تاریخ انتشار : دوشنبه 4 فروردین 1399 - 22:49
کد خبر : 7144

اگر رعایت نکنیم: پیش‌بینی تکان‌دهنده از احتمال مرگ سه و نیم میلیون ایرانی بر اثر شیوع کرونا

اگر رعایت نکنیم: پیش‌بینی تکان‌دهنده از احتمال مرگ سه و نیم میلیون ایرانی بر اثر شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا که در ایران از شهر قم شروع شد به سرعت کل کشور را فراگرفته و تبدیل به یک پدیده اپیدمیک شده است. دولت از ابتدای ورود کرونا به کشور تاکنون دچار نوعی سردرگمی در کنترل این بیماری و رساندن صدمه‌های آن به حداقل بوده است. مردم هم همکاری‌های لازم را برای پیشگیری

شیوع ویروس کرونا که در ایران از شهر قم شروع شد به سرعت کل کشور را فراگرفته و تبدیل به یک پدیده اپیدمیک شده است. دولت از ابتدای ورود کرونا به کشور تاکنون دچار نوعی سردرگمی در کنترل این بیماری و رساندن صدمه‌های آن به حداقل بوده است. مردم هم همکاری‌های لازم را برای پیشگیری از شیوع انجام نمی‌دهد. اخیرا تحقیقی در رسانه‌ها مطرح شده که مدعی است، اگر مردم همکاری نکنند احتمال مرگ سه و نیم میلیون ایرانی بر اثر شیوع کرونا وجود دارد.

به گزارش فرارو؛ مهمترین راه برای کنترل ویروس کرونا کاستن از سطح تعامل و برخورد مردم با یکدیگر است. پیشگیری از شکل‌گیری اجتماعات، سفر‌های و حضور مردم در کوچه و خیابان بیشترین تاثیر را در کاهش افراد مبتلا دارد. راهکار دولت در این باره تاکنون بیشتر توصیه‌ای و تبلیغاتی بوده است. دولت توصیه می‌کند که مردم در خانه هایشان بمانند، اما به نظر می‌رسد این راهکار نتیجه نداده است و مردم خیلی توصیه پذیر نیستند.

شیوع ویروس کرونا تاکنون باعث شده که کشور‌هایی همچون ایتالیا و فرانسه اعلام قرنطینه کنند و بسیاری از کشور‌های جهان نیز مقرارت سفت و سختی در این باره اعمال کرده اند. در ایران نیز جدای از فعالیت‌های تبلغیاتی و توصیه‌های دولتی، در ورودی شهر‌های تب مسافران برای کنترل بیماری سنجیده می‌شود. از طرف دیگر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، اما مراکز دولتی و ادارات همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. دولت توصیه به دورکاری کرده است، با این حال بسیاری از مشاغل امکان دورکاری ندارند.

از طرف دیگر با فرارسیدن تعطیلات نوروز آغاز سال جدید بسیاری از مردم با حضور در خیابان و بازار دست به خرید عید می‌زنند و یا اینکه عزم سفر کرده اند. این روز‌ها ترافیک به جاده‌ها بازگشته است.

رفتار توصیه‌ای دولت انتقاد‌های فراوانی در پی داشته است. منتقدان می‌گویند دولت باید قاطع‌تر عمل می‌کرد و با رویکردی نظامی و اعمال مقررات عبور و مرور و نهایتا قرنطینه مانع از حضور مردم در خیابان‌ها و سفر‌های غیر ضروری آن‌ها می‌شد. با این حال دولت این استدلال را نمی‌پذیرد و به ویژه رییس جمهور تاکید می‌کند که خبری از قرنطینه نیست.

حالا اخیرا سه سناریو از سوی یکی از استاد برجسته دانشگاه شریف درباره احتمالات شیوع کرونا خبرساز شده است.

