تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آبان 1401 - 15:59
کد خبر : 107302

بازار کساد توریسم خارجی در ایران

بازار کساد توریسم خارجی در ایران

 با وجود آنکه همواره انتقادات زیادی در حوزه گردشگری مطرح شده است اما در هفته‌های اخیر این انتقادات شدت و حدت بیشتری گرفته‌اند. برای بررسی بیشتر چالش‌های حوزه گردشگری با اسرافیل شفیع‌‌زاده، فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد گردشگری از اسپانیا و عضو موسس انجمن علمی گردشگری ایران، گفت‌وگوکردیم. وی مسوولیت نابسامانی‌های موجود در حوزه گردشگری را متوجه

 با وجود آنکه همواره انتقادات زیادی در حوزه گردشگری مطرح شده است اما در هفته‌های اخیر این انتقادات شدت و حدت بیشتری گرفته‌اند.
برای بررسی بیشتر چالش‌های حوزه گردشگری با اسرافیل شفیع‌‌زاده، فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد گردشگری از اسپانیا و عضو موسس انجمن علمی گردشگری ایران، گفت‌وگوکردیم.
وی مسوولیت نابسامانی‌های موجود در حوزه گردشگری را متوجه مقامات مربوطه در وزارت گردشگری می‌داند. شفیع‌زاده معتقد است دستگیری گردشگران خارجی در هفته‌های اخیر بازتاب منفی زیادی داشته و نمی‌توان پیامدهای آن را در حوزه گردشگری نادیده گرفت.
شفیع‌زاده که از اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز هست با مسائل اقتصاد گردشگری ایران از نزدیک آشناست و وضعیت نامساعد امروز اقتصاد گردشگری را نتیجه گوش نکردن به نظرات کارشناسان مستقل و نشنیدن صدای آنها می‌داند.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جامعه تورگردانان ایران، همچنین پروپاگاندای موجود در زمینه انتشار اخبار مرتبط با وزیر میراث فرهنگی را مایه شرمساری عنوان می‌کند. مشروح مصاحبه  با دکتر اسرافیل شفیع‌زاده در پی می‌آید.
در این مدت دلایل مختلفی برای نابسامانی‌های موجود در حوزه گردشگری مطرح شده است. شما به عنوان تورگردانی که از نزدیک با گردشگران خارجی که وارد کشور می‌شوند در ارتباط هستید، مهم‌ترین علت نابسامانی‌های موجود در حوزه گردشگری را چه می‌دانید؟
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ،    مسوول نابسامانی‌ها در حوزه گردشگری بی‌کفایتی مقامات مربوطه در وزارت گردشگری است به انضمام بی‌تدبیری‌هایی که در حوزه سیاست جهانی وجود دارد.
باید این را پذیرفت که نمی‌توان به صورت جهانیان چنگ انداخت. می‌خواهیم دنیا را تغییر دهیم در حالی که خود گرفتار مسائل معیشتی مردم‌مان هستیم.
در وضعیتی که ناآرامی‌ها در کشور وجود دارد، توقع دارید یک نفر سوییسی با وجود توصیه وزارت امور خارجه کشورش در خصوص منع سفر به کشورمان، به ایران بیاید؟
شرکتی که آن را اداره می‌کنم هر ساله پذیرای اساتیدی از دانشگاه‌های برن سوییس به عنوان مهمان است. در این مدت ۴بار سفر این اساتید لغو شده است؛ اینها اساتید دانشگاه‌های معتبر هستند که همواره در قالب گروه‌های مختلف از اروپا به ایران می‌آمدند اما الان تمایلی به حضور در ایران نشان نمی‌دهند. سوال اینجا است که چرا تورها را یکی پس از دیگری لغو می‌کنند؟ (در مدت اخیر) ورود تورهای آلمانی، سوییسی و اسپانیایی لغو شده است.
فکر می‌کنید به چه دلیل تورهای اروپایی دیگر تمایلی به حضور در ایران نشان نمی‌دهند و وضعیت موجود کشور در روزهای اخیر تا چه میزان بر مساله عدم حضور تورهای اروپایی در کشور تاثیر داشته است؟
توجه داشته باشید شرایط باید مهیا باشد تا گردشگری که به کشور می‌آید احساس ناامنی نکند. دستگیری اتباع کشورهای خارجی که به ایران سفر کرده‌اند یک عامل بازدارنده جدی در مسیر گردشگری است.
