تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 18:10
کد خبر : 18545

اپلیکیشن‌ها به جنگ کرونا رفتند؛ به صورتت دست نزن!

اپلیکیشن‌ها به جنگ کرونا رفتند؛ به صورتت دست نزن!

پیشرفت تکنولوژی و افزایش تاثیرات روزافزون تلفن‌های همراه هوشمند بر زندگی ما در دوران کرونا نیز با اپلیکیشن‌هایی کاربردی خود را نشان داده است. به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادنیوز، تلفن‌های همراه هوشمند در زندگی روزمره ما نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کنند و همزمان با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان اپلیکیشن‌های

پیشرفت تکنولوژی و افزایش تاثیرات روزافزون تلفن‌های همراه هوشمند بر زندگی ما در دوران کرونا نیز با اپلیکیشن‌هایی کاربردی خود را نشان داده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادنیوز، تلفن‌های همراه هوشمند در زندگی روزمره ما نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کنند و همزمان با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان اپلیکیشن‌های فراوانی برای مقابله با این بیماری همه گیر طراحی و عرضه شدند. بیشتر این اپلیکیشن‌ها جهت رهگیری ویروس و افراد مبتلا به کووید-۱۹ برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS طراحی شده‌اند و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در کشورمان چنین برنامه‌ای برای تلفن‌های همراه ساخته نشده است، اما در اکثر کشورها یک یا چندین اپلیکیشن رسمی که توسط وزارت بهداشت، کمیته مبارزه با کرونا یا سازمان‌های حوزه سلامت طراحی شده‌اند تا بتوان از شیوع هر چه بیشتر بیماری همه گیر تا حد امکان جلوگیری کرد.

البته اپلیکیشن‌های مرتبط با ویروس کرونا تنها مربوط به رهگیری ویروس و افراد مبتلا نیست، برخی از اپلیکیشن‌ها هم در رابطه با سلامت جسمی، خوداظهاری، مشاوره‌های پزشکی، سلامت روانی در دوران قرنطینه و … طراحی شده‌اند.

در این گزارش قصد داریم ۴ اپلیکیشن کاربردی و خلاقانه مرتبط با ویروس کرونا را به شما معرفی کنیم. البته باید اضافه کنیم که این لیست شامل اپلیکیشن‌های مرتبط با رهگیری افراد مبتلا و ویروس در کشور‌های مختلف نمی‌شود.

به صورتت دست نزن!
آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در طول روز چند بار به صورت خود دست می‌زنید؟ حتی در مدت زمانی طولانی نه! در یک ساعت چند بار صورت خود را لمس می‌کنید؟ یا چند دقیقه می‌توانید از انجام این کار خودداری کنید؟

در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ که رعایت اصول بهداشتی اولیه برای جلوگیری از آلوده شدن ما مهم است، احتمالا سخت‌ترین کار ممکن همین لمس نکردن صورت باشد. اپلیکیشن (Don’t Touch Your Face / به صورت خودت دست نزن) برای همین امر طراحی شده است که بنا به توصیه کادر درمان افراد به صورت خود دست نزنند. این اپلیکیشن شامل یک الگوریتم خودکار ساده است که تصویر فرد را وقتی صورت خود را لمس می‌کند و وقتی این کار را نمی‌کند، شناسایی و تایید می‌کند. بعد از آن شما می‌توانید این اپلیکیشن را در زمینه باز بگذارید و هر زمان که بخواهید به صورت خود دست بزنید، برای شما اعلانی ارسال می‌کند تا شما را از دست زدن به صورت بازدارد.

مقابله با مشکلات روحی در قرنطینه
اپلیکیشن یوپر (Youper) یک پلتفرم درمانی در تلفن‌های همراه هوشمند است که در اپ استور و فروشگاه گوگل پلی در دسترس است. در دوره‌ای که به دلیل محدودیت‌های کرونایی افراد مجبورند بلند مدت در خانه بمانند و روابطشان با سایرین تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ در چنین شرایطی مشکلات روحی بیشتر در افراد پدیدار می‌شود. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی و ربات گفت‌وگویی که دارد به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بتوانند احساسات خود را بهتر درک کنند و روی روابط خود کار کنند.

هوش مصنوعی یوپر با استفاده از روش‌هایی چون رفتار درمانی شناختی، رفتار درمانی دیالکتیکی، ذهن‌آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش و آگاهی با شما گفتگو می‌کند. این اپلیکیشن مفید تلفن‌های همراه هوشمند رایگان است، اما برخی از قابلیت‌های ویژه آن نیز ملزم به خرید اشتراک است.

دست شستن فراموش نشود
شستن منظم دست‌ها در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ مهم‌ترین توصیه پزشکان به ما است. شرکت ریورا یک اپلیکیشن کاملا رایگان و بدون تبلیغات را برای این کار طراحی کرده است که در آن می‌توانید از گزینه یک بار دست شستن در هر ساعت تا پنج بار در هر ساعت را انتخاب کنید تا Hand Wash Reminder از طریق اعلان تلفن همراه هوشمند شما، در فواصل زمانی دقیق یادآوری کند که باید دست‌هایتان را بشویید.

تقویت توانایی روحی نوجوانان در دوران کرونا
برنامه Think Ninja یک اپلیکیشن بهداشت روان است که برای کودکان و نوجوانان بین ۱۰ تا ۱۸ سال توسط NHS – سرویس سلامت همگانی بریتانیا طراحی شده است و با استفاده از انواع ابزارهای متفاوت این امکان را به کاربران خود می‌دهد با تغییر نوع نگرش و رفتار خود بر مشکلات غلبه کنند.

این اپلیکیشن با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ربات گفت‌و‌گویی که در نقش مربی کاربران عمل می‌کند به آنان این اجازه را می‌دهد تا از طریق توانایی تنظیم و بازنگری در اهداف، سطح بندی خلق و خوی روزانه و آموزش تکنیک‌های غلبه بر استرس و مقابله با افکار منفی بتوانند با چالش‌های زندگی کنار بیایند. سرویس سلامت همگانی بریتانیا پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ قابلیت‌های جدیدی را به این اپلیکیشن که در اپ استور و فروشگاه گوگل پلی در دسترس است، اضافه کرد. این قابلیت‌ها شامل آموزش‌هایی مرتبط با ترس‌های مربوط به ویروس کرونا، کنار آمدن با قرنطینه، مقابله با نگرانی‌های مرتبط با بهداشت شخصی افراد و تکنیک‌های مقابله با شرایط بحرانی است. این اپلیکیشن به صورت رایگان در دسترس است که البته پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ برخی از قابلیت‌های آن تنها برای کاربران بریتانیایی قابل استفاده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....