تاریخ انتشار : شنبه 2 آذر 1398 - 17:30
کد خبر : 2776

انتظار ریزش قیمت ارز را نداشته باشید/ اثر تورمی ناشی از گرانی بنزین کم خواهد بود

انتظار ریزش قیمت ارز را نداشته باشید/ اثر تورمی ناشی از گرانی بنزین کم خواهد بود

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: تجربه‌های قبلی به خصوص در سال های ۸۹ که بنزین از ۱۰۰ تومان ۴۰۰ تومان شد و همچنین در سال ۹۴ که بنزین از ۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت نشان می دهد که تاثیری که افزایش قیمت بنزین بر

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اثرات تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: تجربه‌های قبلی به خصوص در سال های ۸۹ که بنزین از ۱۰۰ تومان ۴۰۰ تومان شد و همچنین در سال ۹۴ که بنزین از ۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت نشان می دهد که تاثیری که افزایش قیمت بنزین بر روی سطح عمومی قیمت‌ها گذاشته است کمتر از ۳ یا ۴ واحد تورم بود.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس تجربه افزایش بنزین همین یک دهه اخیر برررسی کنیم تجربه می‌گوید این بار هم تورم حاصل باید همین مقدار باشد؛ اما اگر بخواهیم بر اساس واقعیت های علم اقتصاد صحبت کنیم این بار افزایش تورم باید کمتر از دو مقطع قبلی باشد زیرا در سال ۸۹ قیمت بنزین ۴برابر شد ولی در تجربه اخیر هزار تومان به ۱۵۰۰تومان افزایش یافت.

حق شناس ادامه داد: در سال‌های گذشته قیمت آزاد بنزین از ۳۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش یافت ولی در شرایط فعلی که قیمت آزاد بنزین به ۳هزار تومان رسیده است باید توجه کرد که ۶۰درصد مصرف بنزین با لیتری ۱۵۰۰ تومان و مابقی ۳هزار تومان است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل اثر روانی این اقدام تورم انتظاری داشته باشیم و نه تورمی بر اساس متغیرهای واقعی اقتصاد، گفت: نرخ ارز سال گذشته یکبار تا مرز ۱۹هزارتومان رفت اما یک سیر کاهشی داشت و به کانال ۱۱هزارتومان بازگشت؛ اما همه چیز بستگی به این دارد که رفتار اقتصادی دولت بعد از این افزایش قیمت بنزین چگونه باشد.

وی ادامه داد: اگر منابع ایجاد شده به معنی واقعی ناشی از محل افزایش قیمت حامل‌ها باشد و به درستی توزیع شود، این انتظار افزایش تورم کاهش می‌یابد اما اگر این منابع متناسب با طرح هزینه نشود یا اینکه دولت به هر دلیلی به سراغ استقراض و افزایش نقدینگی برود حتما آثار تورمی طرح افزایش قیمت بنزین را تشدید خواهد کرد.

حق شناس همچنین افزود: در آذر ۸۹ هم وقتی پول تزریق شد ضریبی که بیانگر توزیع ثروت بین دهک‌های درآمد است اصلاح شد پس اگر این ۶۶ میلیون درست شناسایی شوند و طرح درست اجرا شود قطعا به نفع دهک‌های پایین درآمدی خواهد بود.

وی در پاسخ به دلیل افزایش سریع نرخ ارز پس از افزایش قیمت بنزین، گفت: معمولا در اقتصاد بازار خود را بر اساس قیمت‌های دوم یعنی بنزین ۳هزار تومان تنظیم می‌کند و تا بازار خود را تعدیل کند که هر دو قیمت را در نظر بگیرد طول می‌کشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت دلار صرفا از محل افزایش قیمت بنزین نبود بلکه قیمت بنزین به آن یک شوک وارد کرد زیرا وقتی تورم ما ۳۰درصد است و کشورهایی که با آن ها مبادله اقتصادی داریم تورم یک رقمی دارند حتما قیمت دلار باید تعدیل و اضافه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....