تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 - 14:34
کد خبر : 107040

اگر مسئولیت به اهلش سپرده نشود عدالت محقق نمی‌شود

اگر مسئولیت به اهلش سپرده نشود عدالت محقق نمی‌شود

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه با دعوت همه به تقوای الهی گفت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن و پیامبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار تبیین کردند، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت است. وی افزود: مقامات و مدیران کشور اگر در کشور مصر

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه با دعوت همه به تقوای الهی گفت: بدون تردید گام برداشتن در مسیری که قرآن و پیامبر اسلام و اهل بیت آن بزرگوار تبیین کردند، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت است.
وی افزود: مقامات و مدیران کشور اگر در کشور مصر فردی بود که به اندازه پر کاهی توانایی و قدرتش برای رهبری و استانداری مصر بالاتر بود، قطعا علی(ع) او را منصوب می کرد؛ مساله خطیر است. بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می گردد. حضرت علی (ع)در مورد مالک این جمله بلند را دارد که مالک در کنار من جایگاهی دارد که من در کنار پیامبر اسلام داشتم لذا او را انتخاب کردم.
وی تاکید کرد: شایسته سالاری در نظام دینی به دو اصل تقوا و امانت داری و رعایت بیت المال و حقوق مردم و حقوق عامه و دیگری دانش و علم و تخصص و قدرت مدیریت باز می گردد. سمت های کلیدی در کشور را باید به دست کسانی بسپاریم که امین باشند و حقوق شما را پاس دارند و دغدغه مدیریت منابع کشور را عالمانه داشته باشند و از تخصص لازم بهره مند باشند. لذا مردم سالاری و دین باهم پیوند خوردند و جریان قدرتمندی که امروز روبروی امریکا ایستاده تکیه گاهش بعد از خداوند، ملت های مسلما است لذا مساله مردم سالاری اصل مهمی در تفکر دینی است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا،  وی افزود: یکی از مهمترین اصول مدیریت وحیانی، مدیریت دانش بنیان است و هر مقام و مسئولی در کشور که تلاش لازم را برای رسیدن به راهکار درست مبتنی بر دانش مبذول ندارد و تصمیم نگیرد در پیشگاه خدا مسئول است، لذا تصمیمات در نگاه قران کریم باید دانش پایه باشد و ما در این حوزه با افق های مورد نظر فاصله داریم. چرا دانشگاه در خدمت مدیریت کشور نیست؟ چرا حوزه، نقشه راه حرکت را تعریف نمی کند؟ هم دانشگاهیان و حوزویان و هم مسولان باید پاسخ دهند. باید دستگاه حکمرانی به دانشگاه و حوزه فشار آورد.
وی تاکید کرد: دفاع مقدس به دلیل سپردن مسئولیت ها به اهلش قله اقتدار ایران شد .اگر مسئولیت ها به اهلش سپرده نشود، عدالت در جامعه قطعا محقق نخواهد شد.
ابوترابی فرد ادامه داد: این چه رفتاری است که برای رسیدن به هر سمتی راه میفتند و تماس می گیرند و برای رسیدن به قدرت لابی می کنند، این موضوع با اندیشه دینی سازگار نیست لذا باید بدنبال شایستگان رفت.
وی ادامه داد: عدالت خواهی و عدالت گستری هم مهم است و این مسئولیت خطیر برعهده همه ماست.
وی تاکید کرد: رشد و تعالی و پیشرفت و ساخت یک کشور مدرن و ارتقای رفاه عمومی در مدار نظام تعلیم و تربیت و نظام فرهنگی کشور است. باید مردم از نظر اخلاق و مبانی اعتقادی و بینش و دانش به سوی قله ها حرکت کنند.
ابوترابی فرد ادامه داد: ما در ۴ دهه گذشته قدم های بلندی برداشتیم و دانشگاه تهران ظرفیت متراکم علمی را دارد و بدنه دانشگاه که تحلیل گران غربی فکر می کردند با نظام دینی فاصله می گیرد، ولی امروز در کنار نظام اسلامی است. بدیهی است در هر جامعه ای افرادی هستند که با متدینین فکری و اخلاقی همراه نباشند که ما دغدغه آنها را هم داریم و آنها فرزندان ما هستند. ما باید راه را برای حرکت رو به تعالی اقشار جامعه هموار کنیم. ما باید بگونه ای حرکت کنیم که اکثریت بدنه جامعه را در کنار ارزش های انقلابی و اسلامی داشته باشیم. اگر کاستی هست در رفتار امثال حقیر است و ما باید حرکت های خود را اصلاح کنیم لذا تعلیم و تربیت پایه حرکت جامعه است.
ابوترابی فرد در خطبه های دوم نماز جمعه گفت: امسال سومین پاییز خشک تهران سپری می شود. مخازن سدهای تهران ۳۵۲ میلیون مترمکعب است که نسبت به سال قبل کاهش ۱۸ درصدی را دارد. نزدیک یک پنجم ذخایر کاهش یافته است. آیا مصرف ما هم به این میزان کاهش پیدا کرده است؟ در تهران روزانه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب اب شرب مصرف می شود، در هیچ جامعه ای این مصرف نیست.
وی ادامه داد: مهمتربن تهدیدی که کشور ما را رویاروی خود قرار داده اصل اسراف است . این موضوع از مساله تورم به مراتب مهمتر است و مایه این مصرف غیرعقلایی است. باید نظام مدیریت و مردم به اقناع برسند. رسانه ملی همه برنامه ها را تعطیل کند و به تبیین زیان های این اسراف بپردازد تا یک گفتمان ملی شکل گیرد. خدا شاهده امروز دیر است و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما به این بیماری نهادینه شده باز می گردد.
وی تاکید کرد: اگر می بینید در برابر امپراتوری رسانه ای و جنگ ترکیبی گستاخانه نطام سلطه می توانیم مسیر امنیت و حرکت نظام را هموار کنیم، در سایه بیداری و آگاهی ملت و دانشگاهیان و دانشجویان و جوانان و نیروهای مقتدری است که در خدمت نظام تلاش می کنند.
وی با تبریک ساخت موشک بالستیک و تشکر از رییس قوه قضاییه گفت: رییس دستگاه قضا گفته که هر کس هر ابهام و سوال و انتقاد و اعتراضی دارد در خدمت آنها هستیم ، احسنت باید گفت زیرا این مطالبه مردم است و مطالبه مردم این است که مسئولین باید پاسخگو باشند و نقد واعتراض را بشنوند.
وی تاکید کرد: انتقاد و اعتراض را می پذیریم و اگر جایی لازم باشد در مورد اشتباهی که انجام داده ایم اصلاحاتی انجام دهیم، حتما انجام می دهیم.

