لیست ۱۰ کشوری که از آنها کالا وارد می‌کردیم می‌دیدیم، با صعود قابل توجه به جایگاه پنجم رسید. گندم، ذرت دامی و روغن، بیشترین سهم را واردات ایران از روسیه در دو ماهه نخست از آن خود کردند. به نظر می‌رسد روابط گرم ایران با روسیه و ملاحظه‌کاری و عدم موضع‌گیری سخت‌گیرانه و منفی در برابر جنگ روسیه و اوکراین، سبب شده روس‌ها روی خوش خود را حداقل در روابط تجاری به ایران نشان دهند و چندکالایی که اکنون در جهان با کمبود جدی روبروست را به ایران بفروشند. بر این اساس، روسیه پس از هند در رتبه پنجم جدول واردات ایران نشست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....