تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 19:37
کد خبر : 82802

انتظار سرمایه گذاران از نرخ سود ۱۴۰۱

انتظار سرمایه گذاران از نرخ سود ۱۴۰۱

معاملات اوراق بدهی دولتی نشان می دهد انتظار سرمایه گذاران از نرخ سود بدون ریسک فعلا زیر ۲۳ درصد است. اقتصاددان: حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۴۰ درصد کاهش به ۱۱۷ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۱ نماد اخزا و ۸ نماد اراد انجام

معاملات اوراق بدهی دولتی نشان می دهد انتظار سرمایه گذاران از نرخ سود بدون ریسک فعلا زیر ۲۳ درصد است.

اقتصاددان: حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۴۰ درصد کاهش به ۱۱۷ میلیارد تومان رسید. این معاملات روی ۳۱ نماد اخزا و ۸ نماد اراد انجام شد.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در کلیه سررسیدها نزولی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با ۲ دهم درصد کاهش به ۲۲٫۲۹ درصد رسید. نرخ اوراق با سررسیدهای دو سال با ۲ دهم درصد کاهش به ۲۲٫۶۲ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با ۳ دهم درصد کاهش به ۲۲٫۷۳ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با ۳ دهم درصد کاهش به ۲۲٫۹۵ درصد رسید. نرخ بازدهی آتی نشان دهنده انتظارات سرمایه گذاران است.

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی‌های بازدهی آتی این مزیت را دارد که انتظارات سرمایه‌گذاران از روند بازدهی در آینده را نشان دهند. این منحنی‌ها علاوه بر انتظارات که خود را در میزان نرخ بازده نشان می‌دهد، جهت‌گیری انتظارات را نیز در طول زمان به تصویر می‌کشد. این منحنی به سیاست‌گذار امکان شناسایی جهت‌گیری انتظارات و به سرمایه‌گذاران قدرت دیده‌بانی انتخاب می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....