ابوترابی فرد افزود: لازمه مدیریت و حکمرانی ان است که انسان هم خطا کند.
وی در ادامه خطاب به رییس دستگاه قضا درخواست کرد که قانون اساسی یکی از وظایف مهم را برعهده دستگاه قضا قرار داده و آن هم پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و احیای حقوق عامه است که رییس دستگاه قضا و قوه قضاییه مسئول تحقق بخشیدن به عدالت هستند. قانون تصریح دارد در موارد تضییع حقوق عامه، دادستان کل کشور بعنوان شاکی و مدعی العموم باید مستقیما ورود کند، لذا خواهش داریم این مسئولیت را جدی تر مدنظر قرار دهید.
وی افزود: در ارتباط با حوادث اخیر مردم بدانند شیعه و اهل سنت در سراسر کشور با هم پیوند خورده اند و بدانند که اگر بر آنها کمترین ستمی رفت، قوه قضاییه مقتدر در کنار آنان است. ایران کشور متحد است من در راهپیمایی ۲۲ بهمن در همه مراکز استان ها سخنرانی کردم و حضور مردم در سیستان و بلوچستان و استان های مرزی پرشورتر از نقاط دیگر بوده است. اینکه نظام با اقتدار ایستاده، هزاران نفر از سپاه و نیروی انتظامی در استان های مرزی شهروندان کرد و بلوچ هستند که بازوان نظام اند و آنها را باید حفظ کرد و حفظ شده اند و توطئه ها را خنثی کرد.
وی در پایان از تلاش نیروهای امنیتی در دستگیری عاملان شهادت زنان و مردان در شاه چراغ تشکر کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....