تاریخ انتشار : دوشنبه 9 خرداد 1401 - 12:58
کد خبر : 89521

ایجاد یک محیط تجاری بازار محور

ایجاد یک محیط تجاری بازار محور

اخیرا مقامات چینی در موقعیت‌های متعددی بر این تعهد تاکید کرده‌اند که به حفظ سیاست سطح بالای گشایش اقتصادی ادامه خواهند داد و همچنان انگیزه‌های لازم برای رشد اقتصاد منطقه‌ای و ثبات جهانی را فراهم خواهند کرد. جامعه بین‌المللی اذعان کرده که چین به ایجاد یک محیط تجاری بازار محور قانونمدارِ بین‌المللی ادامه می‌هد، پیمان

اخیرا مقامات چینی در موقعیت‌های متعددی بر این تعهد تاکید کرده‌اند که به حفظ سیاست سطح بالای گشایش اقتصادی ادامه خواهند داد و همچنان انگیزه‌های لازم برای رشد اقتصاد منطقه‌ای و ثبات جهانی را فراهم خواهند کرد. جامعه بین‌المللی اذعان کرده که چین به ایجاد یک محیط تجاری بازار محور قانونمدارِ بین‌المللی ادامه می‌هد، پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP) را در سطح بالایی اجرا می‌کند، ساخت مشترک و سطح بالای ابتکار «کمربند و جاده» را ارتقا می‌بخشد، فرصت‌های بیشتری برای جامعه کسب و کارهای جهانی و فرصت‌های سرمایه گذاری فراهم می‌نماید.

آهنگ رشد گشایش اقتصادی سرعت می‌گیرد

چین در سال‌های اخیر بر توسعه فعال و سطح بالای سیاست گشایش اقتصادی خود تاکید کرده است.

ارزیابی محیط تجاری و کسب و کار چین توسط شرکت‌های داخلی و خارجی حاکی از یک روند رو به بالای سالانه است. روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت طی دو سال گذشته،‌ چین گام بزرگی در جهت گشایش بازارهای مالی خود سوی شرکت‌های جهانی برداشته است.

محدودیت سهام‌های خارجی در بازار مالی برداشته شده است. شرکت‌های مالی «جی پی مورگان چیس» و «گلدمن ساکس» از این فرصت استفاده کرده و کنترل شرکت‌های خود در چین را به دست گرفته‌اند. شرکت مالی «مورگان استنلی» سهام خود را به ۹۰ درصد افزایش داده است. حالا که این شرکت‌ها سودده شده آنها می‌توانند مجوز بگیرند تا کسب و کار خود در چین مانند شعبه‌های تجاری را توسعه دهند.

«خبرگزاری ماهواره‌ای روسیه» به نقل از کارشناسان نوشت که آهنگِ سیاست گشایش مالی چین در حال سرعت گرفتن است. درسال‌های اخیر بخش‌های بانکداری، اوراق بهادار و بیمه محدودیت‌های خود برای سرمایه گذاری‌های خارجی را کاهش داده‌اند.

این اقدام در راستای روند عمومی جهانی سازی اقتصاد است و همچنین فرصت‌های توسعه برای سرمایه‌های خارجی فراهم می‌کند زیرا چین در حال حاضر یک قدرت مالی جهانی و با داشتن دومین بازار سهام بزرگ جهان، بازار اوراق قرضه و بازار بیمه، پتانسیل توسعه آن در آینده نسبتا واضح و شفاف است. علاوه بر این، صنعت تولید چین به خوبی توسعه یافته و با ظرفیت توسعه کافی، اقتصاد واقعی فرصت بیشتری برای توسعه در اختیار دارد.

بازار مالی چین  در مقایسه با کشورهای توسعه یافته غربی،‌ محل سرمایه گذاری بسیار خوبی است (حتی یک محیط سرمایه  گذاری نسبتا امن به حساب می‌آید) و تمایل سرمایه‌های خارجی برای ورود به بازار مالی چین نیز بسیار شدید است.

چین به ترویج ساخت مشترک و سطح بالای ابتکار «کمربند و جاده» ادامه می‌دهد. بر اساس گزارشی که وب سایت هندی «اکونومیک تایمز» منتشر کرد،‌ در نشست اخیر چین-آفریقا، چین پیشنهاد مشارکت بخش خصوصی در ساخت مشترک ابتکار «کمربند و جاده» را مطرح کرد که سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساخت و تولید در قاره غنی از منابع آفریقا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش،‌ چین کسب و کارها را ترغیب می‌کند تا طی سه سال آینده دستکم ۱۰ میلیارد دلار در آفریقا سرمایه گذاری کنند به ویژه در زمینه‌های تولید،‌ کشاورزی، اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتالی.

فرصت‌های خوب در حال چشمک زدن هستند

سیاست گشایش اقتصادی سطح بالای چین فرصت‌های بازاری بیشتر، فرصت‌های سرمایه گذاری و فرصت‌های رشد برای جامعه کسب و کارهای جهانی فراهم کرده است.

