تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 20:22
کد خبر : 75186

اولویت با تشویق سرمایه های داخلی باشد

اولویت با تشویق سرمایه های داخلی باشد

برای پیشرفت اقتصادی نباید به سرمایه گذاری های خارجی اتکا کنیم یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: کلا این قانونمندی حاکم است که توسعه و پیشرفت همیشه از داخل یک کشور شروع می شود پس اشتباه بزرگی است اگر امید و انتظارات پیشرفت اقتصادی ایران را به کمک ها و سرمایه گذاریهای خارجی و به خصوص

برای پیشرفت اقتصادی نباید به سرمایه گذاری های خارجی اتکا کنیم

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: کلا این قانونمندی حاکم است که توسعه و پیشرفت همیشه از داخل یک کشور شروع می شود پس اشتباه بزرگی است اگر امید و انتظارات پیشرفت اقتصادی ایران را به کمک ها و سرمایه گذاریهای خارجی و به خصوص به کشور چین اتکا کنیم.

دکتر علی اکبر نیکو اقبال، کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال پیش بینی شما از تحولاتی که ممکن است با اجرایی شدن سند همکاری ایران و چین در کشور داشته باشیم و این که آیا این ظرفیت وجود دارد که همکاری های اقتصادی ایران با بزرگترین اقتصاد جهان، تکانی به اقتصاد کشور ما بدهد؟ عنوان کرد: در مورد تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین نمی توان در زمان حاضر رای قطعی صادر کرد زیرا هنوز اطلاعات ریز و دقیقی از مفاد و اهداف این توافق نامه در دسترسمان قرار ندارد. بگذارید چند هفته دیگر صبر کنیم، شاید ریز مفاد این توافق نامه منتشر و جزئیات آن مشخص شود.

وی ادامه داد: امری که با قطعیت می توان گفت این است که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد و معروف است که چینی ها در معاملات تجاری بسیار سختگیر و منفعت طلب هستند!
نگاه کنید به کمک های توسعه ای و به چگونگی و نتایج انعقاد قراردادهای چین با تعدادی از کشورهای آفریقا. البته مشت نمونه خروار است: در این رابطه، نگاهی هم بیندازید به شکل و شمایل ساختمان سفارت چین در تهران، سر خیابان فیروزبخش در اقدسیه که شکل و شمایل آن کاملا با یک زندان مطابقت دارد !! آیا کشور و ملت ایران با دو هزار سال سابقه تمدنی و همجواری با کشور چین این استحقاق را نداشت که چینی ها هزینه های احداث این ساختمان و نماسازی آن را حداقل در حد یک سفارتخانه معمولی در نظر می گرفتند و موجه تر آنکه سفارتخانه ای زیبا و در خور سوابق تاریخی این دو تمدن بزرگ را بنا می نمودند؟ بگذریم.

نیکو اقبال گفت: کلا این قانونمندی حاکم است که توسعه و پیشرفت همیشه از داخل یک کشور شروع می شود یعنی اگر سیستم و یا نظام اداری سازمانی یک کشور در داخل، ریزش، سرریز و راه نفوذ به خارج داشته باشد در این صورت کمک ها و منافع تزریق شده از خارج نمی تواند کمک موثری به رشد و توسعه کشور بنماید زیرا منابع و امکانات تزریق شده به خارج سیستم سرریز و سرازیر می شود. بنابراین، همیشه این قانونمندی حاکم است که پیشرفت و توسعه از داخل یک کشور شروع و بنیانگذاری می شود. پس اشتباه بزرگی است اگر امید و انتظارات پیشرفت اقتصادی ایران را به کمک ها و سرمایه گذاریهای خارجی و به خصوص به کشور چین اتکا کنیم. با این حال بگذارید صبر و تحمل کنیم تا ویژگی ها و مشخصات این تفاهم یا توافق نامه منتشر و از همه مهمتر ببینیم دست اندرکاران اداری کشورمان چشم انداز یا افق برنامه ریزی دورنمائی و استراتژیک و همچنین برنامه زیر بنائی و عملیاتی بهره گیری از مفاد این توافق نامه را چگونه ترسیم کرده اند و یا می نمایند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....