تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 22:23
کد خبر : 39514

ایران پیشتاز افزایش نرخ ارز در بین ۳۰ اقتصاد مهم جهان

ایران پیشتاز افزایش نرخ ارز در بین ۳۰ اقتصاد مهم جهان

قیمت دلار در کشورهای «سویس، عربستان، امارات، تایلند، چین، کره و سنگاپور کمتر از ۲ درصد یا منفی»، «فیلیپین، منطقه یورو، ویتنام، انگلستان، چک، ژاپن، سوئد، بنگلادش، مالزی، عراق، لهستان، کانادا و استرالیا کمتر از ۳۰ درصد»، «شیلی، اندونزی، هند، مکزیک و پاکستان بین ۵۵ تا ۹۰ درصد»، «روسیه، نیجریه، مصر و برزیل بین۱۴۰ تا

قیمت دلار در کشورهای «سویس، عربستان، امارات، تایلند، چین، کره و سنگاپور کمتر از ۲ درصد یا منفی»، «فیلیپین، منطقه یورو، ویتنام، انگلستان، چک، ژاپن، سوئد، بنگلادش، مالزی، عراق، لهستان، کانادا و استرالیا کمتر از ۳۰ درصد»، «شیلی، اندونزی، هند، مکزیک و پاکستان بین ۵۵ تا ۹۰ درصد»، «روسیه، نیجریه، مصر و برزیل بین۱۴۰ تا ۲۰۰ درصد»، ترکیه ۳۸۰ درصد و ایران ۲۰۰۰ درصد در ۱۰ سال اخیر بالا رفته است. قیمت ارز در یک قرن قاجاریه (قرن نوزدهم میلادی) ۴۵۰ درصد و در نیم قرن پهلوی ۴۰۰ درصد افزایش یافت.

اقتصاددان: این که دولت، بانک مرکزی و گروهی فرصت طلب و رانت جو و عده ای اقتصادخوانده کم سواد وابسته به آنها از روند مستمر افزایش نرخ ارز (شوکهای ارزی) برای تولید و صادرات پشتیبانی می کنند، مغلطه و سفسطه ای است که هیچ وقت و هیچ جا مطرح نشده و در دستور کار قرار نگرفته است.

صادراتی که متکی به مابه التفاوت قیمتها و رانت قیمت ارز باشد همواره نیازمند افزایش نرخ ارز می باشد، چنان چه در سه سال گذشته تجربه شده است.

بهتر است کمی مبانی علمی را مد نظر قرار دهیم:

ایران از نیمه های دولت هشتم تا کنون دارای کمترین نسبت سرمایه گزاری به تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای خاورمیانه وشمال آفریقا بوده است.
آمریکا در دوره ترامپ با شعار نخست آمریکا با وضع تعرفه بر روی کالاهای استراتژیک، محدود کردن واردات از چین ومهمتر از همه کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها بویژه یورو علیرغم نامناسب بودن شرایط اقتصادی منطقه یورو وکنترل نوسان در حد بین ۱/۱۲ تا ۱/۲۲واردات را غیر اقتصادی وصادرات را رونق داد ونرخ بیکاری در پیش از همه گیری کرونا به کمترین میزان در چند دهه پس از جنگ جهانی دوم رساند
از میان ۱۰ بانک بزرگ سرمایه گزاری جهان که دارای گردش مالی بیشتر از ۱/۵ تریلیون در سال هستند ۶ تای آنها آمریکایی هستند این بانکها قیمت نفت، طلا، کمودیتیها وطبعا نرخ برابری ارزها را تعیین میکنند.
یک مثال کوچک اگر یکی از این بانکها از دولت آمریکا دستور سیاسی بگیرد وبه یک شعبه کوچک خود بگوید با ایران همانند اشغال شبه جزیره کریمه توسط روسیه عمل کنید ویک دلار آمریکا با ۴۰ هزار تومان تسعیر کنید بانک مرکزی ما چند ساعت میتواند مقاومت کند؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....