تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1398 - 15:10
کد خبر : 5351

امکان جهش نرخ دلار وجود دارد؟

امکان جهش نرخ دلار وجود دارد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرآنلاین، برخلاف ماه‌های گذشته، بررسی شاخص دلار نشان می‌دهد که در طول یک ماه گذشته از کمترین نوسان برخوردار بوده است؛ اگرچه در همین مدت حدود ۵۰۰ تومان روی قیمت دلار رفته است. مشاهده اعداد و ارقام بازار ارز در طول یک‌ماه گذشته حاکی از آن است که نرخ

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرآنلاین، برخلاف ماه‌های گذشته، بررسی شاخص دلار نشان می‌دهد که در طول یک ماه گذشته از کمترین نوسان برخوردار بوده است؛ اگرچه در همین مدت حدود ۵۰۰ تومان روی قیمت دلار رفته است. مشاهده اعداد و ارقام بازار ارز در طول یک‌ماه گذشته حاکی از آن است که نرخ دلار در روز ۱۳ دی‌ماه روی رقم ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان قرار داشت، این در حالی است که هم‌اکنون دلار با قیمتی در حدود ۱۳ هزار و ۴۵۴ تومان فروخته می‌شود. این یعنی در طول یک‌ماه اخیر، نوسان نرخ دلار در حد ۳.۸ درصد بوده است.

در این شرایط، تنها یک ماه و نیم به روزهای پایانی سال باقی مانده است و برخی از گزارش‌ها، از احتمال ثبات قیمت ارز در روزهای پایانی سال خبر می‌دهد. یکی از روایت‌ها، مربوط به روند بازار ارز در ۷ سال گذشته است و پیش‌بینی شده حتمالا قیمت ارز تا پایان سال با رشد ۱.۵ درصدی به حدود ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان برسد. حتی گفته می‌شود که وضعیت کنونی بازار ارز شباهت زیادی به سال ۹۱ و یک سال بعد از تلاطم ارزی دارد که دلار را از هزار تومان به ۳ هزار تومان کشاند؛ به طوری که بهمن و اسفند سال ۹۱ بازار ارز با بازدهی صفر روبه‌رو بود؛ اتفاقی که ممکن است امسال هم تکرار شود.

بازار ارز مدیریت شد

این در شرایطی است که بنا به گزارشی که عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی چندی پیش در پنجاه و نهمین مجمع بانک مرکزی ارائه کرد، از پیش‌بینی و تحلیل‌هایی مربوط به دلار ۳۰ و ۴۰ هزار تومانی سخن گفته شد.

به گفته عبدالناصر همتی، بسیاری از تحلیل‌های تابستان سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی نرخ ارز بسیار بالا و غالبا در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برای پایان سال ۱۳۹۷ را داشتند، اما بانک مرکزی با ثبات‌بخشی به بازار ارز اولا اعتماد عمومی را به مدیریت اقتصادی کشور بازگرداند و یاس و ناامیدی ایجاد شده را برطرف کرد و ثانیا همان چیزی که آمریکا برای به زانو درآوردن ایران به آن امید بسته بود را مرتفع کرده بود.

وی همچنین یکم بهمن‌ماه امسال در یک برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد: یک‌سال و نیم پیش در اوج التهابات ارزی که دلار به بالای ۱۹ هزار تومان رسید، رسما اعلام کردم که سیاست‌های جدیدی ارزی شروع شده و به مردم قول دادم که نرخ ارز را کنترل می‌کنم، اما به هر حال شوکی که تحریم ایجاد کرده را مهار کردیم. در این دوره یکسال و نیمه به کمک دولت، توانسته‌ایم که این توطئه را متوقف کرده و بازار ارز را به ثبات برسانیم.

رییس کل بانک مرکزی متذکر شد: ثبات بازار ارز ناشی از اقدامات پیچیده‌ای در بخش نقل و انتقال ارز، تهاتر، اقدامات ریالی و ارزی بوده است و اکنون تجارت خارجی به ثبات رسیده است. در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۳۱ میلیارد دلار رسیده است و ۱۰۰ میلیون دلار هم مازاد تجاری داریم، آن هم در کشوری که تحت سخت‌ترین تحریم است.

