تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 9:56
کد خبر : 33063

انبارها و استخرهای میگو بازار صادراتی ندارند

انبارها و استخرهای میگو بازار صادراتی ندارند

تجار برای صادرات به چین از راه آهن سرخس استفاده کنند طبق گزارش گمرک چین حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسید که بیش از ۶ میلیارد دلار آن صادرات ایران به چین و بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات چین به ایران بوده است.

تجار برای صادرات به چین از راه آهن سرخس استفاده کنند

طبق گزارش گمرک چین حجم مبادلات تجاری بین ایران و چین در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسید که بیش از ۶ میلیارد دلار آن صادرات ایران به چین و بیش از ۸ میلیارد دلار صادرات چین به ایران بوده است.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با چین به عنوان دومین کشور بزرگ تجارت بین المللی جایگاه مهمی برای ایران دارد و برنامه ریزی تجار و بخش خصوصی برای افزایش مراودات تجاری بین ایران و چین از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیش بینی می شود که  تا ۵ سال آینده سهم چین در اقتصاد جهانی از ۱۴ درصد در حال حاضر به ۱۸ درصد خواهد رسید که از سهم ۱۷.۷ درصدی آمریکا بیشتر خواهد شد.

اقتصاد چین در سال ۲۰۱۹ از نظر تولید ناخالص داخلی دومین اقتصاد بزرگ جهان بود و در سال ۲۰۱۷ این کشور توانست رتبهٔ نخست از نظر تولید ناخالص داخلی بر پایه برابری قدرت خرید مردم را در میان همهٔ کشورهای جهان به دست آورد.

چین دومین بازار وارداتی جهان را در اختیار دارد
چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده کالا به کشورهای مختلف جهان است و بازار این کشور به عنوان دومین کشور بزرگ وارد کننده جهان برای صادرات محصولات ایرانی از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

اهمیت توسعه تجارت بین ایران و چین در وبینار بررسی همکاریهای تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۰ و چشم انداز همکاریهای دو طرف در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفت و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در این وبینار گفت: روابط تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و میزان آن به تدریج کاهش یافت.

«مجیدرضا حریری» در این وبینار گفت: برای توسعه روابط تجاری بیشتر با کشور چین انتظار داریم تمام وزارتخانه‌های دولتی اهمیت مبادلات تجاری با این کشور را متوجه شوند و اخیرا در نشستی که با شرکت‌های حمل و نقل ریلی در ایران داشتیم تاکید شد که تجار و بازرگانان ایرانی می توانند از طریق خطوط ریلی سرخس و اینچه برون کالاهای ایرانی را به سهولت به چین منتقل کنند.

وی گفت: خوشبختانه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تا هفته آینده نماینده خود را در این کشور به سفارت ایران معرفی خواهد کرد تا با حضور نماینده اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بتوانیم مشکلات خود را در زمینه صادرات و واردات کالا با این کشور به حداقل برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تاکید کرد: اتاق همواره به دنبال رفع مشکلات تجاری بین دو کشور است و ما آمادگی داریم به محض اطلاع هرگونه مشکلات صادرات محصولات ایرانی را در هر دستگاه اجرایی و یا وزارتخانه‌ای را بسرعت برطرف کنیم.

راه اندازی نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در دو شهر شانگهای و گوانجو
حریرچی بیان کرد: ما سال گذشته طرح افزایش صادرات محصولات ایرانی را به چین ارائه دادیم، اما با شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۲۰ این طرح به کندی پیش رفت و امیدواریم با راه اندازی نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی در دو شهر شانگهای و گوانجو در چین بتوانیم صادرات محصولات ایرانی را به این کشور تسهیل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا تجار و بازرگانان دو کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است و هم اکنون قرنطینه در این کشور به ۲۱ روز افزایش یافته اما با این حال ما باید افکار عمومی را برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور بیش از پیش فعال کنیم.

حریری بیان کرد: خوشبختانه زمینه‌های زیادی برای افزایش مراودات تجاری بین ایران و چین وجود دارد و حتی در یک سالی حجم تجارت بین دو کشور به بیش از ۵۲ میلیارد دلار در سال افزایش یافت و این نشان می دهد ظرفیت بسیار خوبی بین تجار و بازرگانان دو کشور وجود دارد و در این راستا می‌توانیم از  ظرفیت‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در این وبینار تاکید کرد: امیدواریم در سال ۲۰۲۱ مسائل خود را ساماندهی کنیم تا زمینه مناسب برای افزایش صادرات محصولات ایرانی در تمام بخش‌های کشاورزی، لبنی و آبزیان به این کشور را فراهم کنیم چون هرچه در بازار چین عرضه شود مردم این کشور خریدار هستند.

