تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 21:06
کد خبر : 44472

بادام تلخی به نام سانسور

بادام تلخی به نام سانسور

گمان نمی کنم درون این مملکت مساله اى باشد که شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و ناله ملت را در نیاورده باشند. مثلا یکى از آنها سانسور فیلم و سریال است که بینندگان و اهالی فیلم و سینما را به ستوه آورده. احتمالا برخى افراد عجول و اهل قضاوت، میگویند:

گمان نمی کنم درون این مملکت مساله اى باشد که شما روى آن دست بگذارید اما مسئولان بابت آن، آه و ناله ملت را در نیاورده باشند.
مثلا یکى از آنها سانسور فیلم و سریال است که بینندگان و اهالی فیلم و سینما را به ستوه آورده.
احتمالا برخى افراد عجول و اهل قضاوت، میگویند: یعنى اینقدر خیالت راحت است که تنها مشغله و دغدغه ات شده سانسور فیلم و سریال؟!
ولی در پاسخ باید بگویم که نه دوست من … خیالم راحت نیست، بلکه اینقدر درد و رنج فراوان دارم که گاه براى فرار از آنها و مشغول کردن ذهن به امرى دیگر، به دیدن فیلم پناه میبرم تا شاید ذره اى ذهن خود را از مشکلات منحرف کرده و اندکى آسوده بگیرم. و بدون شک حال و روز دیگر هموطنان نیز شبیه من می باشد و هر کدام به نوبه خود دستخوش آسیب‌هایی از اعمال سانسور می شوند.
اما دردا زمانی که به پناهگاهى پناه مى برى که خود سر تا پا درد است. که نه تنها دردت را نمى کاهد، بلکه دردى افزون بر دیگر دردهایت مى شود.(در همه زمینه ها)
احتمالا ذهن با این پرسش روبرو مى شود که چرا و چگونه سانسور فیلم باعث رنجش خاطر بسیارى از افراد جامعه مى شود. و چه بسا ده ها دلیل و توجیه پیرامون لزوم سانسور فیلم براى خود و دیگران بیاورید که ممکن است برخى از آنها تا حدودی بجا باشد.
اما موضوعی که نسبت به آن غفلت شده است دغدغه، نیاز و نظر منتقدان و مخالفان سانسور است که سالهاست مورد بى توجهى و بی مهری قرار گرفته است.
متاسفانه فیلم و سریال را نیز، آنقدر مسئولان دستخوش تمایلات و توجیهات خویش نموده اند که آسیب های بسیار عمیقی به اصل پیکره ی فیلم ها وارد نموده که قطعاً علاقه مندان فیلم و سریال آن را به خوبی درک می کنند و بابت آن رنج می برند. همین موضوع باعث می شود که مردم نسبت به این ساختار مهم و تاثیرگذار فرهنگی – اجتماعی، فراری شده و از دیدن فیلم کاملا پشیمان شوند.
مطلب قابل تأمل این است که فیلمهای سانسور نشده، طبق قوانین در سیماى جمهوری اسلامی نمایش داده نمی شود، اما چند سایت نیز که در آن فیلم سانسور نشده قابل دانلود بود را گویا اخیرا فیلتر کرده اند.
فرد علاقه مند به هنر سینما مى داند که با سانسور کردن فیلم، تا چه اندازه به داستان و محتوای یک فیلم آسیب وارد می شود و بیننده را سر درگم مى کند
و در نهایت از دیدن فیلم پشیمان می شود.
متاسفانه سانسور، یک مشکل و ضایعه عمیق و دردناک فرهنگى است که آسیب هاى آن به مراتب بسیار بیشتر از حسن هاى آن است که مجال پرداختن بدان در این مقال نمی باشد.

داریوش کشاورز- کنشگر اجتماعى، فرهنگى، مطبوعاتى استان فارس- شیراز
١۴٠٠/٠٢/٠۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....