تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مهر 1399 - 13:53
کد خبر : 20039

بازار چشم‌انتظار دلارهای نفتی

بازار چشم‌انتظار دلارهای نفتی

نرخ ارز از ابتدای سال ۹۸ با ثبت رکوردهای متوالی،دولت و فعالان اقتصادی را غافلگیر کرد و به نوعی این پیام از گرانی ارز منتقل شد که بر اثر شدت گرفتن تحریم ها و شیوع ویروس کرونا،منابع ارزی بانک مرکزی جوابگوی تامین نیاز بازار نیست. هرچند دلار روز گذشته به نرخ شگفت انگیز ۳۰ هزارتومانی

نرخ ارز از ابتدای سال ۹۸ با ثبت رکوردهای متوالی،دولت و فعالان اقتصادی را غافلگیر کرد و به نوعی این پیام از گرانی ارز منتقل شد که بر اثر شدت گرفتن تحریم ها و شیوع ویروس کرونا،منابع ارزی بانک مرکزی جوابگوی تامین نیاز بازار نیست.

هرچند دلار روز گذشته به نرخ شگفت انگیز ۳۰ هزارتومانی هم نزدیک شد اما شواهد امر نشان می دهد با انتشار خبر افزایش صادرات نفتی و شکست رویای فشار حداکثری بر تهران،وضعیت اندکی بهبود پیدا کرده و سیاستگذار می تواند با آرامش بیشتری بازارسازی کند.

خبر امیدوار کننده از افزایش صادرات نفت

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس، طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد. به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران با وجود تحریم های آمریکا در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است که راه نجاتی برای اقتصاد این کشور خواهد بود.صادرات نفت ایران بیش از ۲٫۵ میلیون بشکه در روز از زمان خروج آمریکا از قرارداد اتمی برجام و اعمال دوباره تحریم ها در ۲۰۱۸ کاهش یافته ولی ایران با دور زدن تحریم‌ها همواره جریان صادرات نفت خود را حفظ کرده است.طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین ۴۰۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد.سمیر مدنی، یکی از موسسان این شرکت با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران گفت:«ما شاهد ۱٫۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام و میعانات گازی در ماه جاری میلادی بوده ایم. این رشد در یک سال و نیم گذشته بی سابقه بوده است».این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت است و حدود ۱۱ درصد از آن به نفت خام فوق سبک یا میعانات گازی اختصاص دارد. ایران در ماه اوت بین ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت.اطلاعات تنکرترکرز که با ردیابی نفتکش ها و ذخایر نفتی به دست می آید نشان می دهد حدود نیمی از صادرات ایران توسط نفتکش های خارجی و از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام می‌شود. به این ترتیب، تعیین مقاصد نهایی آنها سخت است.

آخرین وضعیت بازار ارز

تسنیم نوشت:خبر رویترز مبنی بر فروش ۱٫۵ میلیون بشکه نفت در روز توسط ایران، در ساعات نخست معاملات روز شنبه یک شوک به برخی معامله‌گران وارد کرد و تا حدودی معاملات پشت‌خطی را به عقب راند. با اینحال،‌ اما در ساعات نخست قیمت ها در بازار هرات افزایشی بود و همین امر نیز باعث عبور دلار از کانال ۲۹ هزار تومان شد.برخی از فعالان بازار ارز می گویند در صورتی که خبر مثبت و بنیادی اعلام شود حتماً اتفاقات مهر ۹۷ تکرار می شود و قیمت دلار سقوط می کند؛ یکبار در مهر سال ۹۷ بانک مرکزی توانست دلار را از نزدیک ۲۰ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان کاهش دهد و شاید این اتفاق با یک خبر بنیادی بازهم تکرار شود .از جمله دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش چشم گیر قیمت درهم است چراکه قیمت درهم یکی از اهرم های اصلی تعیین قیمت ارز در بازار است؛ قیمت درهم از کانال ۷ هزار تومان وارد کانال ۸ هزار تومان شد و همین امر نیز افزایش قیمت دلار و ورود به کانال ۲۹ هزار تومان را به دنبال داشت. فعالان بازار ارز اما می گویند از تعداد خریداران درهم در بازار به شدت کاهش یافته و اکثراً فروشنده شده اند و همین امر نیز ریزش قیمت درهم را به همراه داشته است.برهمین اساس قیمت درهم برای خرید ۷۸۰۰ تومان و برای فروش ۷۸۹۰ تومان است. البته خبرهای رسیده نیز بیانگر افزایش فروش و تزریق درهم امارات در بازار است؛ روز گذشته۳۰۰ میلیون درهم توسط بازارساز در بازار ثانویه عرضه شده است.
به گفته صراف‌های خیابان فردوسی، کاهش قیمت خرید و فروش ارز در بازار رسمی و آزاد موجب شده تا آربیتراژ نرخ کم شود و رسماً خریدار و گیرنده اربیتراژ نرخ هم کمتر خواهد شد؛ در این شرایط تقاضا برای خرید ارز کاهش محسوسی پیدا میکند.بازاری ها تأکید دارند که نزدیکی نرخ ارز رسمی به نرخ بازار تصمیم درستی برای برداشتن فاصله و جذابیت خرید ارز است که باعث کاهش سفته بازی در بازار می شود.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....