حریری خاطر نشان کرد: چین تنها کشوری بود که  میگوی  ایران به آن صادر می شد و هم اکنون انبارهای میگو در ایران به شدت از این محصول پر شده و استخرهای میگو نیز پر از میگو شده است، لذا صادرات این محصول در این مقطع به چین برای ما بسیار اهمیت دارد.

استقرار نماینده بانک مرکزی ایران در چین
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین اظهارداشت: در حال حاضر تنها جایی که ما رابطه مالی داریم کشور چین است و هر کسی کد تخصیص ارز برای واردات کالا از چین داشته باشد با وجود استقرار نماینده بانک مرکزی ایران در چین می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی بین دو کشور را برطرف کند.

حریری با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ وارد پنجاهمین سال روابط ایران و چین و بیستمین سال تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین خواهیم بود، گفت: تلاش ما این است که به مناسبت این دو رویداد مهم مراسم مناسبی را برگزار کنیم.

چین در مناطق آزاد نیازمند سرمایه گذاری است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور چین در این وبینار با اشاره به اهمیت همکاری های تجاری بین ایران و چین اظهار داشت: چین در حوزه تجارت جهانی نقش مهمی دارد و این کشور در مناطق آزاد خود به دنبال افزایش سرمایه گذاری در بخش مختلف اقتصادی و صنعتی است.

«محمد کشاورز زاده» افزود: مذاکرات با طرف چینی نیازمند تعامل و صبر است به طوری که مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا برای انجام سرمایه گذاری در این کشور ۷ سال طول کشید.

وی با بیان اینکه زمینه های زیادی برای توسعه تجارت کشورمان با کشور چین وجود دارد، گفت: صادرات شکلات، شیرینی، محصولات شیلاتی و آبزیان، محصولات کشاورزی، مواد غذایی، لبینات، پسته و زعفران می تواند در توسعه صادرات بین دو کشور بسیار موثر واقع شود و آمارها نشان می دهد که در ۹ ماهه نخست امسال ۲۱ تن زعفران به ارزش ۱۲ میلیون دلار و ۴۸۵ میلیون دلار موادغذایی به چین صادر شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور چین یادآورشد: آمارهای گمرک چین نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده که بیش از ۶ میلیارد دلار آن صادرات ایران به این کشور بوده است.

سفیر ایران در چین با بیان اینکه حجم تجارت خارجی چین به ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است گفت: در این شرایط کرونایی در سال گذشته این کشور توانست ۱۴۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

کشاورززاده تاکید کرد: بازار چین به سرعت به طرف توسعه در حال حرکت است و اگر از این ظرفیت بزرگ استفاده نکنیم عقب خواهیم ماند، چون بازار این کشور بسیار گسترده و بزرگ است و هر کالایی در این بازار عرضه شود چینی ها خریدار هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور چین بیان کرد: صادرات محصولات لبنی از ایران به چین زمینه بسیار خوبی دارد و با ارائه اطلاعات تکمیلی به طرف چینی باید زمینه صادرات محصولات لبنی را به کشور چین فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: از همه دست اندرکاران صادرات محصولات ایرانی درخواست داریم اگر چینی ها اطلاعاتی فنی و تخصصی در زمینه محصولات صادراتی خواستند به صورت کامل در اختیار طرف چینی قرار گیرد.

شبکه خطوط ریلی در ایران از دیگر مزیت های تجار ایرانی است که بتوانند کالا و محصولات صادراتی خود را از طریق خطوط ریلی ایران به چین و بالعکس منتقل کنند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور چین در ادامه به وجود خطوط ریلی در ایران اشاره کرد و گفت: خطوط ریلی در ایران از دیگر مزیت های تجار ایرانی است که بتوانند کالا و محصولات صادراتی خود را از طریق خطوط ریلی به چین و بالعکس منتقل کنند.

