تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 22:17
کد خبر : 91749

بازار لوازم خانگی پس از دستور گرانی اخیر

بازار لوازم خانگی پس از دستور گرانی اخیر

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت لوازم خانگی را باعث ایجاد شوک در بازار دانست و گفت: موضوع ۱۰درصد و ۱۵درصد نیست، بازار لوازم خانگی در رکود است و هرگونه افزایش قیمت این رکود را سنگین‌تر می‌کند. وزارت صنعت روز گذشته با رشد ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ موافقت کرد تا افزایش

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت لوازم خانگی را باعث ایجاد شوک در بازار دانست و گفت: موضوع ۱۰درصد و ۱۵درصد نیست، بازار لوازم خانگی در رکود است و هرگونه افزایش قیمت این رکود را سنگین‌تر می‌کند.

وزارت صنعت روز گذشته با رشد ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت لوازم خانگی بزرگ موافقت کرد تا افزایش قیمتی که مصرف‌کنندگان عملا از چندماه قبل شاهد آن بودند، رسمیت پیدا کند. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، مجوز افزایش قیمت ۱۵درصدی برای تلویزیون و افزایش ۱۰درصدی قیمت برای یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شده و قیمت‌های جدید این اقلام از اول تیرماه اجرایی می‌شود.

زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی از زمستان گذشته قوت گرفت و تولیدکنندگان با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی خواستار شدند که سازمان حمایت با افزایش، یا آنچه «تعدیل» قیمت اقلام تولیدی عنوان می‌کردند، موافقت کند. براساس مشاهدات خبرنگاران، از همان زمان و بدون اینکه درخواست صنایع لوازم خانگی مورد موافقت دولت قرار گیرد، بازار لوازم خانگی شاهد افزایش دست‌کم ۲۰درصدی قیمت بعضی اقلام بود. تغییر قیمت‌ها در طول ۳ماه امسال هم تداوم یافت و این در شرایطی بود که همزمان، اصلاحات اقتصادی دولت و تغییرات قیمت کالاهای اساسی، به ‌گفته فعالان صنفی، تداوم رکود را در بازار لوازم خانگی باعث شده بود.

رکود سنگین‌تر می‌شود

در هیچ‌یک از اقلام اعلام‌شده واردات قانونی وجود ندارد. گذشته از اقلامی که به‌صورت غیررسمی وارد می‌شوند، تولیدات داخلی کل سهم بازار را در اختیار دارند؛ عاملی که به اعتقاد برخی کارشناسان با ایجاد انحصار برای صنایع داخلی افزایش قیمت بی‌رویه و نامتناسب با کیفیت این اقلام را در پی‌ داشته و به زیان مصرف‌کنندگان بوده است.

بازار لوازم خانگی بعد از افزایش شدید قیمت در بهار۱۴۰۰ به رکود مطلق فرورفته اما با این حال افزایش قیمت اقلام مصرفی در بازار متوقف نشده است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزایش قیمت لوازم خانگی را باعث ایجاد شوک در بازار دانست و گفت: موضوع ۱۰درصد و ۱۵درصد نیست، بازار لوازم خانگی در رکود است و هرگونه افزایش قیمت این رکود را سنگین‌تر می‌کند.

اکبر پازوکی افزود: مردم هنوز در شوک افزایش قیمت ارزاق هستند و به‌ تازگی خبر از افزایش قیمت شوینده‌ها هم منتشر شده؛ در چنین شرایطی قابل پیش‌بینی‌ است که لوازم خانگی به‌ دلیل اینکه جزو اقلام مصرفی روزانه مردم نیستند، بیش از پیش از سبد خرید حذف شوند، چنان‌که همین امروز هم مردم فقط در شرایط اضطراری خرید می‌کنند. این فعال صنفی با اشاره به افزایش ۵۷درصدی حقوق کارگران از ابتدای امسال اضافه کرد: شرایط قیمتی در بازار لوازم خانگی به‌ گونه‌ای است که افزایش بیش از ۵۰درصدی حقوق بخش زیادی از کارگران هم نتوانست تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان را به ‌سمت بازار لوازم خانگی سوق دهد.

درخواست افزایش ۳۰درصدی داشتیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از همشهری،  دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی میزان افزایش قیمت درخواستی صنایع را بسته به هر کالا متفاوت اعلام کرد و گفت: کالا به کالا و واحد به واحد میزان درخواستی برای تعدیل قیمت متفاوت بوده و اگر قرار باشد میانگینی اعلام شود، می‌توان عدد ۱۵درصد را ذکر کرد. عباس هاشمی افزود: در میان صنایع واحدهایی بوده‌اند که تعدیل ۳۰درصدی را در قیمت کالاها درخواست کرده‌اند اما فعلا برای عموم لوازم خانگی درشت افزایش قیمت ۱۵درصدی مورد موافقت قرار گرفته است.

