تاریخ انتشار : جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 21:57
کد خبر : 85395

اوایل هفته آینده نظر شورای نگهبان درباره طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار اعلام می شود

اوایل هفته آینده نظر شورای نگهبان درباره طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار اعلام می شود

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که زمستان سال گذشته به تصویب مجلس رسید و پس از آن هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد، طی ماه‌های گذشته در انتظار بررسی دوباره در شورای نگهبان است و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده اوایل هفته آینده نظر این شورا اعلام خواهد

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که زمستان سال گذشته به تصویب مجلس رسید و پس از آن هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را به آن وارد کرد، طی ماه‌های گذشته در انتظار بررسی دوباره در شورای نگهبان است و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده اوایل هفته آینده نظر این شورا اعلام خواهد شد.

اقتصاددان: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که سال گذشته به تصویب مجلس رسید یکی از مهم‌ترین طرح‌های مجلس طی سال‌های اخیر است که با هدف شفافیت و تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکارها و رفع انحصار در حوزه‌های مختلف تدوین شد.

پس از تصویب در بهمن‌ماه سال گذشته این مصوبه برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد و با اینکه شورا ایرادی به آن وارد نکرد، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ماده ۱ آن و این موضوع که در آن قید نشده که مجوز بانک‌ها نیز باید تایید محور باشد و توسط بانک‌مرکزی بررسی شود ایراد گرفت.

پس از آن، مجلس ایراد مدنظر هیات عالی نظارت را اصلاح کرد و در آن زمان وزیر اقتصاد نیز در نامه‌ای به این هیات اطمینان داد که مجوز بانک‌ها تایید محور خواهد بود.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شروع تعطیلات سال جدید، بررسی دوباره اصلاحات انجام شده توسط مجلس در شورای نگهبان و هیات عالی نظارت متوقف شد و در روزهای ابتدایی فروردین‌ماه سال جاری ایروانی یکی از اعضای هیات عالی نظارت مجمع به اقتصادآنلاین گفت که اصلاحات مجلس هنوز به دست این هیات نرسیده و ابتدا باید در شورای نگهبان بررسی شده و پس از آن به این هیات فرستاده شود.

اما پس از گذشته حدود دو هفته همچنان خبری از بررسی این اصلاحات در شورای نگهبان نبود و رییس مجلس نیز اواسط فروردین‌ماه نسبت به این موضوع در صحن علنی انتقاد کرد و گفت این مصوبه از بهمن‌ماه سال گذشته در دست هیات عالی نظارت مجمع باقی مانده است.

هفته گذشته طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین خبر از بررسی این مصوبه در جلسات شورای نگهبان داد و گفت به زودی نظر این شورا اعلام خواهد شد.

در این بین طحان نظیف تاکید کرد که اصلاحات مجلس در سال جدید به دست شورای نگهبان رسیده و این موضوع که مجلس آن را در سال گذشته ارسال کرده است را تکذیب کرد.

در این بین نمایندگان مجلس با اشاره به پایان یافتن مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی این اصلاحات، خواستار ابلاغ آن توسط رییس مجلس مطابق قانون شدند.

روز گذشته، اقتصادآنلاین آخرین وضعیت بررسی این اصلاحات را از سخنگوی شورای نگهبان پیگیری کرد. طحان نظیف در این رابطه گفت تا پایان مهلت قانونی بررسی این طرح که اوایل هفته آینده است، نظر خود را در رابطه با آن اعلام خواهد کرد.

طحان نظیف تاکید کرد که در دوره قبل، شورای نگهبان به این مصوبه ایرادی را وارد ندانست و اصلاحات مجلس در راستای ایرادات هیات عالی نظارت بود. اما حال چون متن مصوبه تغییر کرده شورای نگهبان وظیفه دارد تا آن را دوباره بررسی کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که رییس کمیسیون اصل نود مجلس، در نامه‌ای به رییس مجلس خواستار ابلاغ هرچه سریع‌تر این قانون توسط مجلس شده زیرا مهلت قانونی شورای نگهبان برای بررسی آن به اتمام رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....