تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 21:33
کد خبر : 64108

بازار آتی بر قیمت دلار موثر است؟

بازار آتی بر قیمت دلار موثر است؟

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت دلار گفت: در واقع قیمت دلار تابع واقعیت های اقتصادی است و بازار آتی صرفا باعث تسریع اثرگذاری این عوامل می‌شود. اقتصاددان؛ مهدی حیدری درباره بازار آتی و ویژگی‌های آن توضیح داد: بازار آتی بخش بزرگی از بازارهای مالی را تشکیل می‌دهد

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت دلار گفت: در واقع قیمت دلار تابع واقعیت های اقتصادی است و بازار آتی صرفا باعث تسریع اثرگذاری این عوامل می‌شود.

اقتصاددان؛ مهدی حیدری درباره بازار آتی و ویژگی‌های آن توضیح داد: بازار آتی بخش بزرگی از بازارهای مالی را تشکیل می‌دهد و قراردادهای آتی روی کامودیتی‌ها، سهام شرکت‌ها، شاخص‌های مختلف، ارزها و حتی ارزهای دیجیتال معامله می‌شود.

او ادامه داد: بازار آتی هم خاصیت اهرمی دارد، هم دو طرفه است؛ ضمن اینکه در این بازار معامله‌گران می‌توانند در هر دو موقعیت خرید یا فروش قرار بگیرند و بدون دغدغه تحویل دارایی پایه، امکان سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه خاتم درمورد تاثیر بازار آتی بر بازار نقدی یا بالعکس بیان کرد: درواقع تعیین‌کننده قیمت دلار نه وجود و عدم وجود بازار آتی، بلکه عرضه و تقاضای واقعی دارایی است؛ طی چند سال گذشته بدون اینکه بازار آتی ارز وجود داشته باشد، قیمت دلار نوسان زیادی داشته که علت اصلی آن تبعیت بازار‌ها از واقعیت‌های اقتصادی است.

حیدری به تاثیر بازار آتی بر قیمت سکه اشاره کرد و گفت: برای روشن شدن تاثیر معاملات آتی بر بازار نقدی می‌توان به بازار آتی سکه اشاره کرد؛ زمانی که بازار آتی سکه فعال بود قیمت آن افزایش پیدا کرد که برخی با تصور تاثیر این معاملات بر بازار سکه آن را متوقف کردند اما، نکته جالب اینجاست که بعد از توقف معاملات آتی، قیمت سکه بیش از قبل نوسان پیدا کرد. بر همین اساس می‌توان متوجه شد که قیمت سکه نه از بازار آتی بلکه از واقعیت‌های اقتصادی تبعیت کرده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه در بازار آتی ارز و طلا قرار گرفتن در موقعیت فروش بدون داشتن دارایی کار راحتی است، یعنی وقتی اتفاق خاصی رخ می‌دهد، کسانی که تصور افزایش قیمت دارند با حضور در بازار منجر به بالا رفتن قیمت دلار می‌شوند و حتی در صورتی که برخی بازیگران نسبت به رشد قیمت‌ها تردید داشته باشند، می‌توانند بدون داشتن دارایی یا به اصطلاح خالی فروشی، با ورود به این بازار به عنوان فروشنده قیمت را تعدیل کنند.

وی با تاکید بر تاثیر واقعیت‌های اقتصادی بر بازار‌ها اظهار کرد: البته بازار آتی ورود سرمایه‌گذارانی که به عنوان سفته‌باز شناخته می‌شوند را تسهیل می‌کند و حضور زیاد این افراد می‌تواند منجر به نوساناتی در بازار آتی شود؛ اما در نهایت عامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت دلار واقعیت های اقتصادی است و بازار آتی صرفا باعث می‌شود تاثیر این عوامل اقتصادی سریع‌تر آشکار شود.

حیدری در پایان تصریح کرد: در کل داشتن بازار آتی برای ارز، سکه و کالاهای دیگر برای اقتصاد مفید است چراکه باعث تکمیل بازارها و فراهم شدن امکان مدیریت ریسک و سرمایه گذاری برای مردم می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....