دکتر علینقی مشایخی چهره ماندگار مدیریت و استاد برجسته دانشگاه شریف با استفاده از متدولوژی پویایی‌شناسی سیستم‌ها، که توان بسیار خوبی در شبیه‌سازی پدیده‌های اپیدمیکی مثل کرونا دارد اقدام به شبیه‌سازی این پدیده کرده و نسخه مقدماتی آن را منتشر کرده است.

در این تحقیق اپیدمی ویروس کرونا در سه سناریو خوشبینانه، وضعیت میانه و حالت بدبیانه بررسی شده است.

حالت اول: حالت ایده‌آل
در این حالت فرض شده که یا مردم بسیار فهیم‌اند و یا حاکمیت با قوه قهریه وارد می‌شود و در نتیجه حجم ارتباطات مردم ۸۰ درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این در همین ارتباطات محدود با رعایت شدید اصول بهداشتی نرخ سرایت ۶۵درصد کاهش یابد.

در این حالت مدل نشان می‌دهد که تعداد بیماران در روز چهل‌ام شیوع (تقریبا اوایل فروردین) به حداکثر خود یعنی ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد (نقطه اوج نمودار). در این حالت تقریبا ۱۲ هزار نفر تا پایان بحران جان خود را از دست خواهند داد.

حالت دوم: عدم توجه به کاهش ارتباطات
در این حالت فرض شده است که رعایت بهداشت به اندازه حالت قبل باشد، اما فقط پنجاه درصد ارتباطات کاهش یابد (تقریبا مشابه وضعیت فعلی). در این حالت مدل نشان می‌دهد در روز ۵۰ام شیوع تعداد بیماران به نقطه اوج خود یعنی ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. در این سناریو ۱۱۰ هزار نفر تا پایان بحران جان خود را از دست خواهند داد.

حالت سوم: بدترین حالت
در این حالت فرض شده که ارتباطات همان پنجاه درصد کاهش یابد. اما وضعیت بهداشتی بدتر شود و نرخ سرایت بیماری در اثر رعایت بهداشت فقط ۴۰ درصد کمتر شود و نه ۶۵ درصد. در این سناریو در روز ۱۲۰ام شیوع (تقریبا اواخر خرداد سال بعد) تعداد بیماران به نقطه اوج خود یعنی ۴ میلیون نفر و تعداد مرگ و میر تا پایان بحران به ۳/۵ میلیون نفر خواهد رسید.

این تحلیل مقدماتی است و ممکن است فروض آن با استفاده از نتایج تحقیقات مختلف در زمینه ویروس‌شناسی دچار تغییر شود، اما همین تحلیل مقدماتی تا حد بالایی ناامیدکننده است.

متن کامل پژوهش دکتر مشایخی را در اینجا دریافت کنید.

واکنش‌های زیادی به این تحلیل وجود ندارد چرا که تحلیلی فنی و آماری است و نیاز به کار علمی دارد.

تحلیل دکتر مشایخی در آسوشیتدپرس انتشار داده شده است. این رسانه جزییات این تحقیق را به نقل از گزارشی از افروز اسلامی خبرنگار صداوسیما در تلویزیون بازتاب داده است.علینقی مشایخی استاد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف، دانش‌آموخته دانشگاه ام‌آی‌تی و رئیس انجمن ایرانی پویایی‌شناسی سیستم‌هاست او در سال ۱۳۷۸ با کمک وزارت صنایع و سازمان برنامه دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف را تأسیس کرد.

پیشتر برخی گزارش ها از این حکایت داشت که ممکن است در ایران تعداد مبتلایان از پنجاه درصد نیز عبور کند. اما این آمار و اطلاعات از سوی وزارت بهداشت رد شد. با این حال مقامات اروپایی در پیش‌بینی‌ها خود احتمال ابتلای تا هشتاد درصد مردم به کرونا را می دهند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا روز سه شنبه ۱۱۷ مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶۱۶۹ رسیده است. از این تعداد ۹۸۸ جان خود را از دست داده اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....