تاریخ انتشار : جمعه 1 اسفند 1399 - 15:13
کد خبر : 36056

این ۵ اتفاق از کاهش قیمت ارز خبر می‌دهند

این ۵ اتفاق از کاهش قیمت ارز خبر می‌دهند

قیمت دلار در حالی با آهنگی کند به کف کانال ۲۵ هزار تومان نزدیک می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چند ۵ عامل مهم اعلامی، کاهش قیمت‌ها در آینده را نمی‌تواند تضمین نماید اما روند کاهشی قیمت را گواهی می‌دهد. اقتصاددان: قیمت دلار از دهه پایانی مهرماه سیگنال‌های کاهشی خود را نمایان کرد اما به

قیمت دلار در حالی با آهنگی کند به کف کانال ۲۵ هزار تومان نزدیک می‌شود که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چند ۵ عامل مهم اعلامی، کاهش قیمت‌ها در آینده را نمی‌تواند تضمین نماید اما روند کاهشی قیمت را گواهی می‌دهد.

اقتصاددان: قیمت دلار از دهه پایانی مهرماه سیگنال‌های کاهشی خود را نمایان کرد اما به نظر می‌رسد روند حرکت قیمت‌ها در بازار مطابق با پیش‌بینی‌های کارشناسان نبوده و میزان کاهش قیمت تا حدی کمتر از انتظار است.

بر اساس این گزارش در شرایطی که بسیاری از کارشناسان،قیمت واقعی دلار را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند، در شرایط کنونی قیمت در صرافی بانکی در کانال ۲۵ هزار تومان و در بازار آزاد در سقف این کانال و کف کانال ۲۶ هزار تومان قرار دارد اما داده های آماری از یکسو و همچنین سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی از سوی دیگر نشان می‌دهد مسیر حرکت دلار در آینده کاهشی خواهد بود.

آغاز بررسی مجدد لوایح مرتبط با اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام

بررسی مجدد لوایح مرتبط به پیوستن به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سیگنال بسیار مهم برای بازار ارز تلقی می‌شود. گذشته از آنکه این اقدام می‌تواند کاهش ریسک سیاسی ایران در ساختارهای اقتصادی و بانکی را به همراه بیاورد اما نکته مهم دیگر بر تسهیل روند بازگشت پول به کشور دلالت دارد.

در تیرماه سال جاری بانک مرکزی به منظور تضمین بازگرداندن ارز حاصل از صادرات غیرنفتی موارد متعددی را پیش‌بینی کرده بود اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با پیوستن به کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی و حتی نفتی به کشور تسهیل شده و در نتیجه مراودات اقتصادی ایران با جهان از طریق نظام بانکی امکان پذیر گردد .

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی معتقد است عدم پیوستن به ف‌ای‌تی‌اف سبب شده است ایران مجبور به کار کردن با بانک درجه ۲ و درجه ۳ که وی از آنها به عنوان بانک‌های زیر پله‌ای یاد می‌کند،شود و در نتیجه پیوستن به کنوانسیون می تواند زمینه را برای تسهیل شرایط و کاهش هزینه مبادلات تجاری ایران فراهم آورد. کارشناسان معتقدند عدم پیوستن به ف‌ای‌تی‌اف هزینه‌های تجاری ایران را بسیار افزایش داده است.

در یک مورد سید کمال سیدعلی معاون اسبق بانک مرکزی میزان افزایش هزینه‌ها را بین ۱۵ تا ۲۵ درصد اعلام می‌کند و بهاالدین حسینی هاشمی مقام اسبق بانکی و کارشناسان اقتصادی این میزان را در محدوده ۱۵ درصد برآورد می‌کند. به این ترتیب پیوستن به کنوانسیون ف‌ای‌تی‌اف می تواند منجر به برقراری روابط بانکی ایران با نظام بانکی بین الملل گردد.در عین حال تسهیل مبادلات بانکی و کاهش فشار بر بازار ارز در عین کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری ایران نتیجه این اقدام خواهد بود.

کارشناسان معتقدند کاهش فشار بر بازار ارز اتفاقی است که در کوتاه مدت رخ می‌دهد و سایر پیش‌بینی‌ها از جمله کاهش هزینه مبادلات و برقراری روابط بانکی و اقداماتی است که در میان مدت به وقوع خواهد پیوست.

چراغ سبز آمریکا به برجام

از سوی دیگر با روی کار آمدن بایدن در آمریکا و استقرار وی در کاخ سفید پیش‌بینی می‌شود این کشور مذاکرات داخلی خود را برای بازگشت به برجام کلید بزند مواضع دولت آمریکا در خصوص بازگشت به برجام از زمان اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار داد. سیدکمال سیدعلی از جمله کارشناسانی است که معتقد است فارغ از موضع ایران در خصوص انجام مذاکرات جدید با آمریکا و جامعه جهانی این تصمیم آمریکا می‌تواند زمینه را برای کاهش فشار بر بازار ارز ایران فراهم آورد چرا که ریسک تجاری ایران کاهش یافته و شدت تحریم ها کم خواهد شد . در عین حال باید توجه داشت که این اتفاقات می‌تواند زمینه را برای افزایش بیشتر صادرات نفت و همچنین تسهیل صادرات غیر نفتی ایران فراهم آورد.

افزایش صادرات نفت و صادرات غیر نفتی

هرچند برخی منتقدان دولت پیش‌بینی صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز در سال آینده را پیشبینی خوشبینانه و غیر قابل تحققی ارزیابی می‌کنند اما رسانه‌های خارجی از افزایش محسوس صادرات نفت ایران حتی در دوره تحریم خبر داده اند . این بدان معناست که ایران با سبز شدن چراغ ها می تواند نسبت به بازپس‌گیری سرزمین‌های تجاری خود اقدام نماید. بیژن زنگنه که به منظور مذاکرات با وزیر انرژی روسیه به این کشور سفر کرده است در پاسخ به سوال خبرنگاران می گوید هنوز برای صحبت از زمان بازگشت ایران به بازار جهانی نفت زود است اما تحرکات دیپلماتیک ایران در وزارت نفت نشان می‌دهد ایران مهیا یه بازگشت به بازار جهانی نفت خواهد بود . در عین حال باید توجه داشت این تنها المانی نیست که بازار ارز را تحت تأثیر قرار می دهد چرا که رشد صادرات غیر نفتی ایران با تسهیل شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت سیاسی پیش بینی شده است.

آغاز پایان کرونا

حالا جهان آماده واکسیناسیون سراسری برای ریشه کن شدن بیماری همه گیر کرونا می‌شود. خبرهای رسیده نشان می‌دهد واکسن‌کرونا ایرانی نیز در راه است و بی‌تردید آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران نیز بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رونمایی از واکسن ایرانی کرونا نیز می تواند زمینه را برای بهبود شرایط اقتصادی فراهم نماید.

به این ترتیب ۵ عامل مثبت اعلام شده می‌توانند گواهی دهند که پیش‌بینی کاهش قیمت ارز در ماههای پیش رو تحقق پذیر خواهد بود و بهائی هر دلار در بازارهای ایران کاهشی محسوس نسبت به شرایط کنونی را تجربه می‌کند در شرایط فعلی در حالی هر دلار ۲۵ هزار و ۳۵۰ تومان است که در اوج افزایش قیمت نرخ این ارز در بازار تهران به ۳۲ هزار تومان نیز رسیده بود اما بازار تهران کم‌کم خود را آماده رویارویی با دلار ارزان‌تر می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....