تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آذر 1399 - 12:36
کد خبر : 25768

انتقال میلیون‌ها دلار پول دولت ایران به کانادا

انتقال میلیون‌ها دلار پول دولت ایران به کانادا

دستگاه اطلاعاتی کانادا: میلیون‌ها دلار پول دولت ایران از طریق یک صرافی تورنتو به کانادا منتقل شده است.   بر اساس یک گزارش اطلاعاتی محرمانه، یک صرافی در تورنتو به ایران کمک کرده تا مخفیانه میلیون‌ها دلار را در نقض تحریم‌ها به کانادا منتقل کند. این گزارش سازمان اطلاعات امنیت کانادا که نقل و انتقالات

دستگاه اطلاعاتی کانادا: میلیون‌ها دلار پول دولت ایران از طریق یک صرافی تورنتو به کانادا منتقل شده است.

 

بر اساس یک گزارش اطلاعاتی محرمانه، یک صرافی در تورنتو به ایران کمک کرده تا مخفیانه میلیون‌ها دلار را در نقض تحریم‌ها به کانادا منتقل کند.

این گزارش سازمان اطلاعات امنیت کانادا که نقل و انتقالات مالی مذکور را تهدیدی برای امنیت ملی دانسته، به دست گلوبال‌نیوز رسیده که در آن فردی به نام علیرضا عنقائی سرمایه‌گذار مهاجر در پشت پرده شرکت، متهم شده که «به دولت ایران برای ارسال مخفیانه پول به کانادا کمک کرده‌است.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از  اینترنشنال   ،  سازمان اطلاعات امنیت کانادا در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ در گزارشی درباره عنقائی، مالک شرکت صرافی ONG واقع در خیابان یانگ تورنتو نوشت که این پول از مسیر دبی منتقل شده تا «تحریم‌ها را دور بزند.»

مبلغ کلی که گفته می‌شود بین کانادا و ایران جابه جا شده مشخص نیست. اما سازمان اطلاعات امنیت کانادا در این گزارش آورده که «ارزیابی ما میلیون‌ها دلار است» تنها در یک مورد ۶۰۰ هزار دلار جابه‌جا شده است.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا مشخص نکرد که چه زمانی این نقل و انتقالات ادعایی انجام گرفته یا پول برای چه منظوری صرف شده است، اما نوشت که تحقیقات به «فعالیت‌های مرتبط با خارج» مرتبط بوده که «به ضرر منافع کانادا، و پنهانکارانه و فریبکارانه است.»

این گزارش نشان می‌دهد که چطور مقامات سازمان اطلاعات امنیت کانادا به رژیم ایران مشکوک هستند که با انتقال پول از طریق امارات متحده عربی تحریم‌های بین‌المللی را دور زده و از صرافی‌های کوچک برای انتقال پول به کانادا کمک گرفته‌است.

صرافی ONG به عنوان یک شرکت تجاری خدمات پولی در ژانویه سال ۲۰۱۰ در کانادا ثبت شده‌است. اطلاعات ثبت شرکت‌ها نشان می‌دهد که این شرکت با آدرس منزل عنقائی ثبت شده و او تنها مدیر آن بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ منحل شده است.

گزارش سازمان اطلاعات امنیت کانادا ادعا می‌کند که شرکت عنقائی پول را از بانک صادرات که بانکی دولتی است، به کانادا منتقل کرده‌است. این بانک از سوی کانادا تحریم شده چون خزانه‌داری آمریکا ادعا می کند ایران از آن برای تامین بودجه حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش سازمان اطلاعات کانادا، عنقائی در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۲۷ و ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۹ داشته پذیرفته که یک شرکت خصوصی صرافی دارد که ممکن است وجوهی را از بانک صادرات و سایر بخش‌های مالی ایران به کانادا منتقل کرده‌باشد.

عنقائی توضیح داد که برای انجام این کار بانک صادرات پول را به دبی منتقل می‌کند تا تحریم‌ها دور بزند. این وجوه، از آنجا به شرکت او در کانادا منتقل شده است.

آقای عنقایی توضیح داده که که می‌داند روند دور زدن تحریم‌های اقتصادی به‌وضوح غیرقانونی است. با این حال، پذیرفته که دست‌کم سه سال چنین فعالیت‌هایی را انجام داده‌است.

آقای عنقائی همچنین اذعان کرده که دولت ایران از شرکت او برای انتقال پول به کانادا استفاده کرده و اظهار داشته که برای اجازه دادن به چنین فرآیندی، اطمینان حاصل می‌کند که برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی وجوه در امارات متحده عربی پردازش می‌شود.

عنقائی در حال حاضر تنها مدیر شرکت Prestige Right Inc است. اطلاعات ثبت شرکت‌ها نشان می‌دهد که این شرکت به نام شرکت «آینده طلایی» هم خوانده شده است. سوابق نشان می‌دهد که این شرکت در فهرست شرکت‌های فعال است. همسر اول عنقائی هم پیش از این تنها مدیر شرکتی بوده که در سال ۲۰۱۲ منحل شده است.

 

عنقائی ۴۴ ساله که شهروند ایران است، به گلوبال‌نیوز گفته که قربانی تبعیض شده و هیچ پولی را برای رژیم ایران به کانادا انتقال نداده است. او گفته که از رژیم ایران حمایت نمی‌کند: «پول برای دولت نبود. همه نقل و انتقال‌ها برای مشتریانی بود که می‌خواستند پول خود را از ایران به کانادا بیاورند. مقامات کانادا هیچ مدرکی مبنی بر عمل خلاف ندارند.»

گزارش محرمانه سازمان اطلاعات امنیت کانادا پس از مصاحبه با عنقائی تهیه شده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که آژانس درآمد کانادا عنقائی را ۶۴۴ هزار یورو جریمه کرده است. دلیل این جریمه توضیح داده نشده اما سازمان اطلاعات امنیت کانادا گفته که این مبلغ مدتی بعد به ۱۹۵ هزار دلار کاهش یافت و عنقائی اظهارداشته که هنوز هیچ مبلغی از این پول را پراخت نکرده است.

در دادخواست استیناف دادگاه، عنقائی ادعاد کرده که سازمان اطلاعات امنیت کانادا مصاحبه او را درست منعکس نکرده «به ویژه در بندهایی که ادعا می‌کند او به نقل و انتقال پول به ایران اعتراف کرده است.»

علیرضا عنقائی که در سال ۲۰۰۸ به عنوان سرمایه‌گذار به کانادا مهاجرت کرده، گذرنامه ایران و همچنین «سنت کیتس و نویس» را دارد و به دنبال دریافت شهروندی کانادا است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....