تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 شهریور 1401 - 20:47
کد خبر : 99827

ایرادات بهارستان نشین‌ها به آیین نامه دولت درباره واردات خودرو

ایرادات بهارستان نشین‌ها به آیین نامه دولت درباره واردات خودرو

ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هم نتوانست نمایندگان معترض به ممنوعیت واردات خودرو را راضی کند، بطوریکه امروز یکی از اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس آیین نامه ابلاغی را مغایر با روح قانون مصوب مجلس می داند. اقتصاددان: نامشخص بودن تعرفه واردات خودرو یکی از مهمترین ایراداتی است که بسیاری به آیین نامه ابلاغی

ابلاغ آیین نامه واردات خودرو هم نتوانست نمایندگان معترض به ممنوعیت واردات خودرو را راضی کند، بطوریکه امروز یکی از اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس آیین نامه ابلاغی را مغایر با روح قانون مصوب مجلس می داند.

اقتصاددان: نامشخص بودن تعرفه واردات خودرو یکی از مهمترین ایراداتی است که بسیاری به آیین نامه ابلاغی وزارت صمت وارد می کنند و معتقدند که این آیین نامه نمی تواند انحصار در بازار را از بین ببرد. در این خصوص لطف‌اله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو با روح قانون مصوب مجلس مغایرت دارد می گوید: این قانون با هدف تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و کاهش قیمت به تصویب رسید که آیین‌نامه مربوطه وزارت صمت با آن مغایرت دارد.

لطف‌اله سیاه‌کلی در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ آیین نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت، گفت: این آیین نامه با تمام فرازها و فرودها به تصویب رسید و متاسفانه علیرغم پیگیری ها برای همکاری با مجلس، این کار صورت نگرفت حتی بنده چند بار مراجعه و با مسئولان در این خصوص صحبت کرده بودم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات این آیین نامه تصریح کرد: در این آیین نامه خودرو زیر ۲۰ هزار دلار تعریف شده در حالی که باید ۲۵ هزار دلار می شد از سوی دیگر قرار است بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار و ۲۰ درصد آن نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد چرا که امروز در کشور به خودروهای ویژه کمک‌دار برای عملیات های راهسازی، عمرانی، معدنی و غیره نیاز داشته که در حال حاضر خودروهای مناسب این کار وجود ندارد و از سال ۲۰۱۴ به بعد نیز چنین خودرویی وارد نشده است. حتی مدل ۲۰۱۴ نیز با قیمتی ۲۰ برابر قیمت واقعی در داخل معامله شده که نوعی بی توجهی محسوب می شود.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود خودروهای زیر ۲۵ هزار دلار، حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد تعرفه داشته باشند که در حال حاضر شناور شده است و میزان آن مشخص نیست لذا تصور کنید خودروی ۲۰ هزار دلاری با ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تعرفه به گونه ای می شود که باید پراید بخریم که مقرون به صرفه تر است. چرا مردم باید خودرویی را بخرند که در واقع ۴۰۰ میلیون تومان است اما به قیمت ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به فروش می رسد.

سیاهکلی با اشاره به ایراد دیگری که به این آیین نامه وزارت صنعت وارد است، عنوان کرد: در این آیین نامه آمده که باید هماهنگی با تولیدکنندگان وجود داشته باشد که این انحصار در بازار ایجاد می کند در حالی که وارد کننده و تولیدکننده دو قشر جدا هستند و به هم ربطی ندارند. بزرگ ترین مشکل ما انحصار بازار خودرو در اختیار ۲ تولیدکننده است که اگر دوباره واردات را به آنها گره بزنیم فایده ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین با اشاره به اهمیت تنظیم بازار افزود: اگر با این شیوه پیش برویم باید ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم که تأثیری بر تنظیم بازار ندارد بلکه باید بالای صد هزار تا ۱۵۰ هزار خودرو وارد کنیم که در بازار تأثیر داشته باشد البته این میزان در تولید تأثیر ندارد چرا که کشور ما در سال به بیش یک و نیم میلیون خودرو نیاز دارد و ما حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو تولید می کنیم بنابراین هرچه تولید افزایش یابد باز هم تقاضا در جامعه وجود دارد.

وی در ادامه خطاب به هیأت تطبیق مصوبات با قوانین مجلس درخواست کرد که به روح قانون دقت شود و یادآور شد: قانون دارای جسم و روح است و ما اکثر مواقع جسم قانون را رعایت می کنیم و می گوییم آیین نامه خلاف قانون نیست اما روح قانون هم مهم است که در اینجا روح قانون برای تنظیم بازار، پاسخگویی به نیاز جامعه، ارتقای تولید داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت، کاهش قیمت و غیره بود که اگر آیین نامه اینها را رعایت نکند بهتر است که نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به عرضه خودروها در بورس کالا، خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید سامانه های عرضه خود را اصلاح می کرد که نکرد و به سراغ بورس رفت که این نقص در کار وزارتخانه است چرا که بورس محل خُرده فروشی نبوده و محل عمده فروشی است و در هیچ کجای دنیا خودرو را در بورس به فروش نمی رسانند. اینگونه جایگاه بورس نیز جابجا شده و به آن لطمه می زنیم. از این رو تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم نخواند، بورس و قرعه کشی صرفا یک مسکّن بوده و مسأله را حل نمی کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....