تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 - 21:06
کد خبر : 68675

اندونزی، تجربه نزدیک حذف یارانه‌‌‌ها

اندونزی، تجربه نزدیک حذف یارانه‌‌‌ها

  کشور اندونزی یکی از نمونه‌‌‌های موفق حذف یارانه انرژی است که خود تولیدکننده نفت است و روزانه حدود ۸۰۰هزار بشکه نفت تولید می‌کند. اعداد و ارقام مربوط به اندونزی شباهت زیادی به آمار یارانه‌‌‌های پنهان انرژی در ایران دارد. در پی استقلال اندونزی در سال ۱۹۶۰، ‌‌‌به منظور حمایت از فعالیت‌‌‌های اقتصادی، تخصیص یارانه

 

کشور اندونزی یکی از نمونه‌‌‌های موفق حذف یارانه انرژی است که خود تولیدکننده نفت است و روزانه حدود ۸۰۰هزار بشکه نفت تولید می‌کند. اعداد و ارقام مربوط به اندونزی شباهت زیادی به آمار یارانه‌‌‌های پنهان انرژی در ایران دارد.

در پی استقلال اندونزی در سال ۱۹۶۰، ‌‌‌به منظور حمایت از فعالیت‌‌‌های اقتصادی، تخصیص یارانه انرژی در این کشور اوج گرفت تا در سال ۱۹۶۵ یارانه انرژی به تنهایی ۲۰درصد از اقتصاد اندونزی را به خود اختصاص دهد. بنگاه‌‌‌های دولتی برای سال‌های طولانی با پرداخت یارانه مستقیم یا رفتارهای ترجیحی حمایت می‌‌‌شدند.

در سال ۱۹۶۵ اولین اصلاحات قیمتی در این کشور آغاز شد و با وقوع بحران مالی در آسیا در سال ۱۹۹۷ به اوج خود رسید و یارانه انرژی به طور کامل حذف شد. اما این اقدام به بروز ناآرامی‌‌‌های سیاسی در سطح جامعه اندونزی منجر شد و حذف کامل یارانه انرژی را با شکست مواجه کرد. این اصلاحات در سال‌های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ همچنان ادامه یافت.

با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۲۰۰۰ در سطح جامعه دور تازه‌‌‌ای از اعتراضات آغاز شد. کارشناسان بر این باورند که تصمیم دولت مبنی بر پرداخت‌‌‌های جبرانی به خانوارهای فقیر توانست فضای سیاسی را آرام کند. یکی از این برنامه‌‌‌های رفاهی، پرداخت غیرشرطی هدفمند به خانوارهای فقیر بود.

یکی از مشهور‌ترین این برنامه‌ها شامل چهار مرحله «شناسایی خانوارهای فقیر و صدور کارت‌‌‌های شناسایی برای افراد واجد شرایط»، «ارزیابی شکایت عمومی»، «افزایش آگاهی» و «اجرا و نظارت» بود. اقدامات حمایتی دولت در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در بالاترین سطح خود قرار گرفت و در سال ۲۰۱۲ دور جدیدی از اصلاحات در زمینه انرژی آغاز شد.

در نهایت در سال ۲۰۱۲ یارانه گاز طبیعی و در سال ۲۰۱۵ یارانه بنزین در اندونزی به طور کامل حذف شد و یارانه برق در سال ۲۰۱۹ به صفر رسید. به طور کلی در دور آخر اصلاحات از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ حجم یارانه انرژی اندونزی از حدود ۳۵میلیارد دلار به ۱۹میلیارد دلار رسید.

نکته‌‌‌ای که درباره اصلاح یارانه انرژی در اندونزی حائز اهمیت است، اقدام دولت این کشور در سال‌های ۲۰۰۹ و۲۰۱۰ برای حفط ثبات قیمت انرژی است. در آن دوران با توجه به تغییرات مداوم حامل‌‌‌های انرژی در بازارهای جهانی فضای اقتصاد کلان این کشور در معرض بی‌‌‌ثباتی‌‌‌هایی قرار گرفت که دولت این کشور با استفاده از سطح معینی یارانه به دنبال حفظ ثبات قیمت انرژی در این کشور بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....