همتی عنوان کرد: قول می‌دهم که ثبات نرخ ارز را حتما تضمین کنم. هنوز هم نرخ ارز ارزش ذاتی ارز نیست، ولی ثبات را فدای نرخ نخواهم کرد که نرخ را به یک نقطه برسانم ولی نوسان داشته باشد، پس من قول می‌دهم که اقتصاد ایران پیش‌بینی پذیر شود.

احتمال جهش ارزی وجود ندارد

در این فضا، تحلیلگران بازار ارز اعتقاد دارد که دیگر احتمال انفجار قیمت ارز وجود ندارد. سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در خصوص این‌که بازار ارز ایران در ماه‌های باقی‌مانده از سال به کدام سو حرکت خواهد کرد، گفت: پیچیدگی‌های سیاسی در ایران بسیار بالاتر از قبل است. از این رو نمی‌توان بازار ارز را به صورت مجرد و بدون توجه به پیچیدگی‌های سیاسی مورد بررسی قرار داد. از این رو قطعیتی در این حوزه وجود ندارد، اما آنچه مسلم است، این‌که بازار ارز از منظر اقتصادی، درگیر بحران و چالشی جدی نیست و انتظار واقعی و مبتنی بر داده‌های اقتصادی حرکت دلار به سمت واقعی شدن است.

به اعتقاد وی، دلار در شرایط کنونی با مدیریت ویژه بانک مرکزی روبه‌روست و به نوعی بانک مرکزی با پایین نگه داشتن تقاضا و خارج کردن تقاضاهای غیرمعمول از بازار مانع از سفته‌بازی در بازار ارز می‌شود. این اتفاق، اتفاق مهمی است که نباید آن را از نظر دور داشت.

سیدعلی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی و پایدار شدن شاخص‌ها خود می تواند زمنیه را برای آرامش بیشتر بازار ارز فراهم کند، گفت: این اتفاق مهم در صورتی محقق می‌شود که فشارهای سیاسی نیز تا حدی کاهش یابد؛ چراکه برآوردها حاکی از آن است که اقتصاد ایران در شرایط کنونی به شدت تحت فشارهای سیاسی و خارجی نظیر تحریم‌هاست، اگر تا قبل قیمت نفت به عنوان یک عامل برونزا اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌داد، امروزه تشدید تحریم‌ها به عنوان عامل برونزا اقتصاد را تحت‌فشار گذاشته است اما بی‌تردید تلاش برای عادی‌سازی و حل مشکلات از طریق دیپلماتیک می‌تواند زمینه بهبود وضعیت را مهیا کند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا با شدت گرفتن هر هیجان سیاسی، شایعاتی در خصوص انفجار قیمت ارز به گوش می‌رسد، عنوان کرد: با توجه به این‌که قیمت‌ها در بازار ارز در شرایط کنونی اتفاقا بالاتر از واقعیت اقتصادی است، از این رو احتمال انفجار قیمت ارز وحود ندارد. به این ترتیب انتظار انفجار قیمت ارز انتظاری منطقی نیست و بازار ارز در همین شرایط سال پرنوسان ۹۸ را به پایان خواهد برد.

اجازه افزایش قیمت ارز را نمی دهیم

عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی چندی پیش در هشتمین سالگرد تاسیس کانون صرافان ایرانیان تاکید کرد: ما باکنترل قدرت ریال و تامین ارز اجازه نوسان و افرایش قیمت ارز در بازار را نخواهیم داد.

به گفته وی، صادرکنندگان نیز همکاری خوبی با بانک مرکزی داشته‌اند که ما از آن ها تشکر می‌کنیم، مردم بدانند که وضعیت خوبی داریم و حتی نسبت به قبل بهتر شده و راه‌هایی برای فروش نفت و تامین ارز نیز یافته‌ایم.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: نرخ ها در بازار نرخ واقعی نیست و به سمت ارزش ذاتی آن تعدیل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....