وی با بیان این که سفارت ایران در چین برای توسعه تجارت با این کشور آمادگی لازم را دارد گفت: ما توانسته ایم خارج از تحریم های آمریکا سیستم مالی برای مبادلات تجاری بین دو کشور طراحی کنیم و تجارت بین دو کشور در تمام زمینه ها و به خصوص مواد غذایی، دارویی و کشاورزی هیچ مشکلی ندارد و تاکنون در شرایط کرونایی ۵۰ پرواز از کمک های این کشور به ایران منتقل شده است.

انتشار یوان دیجیتالی توسط دولت چین در آینده ای نزدیک
چین پر شتاب ترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد و در طول ۳۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۱۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است لذا توسعه تجارت با این کشور برای بسیاری از کشور های جهان اهمیت زیادی دارد.

این کشور چهارمین مرکز جذب سرمایه گذاری خارجی و یازدهمین کشور بزرگ سرمایه گذار مستقیم خارجی در سایر کشور های جهان است و چون بزرگترین ذخیره ارزی خارجی به مبلغ ۳٫۱ تریلیون دلار را در اختیار دارد، افزایش سرمایه گذاری این کشور در ایران باید مورد توجه جدی دست اندرکاران قرار گیرد.

سفیر ایران در چین به تشریح حجم روابط تجاری ایران در سال گذشته میلادی پرداخت و تاکید کرد: یکی از نکاتی که باید در توسعه روابط خود با چین به آن توجه داشته باشیم این است که مذاکره برای توسعه روابط با چین، پروسه طولانی است و باید برای تحقق اهداف مورد نظر، صبر به خرج دهیم.

چه نوع کالاهای ایرانی برای چینی ها جذاب است
سفیر ایران در چین همچنین بر ضرورت ارایه اطلاعاتی فنی و تخصصی برای توسعه روابط و صادرات محصولات ایرانی به بازار چین تاکید کرد: محصولات لبنی برای صادرات به چین زمینه‌های بسیار خوبی دارد. بسیاری از محصولاتی که در ایران بازار مصرف آنها داغ است اما در چین بازار مصرف ندارند، به این دلیل که  اصلا نمی‌شناسند؛ اما با ارایه اطلاعات تخصصی می‌توان زمینه صادرات آنها را به راحتی ایجاد کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی مطلوب برای توسعه صادرات غیرنفتی از دیگر نکاتی بود که سفیر ایران در چین مطرح کرد و گفت: بازار چین مانند موشکی است که به فضا پرتاب شده و  اگر امروز به فکر این بازار نباشیم، فرصت را به راحتی از دست خواهیم داد. به خصوص اینکه بازار این کشور بسیار متنوع است و مردم برای خرید برندها به‌راحتی هزینه می‌کنند.

او افزود: متاسفانه این اشتباه غلط در ما هست که فکر می‌کنیم همه دنیا ایران و محصولات آن را به خوبی می‌شناسند. به همین دلیل هیچ تلاشی برای معرفی محصولات ایرانی نمی‌کنیم.

سفیر ایران در چین، شکلات، شیرینی، مواد شوینده، لوازم آرایشی از جمله محصولاتی عنوان کرد که در بازار چین می‌تواند بازار مصرفی خود را به راحتی پیدا کند.

سفیر ایران در چین همچنین فناوری اطلاعات، تجهیزات دریایی، حمل و نقل دریایی، ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی، ربات‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی و … را از جمله صنایعی معرفی کرد که در فهرست هدف گذاری چینی‌ها برای توسعه تا ۲۰۲۵ قرار گرفته است و از سوی فعالان اقتصادی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورززاده با اشاره به برنامه چین برای عرضه یوآن دیجیتال، تاکید کرد باید این نوع ارز دیجیتال مورد توجه دست‌اندرکاران نظام بانکی ایران قرار گیرد که فرصت بسیار خوبی برای تجارت در سطح خرد خواهد بود.

او همچنین به انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در فضای رسانه‌ای پرداخت که علیه چین گفته می‌شود و روابط ایران و چین را متاثر می‌کند.

کشاورززاده افزود: به رغم همه فشارهای سیاسی که وجود دارد، اما روابط ایران و چین همچنان پویا مانده است. نباید با برخی نظرات و دیدگاه‌های غلط این روابط پویا را خدشه‌دار کنیم. به ویژه اینکه شرایطی که امروز ایران به دلیل تحریم‌ها مواجه است با قبل فرق می‌کند و بسیاری از کشورها از ترس آمریکا، ریسک تجارت با ایران را نمی‌پذیرند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....