تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 فروردین 1400 - 22:39
کد خبر : 42964

امروز یک خانه، فردا شاید هزاران خانه؛

امروز یک خانه، فردا شاید هزاران خانه؛

مصطفی رشیدی یقینا دزفول بعنوان یک شهر کهن دارای محلات زیادی با بافت فرسوده است که نیاز فوری به فرآیند، بهسازی، نوسازی و بازآفرینی دارند. بافت فرسوده دزفول امروز محل تمرکز جمعیتی از طبقه محروم جامعه است که به دلیل عدم توانایی اقتصادی و نبود حمایت نهادی از آنها توان بهسازی و مقاوم‌سازی و یا

مصطفی رشیدی

یقینا دزفول بعنوان یک شهر کهن دارای محلات زیادی با بافت فرسوده است که نیاز فوری به فرآیند، بهسازی، نوسازی و بازآفرینی دارند. بافت فرسوده دزفول امروز محل تمرکز جمعیتی از طبقه محروم جامعه است که به دلیل عدم توانایی اقتصادی و نبود حمایت نهادی از آنها توان بهسازی و مقاوم‌سازی و یا نوسازی و حتی ترک این خانه‌ها و بافت فرسوده و مهاجرت به مناطق دیگر را ندارند.

به رغم در خطر بودن جان دهها هزار نفر جمعیت شهر دزفول در بافت‌های فرسوده و مساکن با ایمنی و کیفیت پایین و به رغم وجود پدیده بدمسکنی در شهر دزفول، به دلیل نبود طرح جامع نوسازی، بهسازی و بازآفرینی و عدم پیروی شهرداری دزفول از عدالت اجتماعی و اصول منطقی و علمی شهرسازی و به دلیل تفاوت اولویت‌های شهرداری دزفول با اولویت‌ها و حقوق شهروندی طبقات فرودست در سطح این شهر، مدیران شهری دزفول در طول سالهای متمادی به مسابقه لوکس‌سازی و بلندمرتبه‌سازی و مال‌سازی پرداخته و بالکل فراموش کرده‌اند که حقوق اولیه انسانی که شامل حفاظت از جان شهروندان و مهیا کردن حداقل‌های امکانات موردنیاز آنها که جز حقوق اولیه بشری است، را در نظر بگیرند.

با رویه کنونی مدیریت شهری که هیچ گوش شنوایی و چشمان بینایی در حوزه عدالت شهری ندارد باید منتظر شکاف بیشتر طبقات اجتماعی در سطح شهر، افت بیشتر کیفیت زیست شهری و تهدید جانی شهروندان محلات با بافت فرسوده و کیفیت بد ساختمانی بود.

با کوچکترین زلزله‌ای، این بی‌توجهی تبدیل به جنایتی علیه انسانیت خواهد شد.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....