هاشمی که پیش‌تر از درخواست افزایش دومرحله‌ای قیمت لوازم خانگی برای جلوگیری از واردشدن شوک به بازار گفته بود، روز گذشته درباره اینکه ۱۰ تا ۱۵درصد اعلام‌شده از سوی وزارت صمت را باید مرحله اول تعدیل قیمت‌ها دانست یا خیر، گفت: چیزی قابل پیش‌بینی نیست و همه‌‌چیز به شرایط اقتصادی و قیمت نهاده‌های تولید بستگی دارد. افزایش ۳۵درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل، رشد ۵۷درصدی حقوق و دستمزد، افزایش ۶برابری نرخ ارز گمرکی و افزایش حدود ۱۷درصدی نهاده‌های تولید از دلایلی است که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت تمام‌شده تولید ذکر می‌کنند.

نگاهی به بازار

در میان اقلامی که مشمول افزایش قیمت شده‌اند، تلویزیون بیشترین درصد رشد را در اختیار دارد. یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی افزایش قیمت ۱۰درصدی گرفته‌اند، اما قیمت کنونی این اقلام در بازار چگونه‌ است؟ با توجه به نبود واردات رسمی در هیچ‌یک از این اقلام، بازار به‌طور کلی در اختیار برندهای ایرانی است اما قیمت نیز در این میان عامل تعیین‌کننده‌ای است. با اینکه برخی از برندهای شناخته‌شده خارجی هنوز به‌صورت غیررسمی در بازار لوازم خانگی دیده می‌شوند، نداشتن ضمانتنامه و البته قیمت بسیار بالا، فاکتورهایی است که باعث شده تولیدات کارخانه‌های ایرانی در صدر پرفروش‌ها قرار گیرند.

یخچال فریزر

نگاهی به لیست پرفروش‌های سایت‌های فروش لوازم خانگی نشان می‌دهد در زمینه یخچال و یخچال فریزر برندهای دی‌پوینت، فیلور، ایستکول، تی‌سی‌ال، بست، جی‌پلاس، امرسان و الکترواستیل در صدر انتخاب‌های مردم هستند. در حالی ‌که در برندهای داخلی هم قیمت‌های بالای ۵۰میلیون تومان برای یخچال فریزر دیده می‌شود، میانگین قیمت یخچال فریزرهای پرفروش در سایت‌های فروش کالا ۲۰میلیون تومان بوده است.

تلویزیون

اگرچه انتخاب تلویزیون براساس متراژ محل مورد نظر متفاوت است اما به‌طور معمول تلویزیون ۴۰ یا ۴۲اینچ با قیمت حدود ۸میلیون تومان پرتقاضاترین است. برندهای داخلی فاصله قیمتی یک تا ۲میلیون تومان برای محصولات مشابه دارند و جی‌پلاس، ایکس‌ویژن، سام و تی‌سی‌ال برندهای پرفروش بوده‌اند.

ماشین لباسشویی

در زمینه لباسشویی تولیدات دوو، اسنوا، پاکشوما، آبسال، جی‌پلاس و ایکس‌ویژن بازار را در اختیار دارند و میانگین قیمت برای پرفروش‌ها ۱۰میلیون تومان بوده است. لباسشویی‌های حدود ۲۰میلیونی هم در میان تولیدات داخلی وجود دارد.

ماشین ظرفشویی

در زمینه ماشین ظرفشویی نیز با توجه به قیمت بسیار بالای برندهای وارداتی به‌نظر می‌رسد استقبال از تولیدات داخلی در حال افزایش است. فهرست پرفروش‌های دیجی‌کالا نشان می‌دهد ۶رده اول ماشین‌های ظرفشویی پرفروش‌ در اختیار شرکت‌های داخلی است و پاکشوما، جی‌پلاس و سام بالاتر از برندهایی مثل بوش و ال‌جی قرار گرفته‌اند. بازه قیمت ماشین‌های ظرفشویی تولید داخل بین ۱۶ تا ۲۱میلیون تومان است، در حالی ‌که قیمت برندهای وارداتی از حدود ۲۱میلیون تومان شروع می‌شود.

در میان وارداتی‌ها برند بوش تنوع مدل و در نتیجه تنوع قیمت بیشتری دارد و بعضی از مدل‌های آن را می‌توان با قیمت‌های بین ۲۰ تا ۲۳میلیون تومان خرید اما میانگین قیمت ماشین‌های ال‌جی حدود ۴۰میلیون تومان است. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، بازار به‌شدت با کمبود ماشین ظرفشویی مواجه است و شرکت‌های داخلی توان تامین بازار را ندارند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....