تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1399 - 20:16
کد خبر : 17378

بازار سهام اصلاح دارد نه ریزش!

بازار سهام اصلاح دارد نه ریزش!

کسب درآمد از بورس همیشه با خطر ریسک همراه بوده است و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. معمولا کسانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند نگرانی خود را با پرسیدن این پرسش مطرح می‌کنند: «آیا ممکن است یک‌شبه تمام پول در بورس اوراق بهادار از بین برود؟ به گزارش اقتصاددان حمید نوبهار-

کسب درآمد از بورس همیشه با خطر ریسک همراه بوده است و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. معمولا کسانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند نگرانی خود را با پرسیدن این پرسش مطرح می‌کنند: «آیا ممکن است یک‌شبه تمام پول در بورس اوراق بهادار از بین برود؟

به گزارش اقتصاددان حمید نوبهار- کارشناس بازار سرمایه بیان کرد : در بازار سهام ما با انواع سهام های ذیل روبرو هستیم

۱) سهام قابل رشد: سهام شرکت‌هایی است پتانسیل رشد در آینده را دارند. ممکن است چنین شرکت‌هایی در حال حاضر سریع‌تر از سرعت کل بازار  رشد کنند و بخشی از درآمد خود را وقف گسترش کسب‌وکار کنند

۲) سهام منبع درآمد : سرمایه‌گذاران معمولاً به این‌گونه سهم‌ها به‌عنوان یک منبع درآمد ثابت با سود پرداختی مشخص نگاه می کنند.

۳) سهام ارزشی: شرکت‌های با ارزشِ کم می‌توانند در بلندمدت سود خوبی را برای افرادی که به‌درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند فراهم کنند. یک سهم ارزشی، باقیمتی پایین‌تر از قیمتی که بر اساس وضعیت مالی و شاخصه های بنیادی آن نشان داده‌شده است خریدوفروش می‌شود.

کسانی که با این سه ویژگی مختلف سهام آشنا باشند، می‌توانند روش‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

 

اما وضعیت فعلی بورس را چطور می شود ارزیابی کرد؟بنظر شاخص بورس طی مدت یک ماه اخیر اصلاح خوبی را داشته است. بورس ما ریزش نداشته، بلکه اصلاح داشته است. طبیعی است که در فاصله زمانی بهمن ماه تا اواخر اردیبهشت ماه رشد شارپی را تجربه کرده است و اکنون در حال استراحت برای صعود بعدی است.

بنابراین، اگرشرایط فعلی بازار را در نظر بگیریم، بازار صعودی است. متغیرهای بنیادین بازار سرمایه کماکان مستحکم در مسیر خود قرار دارند. چه مسیری بهتر از هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه را می توان ریل گذاری کرد؟! البته نگارنده خود منقد برخی تصمیمات شاید اشتباه و سردرگم کننده ای که گرفته شد نیز هست اما،  بنظر بازار سهام هنوز عمقی ندارد . میزان حجم نقدینگی جدید که طی فروردین ماه تا کنون وارد بازار سرمایه شده حدود ۹۰هزار میلیارد تومان است که اگر نسبت به نقدینگی که در حال حاضر اعداد بانک مرکزی نشان می دهد بنگریم، کمتر از یک بیست و پنجم آن است .

تابحال به این فکر کرده ایم که چنانچه همین نقدینگی به سمت بازار ارز، طلا و مسکن می رفت ، چه افزایش قیمتی بیش از قیمت های فعلی داشتیم؟!

پیشنهادم برای تازه واردان بورس اینست که سهامداری کنند، تا زمانی که سهمی را به فروش نرسانیم نه ضرر کرده ایم و نه سود،  اما نگاه بلند مدت قطعا سود شیرینی را به کام سهامدارن صبور می چشاند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....