تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 11:42
کد خبر : 63549

ایران صادرات جو را ۱۵ درصد افزایش داد

ایران صادرات جو را ۱۵ درصد افزایش داد

 در بین ۱۰۰ کشور چهل و پنجم شدیم در حالی که ارزش جهانی جو صادراتی در ۲۰۲۰ بالغ بر هفت میلیارد دلار بوده، ایران با افزایش ۱۵ درصدی صادرات خود در جایگاه چهل و پنجم دنیا قرار گرفت. جو از جمله غلات پر مصرفی است که به عنوان یک ماده غذایی سنتی است که در

 در بین ۱۰۰ کشور چهل و پنجم شدیم

در حالی که ارزش جهانی جو صادراتی در ۲۰۲۰ بالغ بر هفت میلیارد دلار بوده، ایران با افزایش ۱۵ درصدی صادرات خود در جایگاه چهل و پنجم دنیا قرار گرفت.

جو از جمله غلات پر مصرفی است که به عنوان یک ماده غذایی سنتی است که در سوپ، خورش، نان و نوشیدنی استفاده می شود. همچنین این محصول به عنوان علوفه دامی شناخته شده است و جزو الزامات اساسی صنعت دام و طیور محسوب می شود و لذا بازار جهانی این محصول همیشه با نوسان قیمتی مواجه است.

بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی در سال ۲۰۲۰ فروش بین المللی حاصل از صادرات جو خام از همه کشورهای تأمین کننده بالغ بر ۷.۴ میلیارد دلار بوده است. به طور کلی، ارزش صادرات جو از سال ۲۰۱۶ که محموله های جو ۶.۲ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است، به طور متوسط ۲۰.۱ درصد برای همه کشورهای صادر کننده افزایش یافته است.

در حالیکه ارزش جهانی فروش جو صادراتی در سال ۲۰۲۰ از ۷ میلیارد دلار عبور کرد آمارها نشان می دهد افزایشی ۶ درصدی در این حوزه نسبت به ۲۰۱۹ به ثبت رسیده است

افزایش ۶ درصد فروش جهانی جو در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹
از سوی دیگر از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، صادرات جو فروخته شده در بازارهای بین المللی ۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارشات منتشر شده کشورهای «فرانسه، استرالیا، روسیه، اوکراین و کانادا» به عنوان ۵ صادر کننده برتر محصول جو بیش از ۶۲ درصد از کل جو صادراتی را در طول سال ۲۰۲۰ تولید کردند.

به عبارت دیگر فرانسه با رقم زدن صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار بیش از ۱۸ درصد از کل صادرات جو را در مدت نامبرده به خود اختصاص داده است این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده این کشور صادرات خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۰ درصد کاهش داده است.

کشور استرالیا نیز با انجام صادراتی به ارزش ۹۱۳ میلیون دلار در جایگاه دوم صادر کنندگان قرار گرفت و به این ترتیب سهمی به میزان ۱۲ درصد از این بازار را از آن خود کرد.

روسیه سومین صادر کننده بزرگ محصول جو
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،  همچنین روسیه به عنوان سومین صادر کننده بزرگ جو در ۲۰۲۰ صادراتی ۸۹۸  میلیون دلار به ثبت رساند و سهمی به میزان ۱۲ درصد از این بازار را گرفت. این در حالی است که اوکراین نیز با صادراتی به ارزش ۸۷۷ میلیون دلار و اختصاص دادن ۱۱ درصد از این بازار به خود در جایگاه چهارم دنیا جای گرفت.

از سوی دیگر بر اساس آمار منتشر شده کانادا نیز در این سال صادراتی به ارزش ۵۹۹ میلیون دلار رقم زد و به این ترتیب سهمی ۸ درصدی در این بازار داشت و جایگاه پنجم دنیا را کسب کرد.

بر اساس داده های منتشر شده ایران نیز در ۲۰۲۰ میزان فروش جو را در بازارهای بین المللی به میزان ۱۵ درصد افزایش داد

صادرات ۹۲ درصدی جو در جهان توسط ۱۵ کشور برتر
اگرچه در سال ۲۰۲۰ برخی کشورهای مثل قزاقستان به میزان ۴۱ درصد، آرژانتین ۳۷ درصد و انگلستان ۱۶ درصد فروش حو صادراتی خود را کاهش دادند اما در این میان برخی کشورهای بودند که میزان فروش خود را افزایش دادند. از جمله این کشورهای می توان به سوئد اشاره کرد که فروش جو را به میزان ۸۵ درصد افزایش داد. همچنین در مدت نامبرده کشور مجارستان ۷۱ درصد، آلمان ۵۵ درصد و جمهوری چک بیش از ۳۶ درصد صادرات خود را افزایش داد. در این میان نام ایران نیز به عنوان کشورهایی که میزان فروش جو را نسبت به ۲۰۱۹ افزایش داده اند دیده می شود. بر اساس داده های منتشر شده ایران نیز در ۲۰۲۰ میزان فروش جو را در بازارهای بین المللی به میزان ۱۵ درصد افزایش داده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده کشورهای «آلمان، آرژانتین، بریتانیا، رومانی، قزاقستان، دانمارک، مجارستان، سوئد، لیتوانی و جمهوری چک» نیز به  ترتیب در جایگاه ششم تا پانزدهم صادر کنندگان برتر محصول جو در ۲۰۲۰ قرار گرفته اند. به این ترتیب ۱۵ کشور نامبرده شده بیش از ۹۲ درصد جو جهانی صادر شده را در سال ۲۰۲۰ حمل کردند.

ایران با انجام  صادراتی به ارزش ۶۳۶ هزار دلار در جایگاه ۴۵ صادرکنندگان محصول جو در دنیا قرار گرفت

جایگاه ۳۶ ترکیه در صادرات جو در ۲۰۲۰| جایگاه چهل و پنجم دنیا به ایران رسید
بر اساس این گزارشات، کشور ترکیه نیز با به ثبت رساندن صادراتی به ارزش ۲ میلیون دلار در جایگاه ۳۶ دنیا قرار گرفت در حالی که ایران با رقم زدن صادراتی به ارزش ۶۳۶ هزار دلار در جایگاه ۴۵ دنیا در بین ۱۰۰ کشور برتر صادر کننده محصول جو در ۲۰۲۰ قرار گرفت.

کشورهای اروپایی بیش از سه چهارم صادرات جو را از آنِ خود کردند| آسیا در جایگاه پنجم قرار گرفت
در بخش دیگری به بحث صادرکنندگان محصول جو از منظر قاره ای پرداخته شده است که بر این اساس تامین کنندگان در اروپا بالاترین ارزش جو صادراتی را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۵.۱ میلیارد دلار رقم زدند. به عبارت ساده تر کشورهای اروپایی بیش از سه چهارم (۶۹.۴ درصد) از کل صادرات محصول جو را در بازارهای بین المللی فروختند.

در رتبه دوم نیز صادرکنندگان اقیانوسیه با بیش از ۱۲ درصد سهم قرار گرفتند و پس از آن نیز آمریکای شمالی در جایگاه سوم قرار گرفت. همچنین آمریکای لاتین با ۶ درصد سهم، قاره آسیا با ۳.۳ درصد سهم و آفریقا با ۰.۰۴ درصد سهم در جایگاه های بعدی صادر کنندگان از منظر قاره ای قرار گرفتند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....