تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 16:56
کد خبر : 113585

امیرعبداللهیان: امروز پیامی از طرف‌های برجامی دریافت کردیم

امیرعبداللهیان: امروز پیامی از طرف‌های برجامی دریافت کردیم

امیرعبداللهیان گفت: قطر همواره برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان پیام‌هایی منتقل می‌کند. امروز پیام‌های برجامی از طرف قطری دریافت کردیم. اقتصاددان: امروز یکشنبه ۹بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در ساختمان وزارتخارجه دیدار کرد. بعد از این دیدار دو وزیر خارجه در نشست خبری

امیرعبداللهیان گفت: قطر همواره برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان پیام‌هایی منتقل می‌کند. امروز پیام‌های برجامی از طرف قطری دریافت کردیم.

اقتصاددان: امروز یکشنبه ۹بهمن ماه، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در ساختمان وزارتخارجه دیدار کرد.

بعد از این دیدار دو وزیر خارجه در نشست خبری شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: ما امروز در خصوص موضوعات دوجانبه به ویژه توسعه همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردیم. همچنین در خصوص رفع موانع احتمالی اتفاق نظر داشتیم و از دیدگاه قطر برای گفتگوهای منطقه‌ای استفاده کردیم. این دیدگاه‌ها حتما می‌تواند به رفع برخی سوءتفاهمات کمک کند. ایران همواره از گفتگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است. ما معتقدیم که گفتگو و همکاری می‌تواند روشی موفق برای نیل به ثبات و امنیت منطقه دسته جمعی باشد.

وی در ادامه بیان کرد: از تلاش‌های قطر برای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم قطر برای بازگشت همه طرف‌های برجامی به تعهداتشان تلاش می‌کند. امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های وپایانی توافق تشکر می‌کنیم. در گفتگوها با وزیرخارجه قطر بر نقش غیرسازنده آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر ایران اشاره کردم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: همچنین ایده‌هایی را شیخ محمد در خصوص جنگ اوکراین مطرح کردند. دور اول گفتگوهای سیاسی ایران و اوکراین در عمان برگزار شد. ما از تلاش‌های قطر برای برگزاری دور دو گفتگوها استقبال می‌کنیم. روابط دیرینه‌ای هم بین تهران و مسکو وجود دارد. مناسبات ایران و اوکراین به مفهوم دشمنی و به حساب طرف دیگر نباید گذاشته شود.

وزیرخارجه ایران اظهار کرد: سطحی از مناسبات را با هیأت حاکمه افغانستان برقرار کردیم ولی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید می‌کنیم و بار دیگر اقدام در محروم کردن زنان و دختران افغان از تحصیل را اقدامی نادرست در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم. ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیأت حاکمه افغانستان همه اقدامات مجازی کتب درسی و هر امکانات و لجستیک که نیاز باشد را برای مدارس و دانشگاه های افغانستان در خدمت زنان و دختران را فراهم کند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در حوزه همسایگان در خلیج فارس پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم. در کویت و امارات و استقرار سفرای این کشورها در تهران شاهد بودیم و در آخرین تصمیمات قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق شد ادامه یابد. در مورد بحرین از طریق واسطه تبادل پیام‌ها بین دو کشور جریان دارد. اکنون در شرایطی هستیم که از مرحله گفت‌وگو به خوبی عبور می‌کنیم و باید وارد گام بعدی که همکاری‌های پایدار است شویم.

امیرعبداللهیان در خصوص حمله پهپادی امروز به وزارت دفاع در اصفهان گفت: اقدام بزدلانه امروز انجام شده است، چنین اقداماتی نمی‌تواند خللی در اقدامات متخصصین ما برای پیشرفت ایجاد کند.

وی در خصوص اقدامات کشورهای غربی علیه ایران گفت: ایران از روش‌های مختلف برای بی اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرده است. ما با دوستانمان برای مقابله با اقدام غیرسازنده آمریکا و برخی کشورهای غربی همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم.

وزیرخارجه قطر در این نشست گفت: کشور قطر در خصوص توافق هسته‌ای همه کشورها را به بازگشت دعوت می‌کند. ما تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه ما می‌کنیم. ما گفتگو کردیم درباره سوءتفاهم اخیری که در اوکراین به وجود آمد. موضع قطر در رابطه با این جنگ ثابت است. قطر می‌خواهد که همه کشورها بر حقوق سازمان ملل پایبند باشند. ما همچنین در خصوص افغانستان صحبت کردیم. در ارتباط با سوزاندن قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در رابطه با تحولات در فلسطین کشور قطر تنش اخیری که اسراییل ایجاد کرده محکوم می‌کند. ممکن است این تنش‌ها به وضعیت خطرناک‌تری برسد و باید روند تاسیس دو دولت مورد تاکید قرار گیرد.

آل ثانی درباره بحث روابط اقتصادی دو کشور قطر و ایران گفت: ایران یک کشور همسایه است و روابط اقتصادی خوبی برقرار است. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گسترش همکاری اقتصادی بود.

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت: پیام‌ها از سوی طرف‌های مختلفی بود. آمریکا یکسری پیام‌ها به ما داده تا به ایران منتقل کنیم. مسائل مختلف دیگری هم در این رابطه وجود داشت.

وی تصریح کرد: ما همسایه هستیم و روابط در سطح عالی بین مقامات دو کشور در جریان است. چه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و دیگر زمینه‌ها روابط وجود دارد. کشور قطر با توجه به روابط تاریخی و همسایگی و دینی با ایران گفتگو دارد.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت وگوی ایران و آمریکا باشد؟ بیان کرد: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفت‌وگوها حاصل شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای است چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....