گزارش‌های «اتاق بازرگانی آلمان» و «اتاق بازرگانی آمریکا» در چین نشان می‌دهند که ۷۱ درصد شرکت‌های با سرمایه آلمانی و دو سوم شرکت‌های با سرمایه آمریکایی خواستار افزایش سرمایه گذاری خود در چین هستند؛ بسیاری از بانک‌های سرمایه گذاری بین‌المللی از جمله «گلدمن ساکس گروپ» و «جی پی مورگان چیس» تصمیم به ارتقای طرح‌های بلندپروازانه خود در شانگهای گرفته‌اند. مجموعه‌ای از داده‌ها و حقایق درباره افزایش سرمایه گذاری خارجی در چین به مثابه رای اعتماد شرکت‌های خارجی به اقتصاد چین و منعکس کننده مهر تایید آنها بر دستاوردهای گذشته اقتصاد چین و ثبات و عمق آن است.

نشریه آلمانی «هاندلزبلات» اخیرا با انتشار مقاله‌ای از کشورهای غربی خواست با چین همکاری کنند. این مقاله تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۵۰ بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به ۴۰ تریلیون دلار سرمایه گذاری زیرساخت نیاز خواهند داشت که یک فرصت برد-برد هم برای داخل و هم برای جهان محسوب می‌شود.

مقاله‌ای هم که در وب سایت «دیپلمات» منتشر شده تاکید می‌کند شرکت‌های چند ملیتی باید اهمیت زیادی به بازار چین بدهند و یک زنجیره توسعه جهانی برد-برد ایجاد کنند.

شرکت‌های چندملیتی باید از منابع و تجربه عملیاتی خود در بازار جهانی استفاده کنند تا ایجاد زیرساخت‌ها در کشورهای مسیر ابتکار «کمربند و جاده» را تعمیق بخشیده، از محیط تجاری بهره مطلوب برده و از فرصت بازارهای آینده استفاده کنند.

شرکت‌های چند ملیتی همچنین باید از فرصت بین‌المللی شدن یوان چین بهره ببرند، ریسک‌های انتقال و پوشش خود در برخی بازارها کاهش داده و به طور کامل از سود ناشی از ابتکار «کمربند و جاده» لذت ببرند.

«لی هسین لونگ» نخست وزیر سنگاپور نیز در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه ژاپنی «نیکی» گفت که چین فعالانه در حال مشارکت در امور منطقه آسیا-اقیانوسیه است و همچنین ابتکار «کمربند و جاده» و ابتکار «توسعه جهانی» را مطرح کرده است. به اعتقاد وی فرصت‌ها و بازارهایی در چین وجود دارند و کشورها نمی‌توانند بدون چین به کسب و کار بپردازند.

سودهای هنگفتی آزاد می‌شود

با توجه به دشواری‌های کنونی اقتصاد جهانی، سودی که از توسعه چین آزاد می‌شود، بسیار مهم و حیاتی است. طبق روزنامه سوئیسی «گلیمپس» گردهمایی امسالِ «مجمع جهانی اقتصاد» را می‌توان یک «نشست بحران» توصیف کرد.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که شرایط کنونی اقتصاد جهان با یک «فاجعه بالقوه» روبروست. عملکرد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان قابل توجه است.

«بورگه برنده» رئیس مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرد که طی ۱۰ سال گذشته، میزان کمک اقتصاد چین به رشد اقتصاد جهانی حدود ۳۰ درصد باقی مانده است. چین کمک‌های بسیار بزرگی به رشد اقتصادی جهان کرده و رشد پایدار اقتصاد چین از اهمیت بسزایی برای احیای اقتصاد جهانی برخوردار است.

بیانیه اخیر چین مبنی بر پایبندی به تداوم سیاست سطح بالای گشایش اقتصادی انگیزه و شور و نشاط به اقتصاد جهان تزریق کرده است. روزنامه «وال استریت ژورنال» با اشاره به یک مطالعه گزارش داد که چین در حال سرمایه گذاری سنگینی در سیاست صنعتی است. طی سال‌های اخیر سیاست صنعتی دولت چین بلندپروازنه‌تر شده و تمرکز آن از همگام شدن با غرب در حوزه فناوری به تلاش برای توسعه صنایع نوآورانه داخلی مانند خودروهای برقی و هوش مصنوعی تغییر کرده است.

«ما کِه» رئیس «بانک توسعه جدید» گفت کارشناسان همواره روی سهم بزرگ اقتصاد چین حساب باز می‌کنند و حالا چین در حال پیشرفت قابل توجه در فناوری و توجه بیشتر به موضوعاتی مانند مالکیت معنوی است. چین یک مقصد نویدبخش برای دنبال کردن نوآوری و توسعه است.

همانگونه که «عبدالعزیر الشبانی» کارشناسِ حوزه چینِ عربستان سعودی به آن اشاره کرده توسعه مداوم سیاست گشایش چین اهمیت فراوانی برای افزایش اعتماد در اقتصاد جهان دارد و نیروی‌ مهمی برای بازیابی تجارت و سرمایه گذاری جهانی فراهم می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....