در حال حاضر یک گردشگر اسپانیایی در ایران زندانی شده است، این در حالی است که اسپانیا سیاست ضدایرانی در طول ۴۳سال پس از انقلاب نداشته است. این گردشگر اسپانیایی در حال عبور از ایران بوده و نهایتا عکسی گرفته، اما دستگیر شده است.
الان هم دولت اسپانیا دارد موضوع را پیگیری می‌کند.
فکر می‌کنید دستگیری اتباع کشورهای دیگر چه تاثیری بر گردشگری ایران و برند کشور در حوزه توریسم بین‌المللی دارد؟
دستگیری اتباع کشورهای خارجی در ایران بازتاب دارد و بازتاب‌های منفی این موضوع در حوزه گردشگری قابل کنترل نیست.
توجه داشته باشید که ما ۲سال و نیم درگیر کرونا بوده‌ایم و تازه گروه‌های توریستی خارجی می‌خواستند وارد کشور شوند که با شرایط دستگیری‌ها مساله گردشگری به مخاطره افتاده است.
با اخباری که منتشر می‌شود توقع دارید که صنعت گردشگری ایران رشد کند؟
ضریب اشغال هتل‌ها بالا برود و جوانانی که زحمت کشیده‌اند تحصیل کرده و وارد حوزه گردشگری شده‌اند برایشان اشتغال ایجاد شود؟ طبیعتا این اتفاق نمی‌افتد و نباید خودمان را فریب دهیم.
ببینید که تلویزیون ایران تریبون را به چه کسانی می‌دهد؟ کارشناسان مستقل و بی‌طرف را به صدا و سیما ببرید و ببینید چه می‌گویند.
این اقدام صورت نمی‌گیرد چون کارشناسانی مثل من نمی‌آیند باب میل آنها صحبت کنند.
کارشناس که لزوما نباید باب میل حاکمیت صحبت کند؛ کارشناس (گردشگری) نظر کارشناسی خود را می‌دهد و لزوما نباید آنچه را که حاکمیت می‌گوید تایید کند.
نحوه تعامل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری را چگونه می‌بینید؟
مرتب برای خود من از سوی وزارت میراث فرهنگی پیام می‌آید که آقای ضرغامی با نماینده و یا مسوول فلان شهر ملاقات کردند و این مسوول گفتند که عملکرد آقای ضرغامی خوب است. باید از مطرح کردن این سخنان خجالت بکشند و شرم و حیا کنند از این پروپاگاندای مسمومی که دارند انجام می‌دهند. در این مملکت کارشناس و صاحب نظر کم نیست و همه وابسته به سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه و جاسوس نیستند. این مطالب را بارها مطرح کرده‌ایم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.
اخیرا شاهد جابه‌جایی‌های مدیریتی در مناطق آزاد بوده‌ایم، باتوجه به اهمیت بالای مناطق آزاد در توسعه گردشگری کشور انتصاب صورت‌گرفته را چگونه می‌بینید؟
آقایی را از وزارت رفاه برداشته و گفته‌اند که لایق وزارت نیست اما امروز دوباره برای مناطق آزاد به او حکم داده‌اند. مناطق آزاد به آدمی نیاز دارد که با بازارهای جهانی، تجارت بین‌الملل و شریان‌های اقتصادی آشنایی داشته باشد تا بتواند بررسی لازم را صورت داده و مناطق آزاد را توسعه دهد. در این شرایط فردی را که هیچ شناختی از حوزه‌های مربوطه ندارد بر مسند مدیریت مناطق آزاد می‌نشانند. الان کسی را در مناطق آزاد گذاشته‌اند که نه صنعت را می‌شناسد، نه در حوزه تجارت آگاهی دارد، نه اطلاع دارد که روندهای جهانی جذب گردشگر به چه شکل است و نه از حوزه تجارت بین‌الملل و جریان‌ها در حوزه غرب و شرق شناخت لازم دارد.
به هر حال از طریق تعامل با سازمان‌های جهانی باید یک اقدامی برای توسعه مناطق آزاد ایران صورت گیرد اما وقتی شناخت لازم وجود ندارد و بعضا دوستان خود که عمدتا شایسته نیز نیستند را در (مدیریت) مناطق (آزاد) قرار می‌دهند وضعیت به این شکل است. به نظرم تمام اینها مشکلاتی است که وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....