تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 15:33
کد خبر : 113143

ایران در جایگاه هفدهم تولیدگندم

ایران در جایگاه هفدهم تولیدگندم

درحالی که برآورد می شود در سال ۲۰۲۳ تولید جهانی گندم به بیش از ۷۸۳میلیون تن برسد، آمار فائو نشان می دهد ایران در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ هفدهمین تولیدکننده بوده است.  در حالی که بازار جهانی غلات تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ به وضعیت بحرانی رسید و نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کرد، بسیاری

درحالی که برآورد می شود در سال ۲۰۲۳ تولید جهانی گندم به بیش از ۷۸۳میلیون تن برسد، آمار فائو نشان می دهد ایران در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ هفدهمین تولیدکننده بوده است.

 در حالی که بازار جهانی غلات تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ به وضعیت بحرانی رسید و نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کرد، بسیاری از کشورها به دنبال افزایش کشت و تولید گندم و دیگر غلات هستند. با این وجود سازمان های ذیربط همچون فائو تولید جهانی گندم را در ۲۰۲۲-۲۰۲۳ حدود ۷۸۳.۹ میلیون تن برآورد کرده اند. به عبارت دیگر برآورد می شود میزان تولید جهانی گندم نسبت به سال زراعی قبل ۰.۵درصد افزایش یابد.

۶۵درصد از بازار جهانی گندم دست چین، هند، روسیه، ایالات متحده و فرانسه است

از سوی دیگر در حالی که در سال ۲۰۲۲ عرضه گندم به دلیل آب و هوای خشک مداوم در کشورهای مهم تولیدکننده از جمله اروپا و ایالات متحده و همچنین جنگ روسیه و اوکراین محدود شده بود پیش بینی می شود صادرات این محصول در سال میلادی جاری افزایش یابد و همچنین کشورهایی همچون چین، هند، کشورهای خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نیز به واردات گندم از این کشورها متکی خواهند بود.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   همچنین در بحث تولید گندم پنج کشور برتر تولیدکننده که بیش از ۶۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارند در پنج سال گذشته بیش از ۰.۴۶ درصد به طور میانگین تولید را افزایش داده اند.

به عبارت ساده تر بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان فائو کشورهای «چین، هند، روسیه، ایالات متحده و فرانسه» پنج تولیدکننده برتر محصول گندم هستند. به طوری که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ چین تولیدی حدود ۱۳۷میلیون تن داشته است و در جایگاه اول تولید قرار گرفته است. از سوی دیگر در مدت نامبرده با تولید حدود ۱۱۰ میلیون تن دومین تولید کننده گندم است و پس از آن نیز کشور روسیه با تولید ۷۶میلیون تن در رتبه سوم جای دارد.

ایران در جایگاه هفدهم تولید گندم

در این گزارش فائو همچنین آمده است ایالات متحده نیز با تولید حدود ۴۵ میلیون تن و فرانسه با ۶۵ میلیون تن در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارد. همچنین داده های آماری فائو نشان می دهد: در مدت نامبرده بعد از ۵کشور مذکور کشورهای «اوکراین با ۳۲میلیون تن، استرالیا با حدود ۳۲ میلیون تن و پاکستان با ۲۷ میلیون تن «نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین بر اساس گزارش فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران نیز در رتبه هفدهم تولید قرار دارد.

نکته جالب توجه اینکه تنها حدود ۶۷ درصد از کل مقدار گندم کشت شده در سراسر جهان برای مصرف انسان استفاده می شود و مابقی برای تهیه خوراک و نشاسته گندم استفاده می شود. از سوی دیگر از کل تولید جهانی گندم، ۷۲ درصد به آرد تبدیل می‌ شود و سپس برای تولید محصولاتی مانند نان و شیرینی ‌ها و همچنین گلوتن، پروتئین و نشاسته استفاده می‌ شود. همچنین حدود ۲۸ درصد گندم به صورت خرده، جوانه و سبوس آسیاب می شود و تنها ۵ درصد از گندم جهان به نشاسته گندم تبدیل می شود.

از سوی دیگر در بحث صادرات گندم در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز داده های فائو نشان می دهد کشور روسیه بیش از ۲۷میلیون تن از این محصول راهی بازارهای صادراتی کرده و برترین صادر کننده گندم است. پس از آن نیز کشورهای استرالیا با ۲۵ میلیون تن، ایالات متحده با ۲۴ میلیون تن، کانادا با ۲۱ میلیون تن و اوکراین با ۱۹ میلیون تن دومین تا پنجمین صادر کننده گندم به بازارهای جهانی است.

داده های فائو همچنین حاکی از این است که در بخش واردات گندم نیز کشور اندونزی بیش از ۱۱ میلیون تن گندم خریداری کرده و بزرگترین وارد کننده این محصول محسوب می شود. همچنین کشورهای چین با وارد کردن حدود ۱۰میلیون تن، ترکیه با حدود ۹میلیون تن، الجزایر با حدود ۸ میلیون تن، ایتالیا با بیش از ۷ میلیون تن و ایران با وارد کردن ۷ میلیون تن در جایگاه های بعدی واردات گندم قرار دارد. به این ترتیب در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران ششمین وارد کننده گندم بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....